Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Етапи становлення стратегічного управління

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ

НАЦІОНАЛЬНА МЕТАЛУРГІЙНА АКАДЕМІЯ УКРАЇНИ

С.Б. ДОВБНЯ, А.О. НАЙДОВСЬКА, М.М. ХИТЬКО

СТРАТЕГІЯ ПІДПРИЄМСТВА
частина перша

Затверджено на засіданні Вченої ради академії
як навчальний посібник

Дніпропетровськ НМетАУ 2011


УДК 65.012.2

С.Б. Довбня, А.О. Найдовська, М.М. Хитько. Стратегія підприємства.
Частина 1: Навч. посібник. – Дніпропетровськ: НМетаАУ, 2011. – 70 с.

 

 

Викладено зміст першої частини дисципліни «Стратегія підприємства», зокрема, питання сутності стратегії підприємства, її різновидів та основних характеристик. Наведено порівняльну характеристику методів стратегічного аналізу зовнішнього середовища підприємства.

Призначений для студентів напряму підготовки 03.05.04 «Економіка підприємства (за видами економічної діяльності)» всіх форм навчання.

Іл. 21. Табл. 9. Бібліогр.:14 найм.

 

Відповідальний за випуск С.Б. Довбня , д-р екон. наук, проф.

 

 

Рецензенти: О.Г. Вагонова, д-р екон. наук, проф.

(Національний гірничий університет)

О.М. Вакульчик д-р екон. наук, проф.

(Академія митної служби України)

 

©Національна металургійна академія України, 2011


ЗМІСТ

 

 

ВСТУП.. 4

1 ОСНОВИ СТРАТЕГІЧНОГО УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВОМ: СУТНІСТЬ, ПРЕДМЕТ, ЗАВДАННЯ.. 6

1.1 Етапи становлення стратегічного управління. 6

1.2 Сутність стратегічного управління. 7

1.3 Стратегія підприємства та особливості її формування. 12

2 МІСІЯ І ЦІЛІ ПІДПРИЄМСТВА.. 17

2.1 Поняття місії і основні правила її формування. 17

2.2 Розробка системи цілей підприємства. 22

3 СТРАТЕГІЧНИЙ КОНТЕКСТ ПІДПРИЄМСТВА.. 32

3.1 Корпоративна стратегія. 33

3.2 Ділові (конкурентні) стратегії 37

3.3 Функціональні стратегії 39

3.4 Операційні стратегії 43

4 ОЦІНКА ЗОВНІШНЬОГО СЕРЕДОВИЩА ПІДПРИЄМСТВА.. 44

4.1 Технологія PEST – аналізу. 46

4.2 Технологія аналізу ситуації в галузі та конкуренції в ній. 48

4.3 Технологія SWOT – аналізу підприємства. 57

5 АНАЛІЗ СТРАТЕГІЧНОГО ПОТЕНЦІАЛУ ПІДПРИЄМСТВА.. 60

5.1 Оцінка ресурсів і ефективності їх використання на підприємстві 60

5.2 Порівняльний аналіз підприємства. 62

ПЕРЕЛІК ПОСИЛАНЬ. 67

Додаток А. Приклади місій підприємств і організацій. 68

Додаток Б. Групування факторів зовнішнього та внутрішнього середовища підприємства. 69

 


ВСТУП

 

Ефективність діяльності підприємства в сучасних умовах господарювання обумовлюється, в першу чергу, обґрунтованим вибором та коректним формуванням стратегії його розвитку. Формування стратегії підприємства передбачає визначення місії його існування, обґрунтування системи стратегічних цілей, вибір на основі аналізу можливих альтернатив найбільш доцільних напрямів їх досягнення, з метою забезпечення використання потенціалу та конкурентних переваг підприємства. Такий науково-обґрунтований підхід повинен базуватись на сучасному інструментарії стратегічного менеджменту, який створено вітчизняними та закордонними науковцями та апробовано на успішних підприємствах.

Дисципліна «Стратегія підприємства» є нормативною і входить до циклу дисциплін професійної підготовки бакалаврів. Вона передбачає надання системи знань, формування вмінь та навичок щодо використання методології та методичного інструментарію формування стратегії підприємства в мінливих умовах ринкового зовнішнього середовища.

Метою навчального посібникає викладення у логічній послідовності основних теоретичних та методичних питань формування стратегії на базі проведення аналізу зовнішнього середовища та стану підприємства, прогнозування розвитку економічної кон’юнктури, а також максимального врахування специфіки конкретного підприємства.

Дисципліна «Стратегія підприємства» передбачає вивчення наступних 15 тем:

1. Стратегія підприємства: поняття, еволюція, концепція.

2. Місія та цілі підприємства.

3. Стратегічний контекст підприємства.

4. Оцінювання зовнішнього середовища.

5. Аналіз стратегічного потенціалу підприємства.

6. Стратегії бізнесу.

7. Стратегія диверсифікації діяльності підприємства.

8. Стратегії зовнішнього розвитку підприємства.

9. Корпоративна стратегія підприємства.

