Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Видатні науковці

Джерела розв’язання завдань|задач|, пов'язаних з вимірюваннями земельних ділянок, орієнтацією людини в просторі і часі йдуть|вирушають| в глибину століть|віків|. Людству знадобилися тисячоліття для того, щоб навчитися вимірювати великі відстані з урахуванням|з врахуванням| пересіченої місцевості|місцевий|, а також на основі вимірів добре орієнтуватися в просторі і часі.

Основою геодезичної науки за правом вважають астрономію і математику, зокрема геометрію. Вони дозволили людині перейти від якісних спостережень до кількісного оцінювання, а потім і до математичного опрацювання відповідних вимірів.

Справедливо можна вважати Галілео Галілея (див. рис. 2.1) за першого природодослідника, який на основі точних математичних (кількісних) розрахунків зробив безліч відкриттів|відчиняти| у природознавстві.

ГАЛІЛЕЙ (Galilei) Галілео (1564—1642) — італійський мислитель епохи Відродження, основоположник класичної механіки, астроном, математик, фізик, один із засновників сучасного експериментально-теоретичного природознавства, засновник нової механістичної натурфілософії. Першим здійснив парадигмальне розмежування природознавства і філософії. (За Гете, Р. "помер в той рік, коли народився Ньютон. Це — свято Різдва нашого нового часу"). Професор Пізанського університету (з 1589), після вимушеного від'їзду з Пізи працював на кафедрі математики Падуанського університету (1592—1610 р.р.).  

Рис. 2.1 – Видатний мислитель епохи Відродження

Наприклад, використовуючи експериментальний метод, виявив лібрацію Луни (невеликі періодичні погойдування Луни відносно ії центру). Чисельні експериментальні дослідження, які проводив Г. Галілей, супроводжувалися вимірюваннями різних фізичних величин. Саме Г. Галілею належить фраза: «Той, хто|КТО| хоче розв’язувати питання природних наук без допомоги математики, ставить завдання, що не розв'язується |задачу|. Слід вимірювати те, що вимірюється, і робити|чинити| вимірюваним те, що таким не є|з'являється|».

Величезна заслуга Г. Галілея полягає в тому, що він запропонував експериментально-теоретичний метод досліджень, який ще й досі використовує сучасна наука. Винайдені ним прилади: телескоп, мікроскоп, гідростатичні ваги для визначення питомої ваги твердих тіл, пропорційний|пропорціональний| циркуль, який використовують у креслярській справі, та|речі| інше дозволяли проводити дослідження методом вимірювання перебігу|вимірів| різних процесів і явищ. Це дає підставу|основу| вважати|гадати|, що саме Г. Галілей стояв біля|біля| витоків|джерел| створення|створіння| метрології, теорії вимірів|вимірів| і теорії похибок.

Сучасниками Г. Галілея були видатні|визначні| математики Рене Декарт (1596 –
1650 р.р.) і П’єр Ферма (1601 – 1665 р.р.). Видатна|визначна| заслуга Р. Декарта
(див. рис. 2.2) полягає в описі методу, який передбачає досягнення достовірного знання. Він описаний в роботі «Міркування про метод, щоб|аби| вірно спрямовувати свій розум і відшукувати істину в науках».

РЕНЕ ДЕКАРТ (фр. Rene Descartes; лат. Renatus Cartesius — Картезій; 31 березня 1596, Лае (провінція Турень), нині Декарт (департамент Ендр і Луара) — 11 лютого 1650, Стокгольм) — французький математик, філософ, фізик і фізіолог, творець аналітичної геометрії і сучасної символіки алгебри, автор методу радикального сумніву у філософії, механіцизму у фізиці, передвісник рефлексології. Афоризм Усі науки настільки пов'язані між собою, що легше вивчати всі відразу, ніж будь-яку одну окремо|нарізно| від усіх інших.

Рис. 2.2 – Видатний математик епохи Відродження

Тут він виділяє чотири положення|становища|, які характеризують метод досягнення достовірного знання:

1) починати з безперечного і самоочевидного, тобто з того, протилежне якому не можна уявити;

2) розділяти будь-яку проблему на стільки частин|частки|, скільки необхідно для її ефективного розв’язання;

3) починати з простого і поступово просуватися до складного;

4) постійно перевіряти ще раз правильність висновків|умовисновків|.

Звернемо увагу читача, що сформульовані Р. Декартом положення|становища| методу досягнення достовірного знання співзвучні з|із| дидактичними принципами засновника|фундатора| сучасної педагогіки чеського педагога і письменника Я.А. Коменського (1592 – 1670 р.р.), які викладені ним у книзі «Велика дидактика». У цій книзі виділені: принцип наочності|наглядний| навчання|вчення|, свідомість у навчанні|вченні|, систематичності навчання|вчення|, послідовності навчання|вчення| і ґрунтовності|обгрунтованості| вивчення навчального матеріалу. Цей факт свідчить про те, що навчання|вчення| і придбання достовірних знань близькі поняття. Тому в процесі викладання і структуризації цього навчального матеріалу враховуватимемо як метод Р. Декарта, так і принципи дидактики Я.А. Коменського.

