Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Peculiarities of English utterance stress. Content and function words. Weak and strong forms

 

Nearly 40 words in English can be pronounced in two distinct ways: depending on the degree of force with which they are uttered. They are all words which perform a grammatical function – determiners, pronouns, auxiliary verbs, prepositions, conjunctions, articles and particles. Strong (or Full) forms are used when the word is said in isolation or is being emphasized. WEAK forms are normal in connected speech. Strong forms improperly used in common speech sound unnatural and over formalised, making it difficult for the listener to identify the points of focus.

Weak forms are sometimes represented in writing, e.g. bacon ‘n eggs, cup o’ coffee. In many cases, we need to take note of context. For example, THERE as an adverb of place (Look over THERE) is always strong; but at the beginning of an existential sentence it is always weak (THERE’s no place like home). Also, different forms may appear before vowels and before consonants:

Compare “I must go” /məs/ and “I must eat” /məst/ or ‘for tea’ /fə/ and ‘for Ann’ /fər/.

Function words fall into two groups according to their pronunciation in an unstressed position. The first group includes those words that are never used in their strong form in an unstressed position in an utterance. The strong form of such words is used only when the word is said in isolation or with emphasis. The second group includes auxiliary and modal verbs and prepositions which are reduced when unstressed at the beginning or in the middle of an utterance but retain their strong form when unstressed at the end of an utterance.

Examples:

A: How long are you here for /fɔ:/ ? - B: Only for /fər/ another couple of days.

Or : A: My brother’s working at MacDonald’s this summer! – B: Oh, what’s he working as /æz/? - A: As /əz/a cook.

 

The table below includes some of the commonest of function words:

Table 3 - Function words

group word strong form weak form
a an and the     but that eɪ æn ænd ðі: ðə   b∧t ðæt ə ən ən, n ðɪ (before a vowel: the ant) ðə (before a consonant: the dog) bət ðət (He said that he’s leaving)
am is are was were would shall should have do   must can from to   at of æm ɪz ɑ: wɒz w3: (r) wʊd ʃæl ʃʊd hæv du:   m∧st kæn frɒm tu:   æt ɒv əm, m s, z ə(r) wəz wə (r) wəd, d ʃl, l ʃəd, d əv, v də (before a consonant) dʊ (before a vowel) məst, məs kən frəm tə (before a consonant) tʊ (before a vowel) ət ə

 

Examples:

You ‘don’t understand who I ‵am /æm/.

I ‘don’t remember the girl he was ‘talking to /tu:/.

What are you ‵staring at /æt/? Who was he ‵speaking of /ɒv/?

A: Who can /kən/ ‵do it? – B: ‵I can /kæn/.

 

There is a small group of function words which retain their strong forms in unstressed position. These are the prepositions on, off, in , the indefinite pronoun some and the conjunction when. Examples: He lived on /ɒn/ the hill. Take off /ɒf/ your coat. He’s gone on some /s∧m/ trip.

The notional (or main) verbs has, have, had, do, does, the demonstrative pronoun that, as all notional words, do not have weak form in an unstressed position, they must not be confused with their function synonyms.

Compare:

We seldom have /hæv/ time. – We have had a nice day /wɪ v hæd/.

She always does /d∧z/ her best. – Does /dəz/ she know you?

I ‘knew that /ðət/ he was a`way. – I didn’t `know that/ðæt/.

I must answer that /ðæt/ letter.

Full forms are used instead of contractions to give extra emphasis,

e.g.: I `am surprised. I `have got a sore throat. She `will be disappointed. `Do have a drink. I `didsee him at that place.

Or A: Do you want pizza or spaghetti? – B: I want ‘pizza `and spaghetti!




Переглядів: 989

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
B) Read the conversation making sure you stress all the syllables printed in block letters. | Speech exercises

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.