10. Матричні методи у формуванні корпоративної стратегії підприємства.

11. Альтернативність у стратегічному виборі.

12. Декомпонування корпоративної стратегії підприємства.

13. Загальна характеристика функціональної стратегії.

14. Стратегічні аспекти у функціональних сферах діяльності підприємства.

15. Сучасний стан і перспективи розвитку стратегічного управління в Україні.

Навчальний посібник складається з двох частин.

У першій частині викладено ключові поняття, досліджена еволюція стратегії та її сутності, розглянуто теоретичні основи розробки стратегічних установок підприємства, визначено фактори, що впливають на формування стратегічних цілей, а також вимоги до їх якості, охарактеризовано метод «дерева цілей», розглянуто підходи до оцінки зовнішнього середовища підприємства та аналізу його стратегічного потенціалу, розглянуто основні конкурентні стратегії підприємства (теми 1-5).

Друга частина присвячена деталізації характеристик різних видів стратегій, а також методів їх формування, висвітленню сучасного стану і перспектив розвитку стратегічного управління (теми 6 - 15).

Після вивчення даної дисципліни студенти повинні:

знати: основні категорії теорії стратегічного управління та види стратегій, інструментарій стратегічного аналізу, оцінки стратегічних альтернатив та обґрунтування найбільш доцільної стратегії;

вміти: застосувати методичний інструментарій в практичній діяльності з метою формування стратегії розвитку підприємства.

 


1 ОСНОВИ СТРАТЕГІЧНОГО УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВОМ:
СУТНІСТЬ, ПРЕДМЕТ, ЗАВДАННЯ

Етапи становлення стратегічного управління

В умовах сучасних складних виробничих і управлінських процесів, підвищеної нестабільності зовнішнього середовища зростання і глобалізації, особливого значення набуває стратегічне управління підприємством, яке передбачає формування обґрунтованої стратегії на основі глибокого осмислення визначальних економічних, технологічних, соціальних та інших перетворень. У зв'язку з цим, очевидною і актуальною є потреба розвитку науково-теоретичних досліджень в цій області, їх вивчення і обґрунтоване вживання на практиці.

Роком народження поняття стратегії підприємства можна вважати 1911 рік - саме тоді в Гарварді почали викладати курс бізнесової політики. Однак протягом наступних майже 40 років стратегія зводилася головним чином до формулювання здорового глузду в життєдіяльності виробництва.

Науковий інтерес до поняття, сутності стратегій, процесів, здійснення яких вони зумовлюють, виник на початку 60-х років минулого сторіччя. Саме в цей час з'явилися праці, які заклали основи стратегічного управління (І. Ансоф «Корпоративна стратегія», К.Ендрю «Концепція корпоративної стратегії,
А.Д. Чандлер «Стратегія і структура» та ін.)

Таким чином, термін "стратегічне управління" («стратегічний менеджмент») став використовуватись лише на стику 60-х - 70-х років для того, щоб внести відмінності між поточним управлінням на рівні виробництва і управлінням, яке здійснюється на вищому рівні. При цьому необхідність проведення такої відмінності була викликана в першу чергу змінами в умовах здійснення бізнесу.

Становлення стратегічного менеджменту як самостійної області дослідження і управлінської практики пройшло чотири етапи: бюджетування і контроль; довгострокове планування; стратегічне планерування; стратегічний менеджмент. Суть цих етапів охарактеризована в таблиці. 1.1.

 


Таблиця 1.1 - Етапи становлення стратегічного менеджменту

Найменування етапу Період Характеристика етапу
1. Бюджетування і контроль Перша чверть 20-го століття Формування взаємозв'язаних бюджетів підприємства і контроль їх виконання. Основна посилка бюджетування і контролю — уявлення про стабільність внутрішнього та зовнішнього середовища підприємства: технології, конкуренцію, міру доступності ресурсів, рівень кваліфікації персоналу, ін.
2. Довгострокове планування 1950-і роки Ґрунтується на виявленні поточних змін певних економічних показників діяльності організації і екстраполяції виявлених тенденцій в майбутнє
3. Стратегічне планування Кінець 1960-х — початок 1970-х років Ґрунтується на виявленні трендів не лише економічного розвитку підприємства, але і середовища його існування. Планування з врахуванням існуючих тенденцій в зміні конкурентного оточення спирається на виявлені сильні і слабкі сторони організації, сприятливі можливості, що мають місце в зовнішньому середовищі
4. Стратегічне управління Середина 1970-х років Ґрунтується на вивченні змін в зовнішньому середовищі підприємства. Не зводиться до сприйняття оточення як чинника, що обмежує процес організаційного планування, а передбачає встановлення певної мети і розробку шляхів її досягнення на основі використання сильних сторін організації і сприятливих можливостей середовища, а також компенсації слабких сторін і методів запобігання загроз

 

Таким чином стратегічне управління є достатньо складним процесом, який передбачає врахування різноманітних факторів та використання специфічних методів, що знаходяться в постійному розвитку.




Переглядів: 4275

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | Сутність стратегічного управління

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.