Повертаючись до оцінок внеску Р. Декарта в науку, і в математику зокрема, слід навести його думку про те, що є математика. Р. Декарт писав: «До галузі математики відносяться тільки ті науки, у яких розглядається або порядок, або міраі абсолютно не суттєво чи будуть це числа, фігури, зірки, звуки або будь-що інше, у чому відшукають цю міру. Таким чином, повинна існувати якась загальна наука, яка пояснює, що все стосується порядку і міри, не заглиблюючись у дослідження окремих предметів, і ця наука повинна називатися не іноземним, а старим, таким, що вже увійшло в обіг ім'ям Загальної математики». Звідси випливає, що основу методології геодезії як науки складає вища математика. Для розвитку геодезії Р. Декарт отримав найважливіші результати. Він розробив основи аналітичної геометрії, суть якої полягає у використанні алгебраїчних методів у геометрії і навпаки. Прикладом|зразком| можуть служити перетворення показані на рис. 2.3, де наведений аналітичний запис (формула) і її геометрична інтерпретація. Р. Декарт показав, що усяка крива може бути виражена|виказувати| рівнянням двох змінних, і навпаки – усяке рівняння із|із| двома змінними може бути виражено|виказувати| кривою. Це відкриття|відчиняти| мало величезне значення не лише для математики, але і для інших наук, зокрема геодезії, що оперує точними величинами – числом, мірою і вагою.

Геометрична інтерпретація аналітичного співвідношення
b
b
а
а
  а2  
  ab  
ab b2  
Аналітична інтерпретація геометричних побудов (a+b)2=a2+2ab+b2 |шикувань|

Рис. 2.3 – Геометричні побудови і їх інтерпретація на мові символів

Важливим поняттям в геодезії є|з'являється| «система координат». Р. Декарт запропонував двомірну (прямокутну) і трьохмірну системи координат з|із| позначенням точок|точок| у цих системах. Їх ілюструє на рис. 2.4.

 
 
Точка P має координати (5,2)
Точка P має координати (5,0,2) а точка Q — координати (-5,-5,10)
Рис. 2.4 – Декартові системи координат

Крім того, розглядаючи|розглядувати| результати, які отримані|одержувати| Р.Декартом з погляду мовознавства (лінгвістики), можна стверджувати, що він запропонував математичну мову|язик|, вводячи|запроваджувати| відповідні позначення змінних, констант (коефіцієнтів), відношень, тобто лексику, а також синтаксис – правила запису математичних співвідношень, які збереглися і використовуються сучасними математиками. Як приклад|зразок| наведемо |формальний запис одного виразу французьким математиком Франсуа Вієтом (1540 – 1603 р.р.) і запис на математичній мові запропонованій |язиці| Р.Декартом

Видно|показний|, що права частина|частка| співвідношення має сучасний вигляд.

Підсумовуючи сказане, очевидно, правильно говорити не про внесок|вклад| Р.Декарта в геодезію, а про створення|створінні| ним математичного інструментарію, який дозволяє описувати геодезичні об'єкти, визначати їх координати з|із| високою мірою точності і достовірності.

Дослідження результатів і досягнень в епоху Відродження в галузі природничих наук (фізиці, механіці, астрономії і ін.) показують, що вони отримані|одержувати| завдяки розвитку математики. Вартий уваги той факт, що більшість видатних|визначних| учених епохи Відродження були не лише фізиками, механіками, філософами, астрономами, але і математиками.

Християн Гюйгенс (1629 – 1695 р.р.) був не лише чудовим фізиком, механіком і астрономом, але і видатним математиком (див. рис. 2.5).

Він винайшов маятниковий годинник, удосконалив телескоп Г. Галілея. Його праці з теоретичної механіки мали величезний вплив на молодого Ньютона. У 1657 році Х. Гюйгенс написав додаток|застосування| «Про розрахунки в азартній грі» до книги його вчителя|учителя| Ван Схоутена «Математичні етюди». Багато дослідників історії математики вважають|лічать|, що разом з Пьером Ферма і Блезом Паскалем, Християн Гюйгенс заклав основи теорії ймовірності, яку розвинув
Якоб Бернуллі.

Блез Паскаль (фр|. Blaise| Pascal|, 19 червня 1623 р. – 19 серпня 1662 р.) – французький математик, фізик, літератор і філософ. Класик французької літератури, один із засновників|фундаторів| математичного аналізу, теорії ймовірності і проектної геометрії, творець перших зразків|взірців| рахункової техніки, автор основного закону гідростатики.

Христіан Гюйгенс фон Цюйліхен (голл. Christiaan Huygens, 14 квітня 1629, Гаага — 8 липня 1695, там же) — голландський математик, фізик, астроном і винахідник. Перші роботи Гюйгенса присвячені класичним проблемам: теоремам стосовно квадратури гіперболи, еліпса і круга|кола|, величини круга|кола|. Використовуючи підхід алгебри, він уточнив значення числа π. У 1657 написав трактат Про розрахунки при азартних іграх (De| ratiociniis| in| ludo| aleae|) — одну з перших робіт по теорії ймовірності|ймовірності|. Гюйгенс здобув популярність завдяки винаходу маятникового годинника. Про це відкриття|відчиняти| він повідомив у творі|вигадуванні| «Годинник» (Horologium|, 1658).    

Рис. 2.5 – Один з основоположників теорії ймовірності

Ісаак Ньютон (англ|. Sir| Isaac| Newton|, 25 грудня 1642 – 20 березня 1727 за юліанським календарем, що використовувався в Англії у той час; або 4 січня 1643 – 31 березня 1727 за григоріанським календарем) — видатний англійський фізик, математик і астроном. Автор фундаментальної праці «Математичні основи натуральної філософії», і якій він описав закон усесвітнього|всесвітнього| тяжіння і так звані Закони Ньютона, що заклали основи класичної механіки. Розробив диференціальне і інтегральне числення|обчислення|, теорію кольоровості|колірності| і багато інших математичних і фізичних теорій.

Не можна не відзначити внесок|вклад| в науку, включаючи і прикладну, «короля математиків» Карла Фрідріха Гаусса, так його назвали|накликали| радянські учені А.Н. Колмагоров і А.П. Юшкевіч у роботі «Математика XIX століття|віку|» [8]. Це один з небагатьох математиків, який безпосередньо займався геодезією (див. рис. 2.6).

У період з 1820 по 1830 роки займається геодезичною зйомкою королівства Ганновера і складанням його детальної карти. Він не лише здійснює величезну організаційну роботу і керує вимірюванням|виміром| довжини дуги меридіана від Геттінгена до Альтони, але і створює основи «вищої геодезії». За результатами|за результатами| практичних геодезичних робіт і теоретичних досліджень у цій галузі К. Гаусс пише роботу «Дослідження предметів вищої геодезії».

Гаусс Карл Фрідріх (30.04.1777, Брауншвейг, — 23.02.1855, Геттінген), німецький математик, що вніс фундаментальний внесок також в астрономію і геодезію. Народився в сім'ї водопровідника. З 1795 по 1798 вчився в Геттингенському університеті. У 1799 отримав доцентуру в Брауншвейзі, у 1807 очолив кафедру математики і астрономії в Геттингенському університеті, з якою була також пов'язана посада директора Геттингенської астрономічної обсерваторії. Відмітними рисами творчості Гаусса є глибокий органічний зв'язок у його дослідженнях між теоретичною і прикладною математикою, надзвичайна широта проблематики. Роботи Гаусса мали великий вплив на розвиток вищої алгебри, теорії чисел, диференціальної геометрії, теорії електрики і магнетизму, геодезії, цілих галузей теоретичної астрономії.

Рис. 2.6 – «Король математиків»

Вивчення форми земної поверхні вимагало від нього поглибленого вивчення загального|спільного| геометричного методу для дослідження поверхонь. Висунуті К. Гауссом у цій галузі ідеї сформульовані в творі|вигадуванні| «Загальні|спільні| дослідження|вишукування| кривих поверхонь» (1827). Основна думка цього твору|вигадування| полягає в тому, що при вивченні поверхні як нескінченно тонкої гнучкої плівки основне значення має не рівняння поверхні в декартових координатах, а диференціальна квадратична форма, через яку виражається|виказує| квадрат елементу довжини, і інваріантами якої є|з'являються| всі власні властивості поверхні, – передусім її кривизна|кривина| в кожній точці|точці|. Іншими словами, К. Гаусс запропонував розглядати|розглядувати| ті властивості поверхні (так звані – внутрішні), які не залежать від згинів поверхні, що не змінюють|зраджують| довжин ліній на ній. Створена таким чином внутрішня геометрія поверхонь послужила зразком|взірцем| для створення|створіння| n-мірної| ріманової| геометрії.

Величезне значення не лише для геодезії, але і для всіх наук, в основі яких лежить обробка спостережень, мають розроблені К. Гауссом методи набуття|здобуття| найбільш вірогідних значень вимірюваних величин. Особливо широку популярність здобув створений К. Гауссом в 1821 – 1823 р.р. метод найменших квадратів. К. Гауссом закладені також і основи теорії похибок.

Таким чином, розглянувши роль математики у формуванні природничо-наукових знань в епоху Відродження можна стверджувати, що отримані в цей період наукові результати в галузі математики лежать в основі сучасних методів обробки геодезичних вимірів|вимірів| і представлення|вистава| їх в базах даних автоматизованих картографічних і геоінформаційних системах.




Переглядів: 1320

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ОСНОВНІ ВІДОМОСТІ З МЕТРОЛОГІЇ | Фізичні величини

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.008 сек.