Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Emphatic tones

 

Emphatic tones increase the semantic prominence of separate words of an utterance or its overall prominence by attaching emotional colouring to the utterance. Emphasis applied to a tone increases the force of articulation and, consequently, loudness. Very often pitch characteristics are changed: high or low static emphatic tones are pronounced on extra-high and extra-low pitch levels respectively. The upper point of a kinetic tone can be moved to an extra-high pitch level and the lower point can reach extra-low pitch level. Thus emphatic voice range is wider than the normal one.

Normal voice range Emphatic voice range

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

__________________ ____________________

 

__________________ ____________________

------------------------------

The semantic role of an emphatic static tone is closely connected with the meaning of a nuclear tone. For example, emphasis on the onset syllable of a falling tune increases the energetic character of the statement, imperative, or exclamation. There is no limit to the number of emphatic static tones that may be used in an utterance, but it is not common of many successive words to take emphatic stresses. Such patterns usually have an emphatic kinetic tone in the nucleus and are uttered under conditions of considerable excitement. An emphatic tone is marked by doubling the tonetic stress mark. E. g.:

You Know e xactly what I’m talking about!

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

_______________________

 

_______________________

-----------------------------------

Emphatic nuclear tones

 

The emphatic high rising tone is used in questions to express a great surprise or a shocked reaction, e.g.: A: Tom’s leaving tonight. – B: ′′Is he? ′′Really?

The emphatic low rising tone often expresses a feeling of impatience, e.g.: A: I’m all a,,gainst it. – B: Don’t be ri,,diculous!

The emphatic falling tonesare:

- energetic and decisive in statements, e.g.: He ‘can’t brazen it `out!

- insistent and persuasive in Wh-questions and orders, e.g.: ‘What’s the `reason? ‘Go and `do it!

- strong and enthusiastic in exclamations, e.g.: You ‘don’t ``say!

A combination of emphatic static and kinetic tones increases the overall prominence of the utterance. In such a case emphatic stresses are frequently given not only to notional, but also to functional words, e.g.: A: ‘’Didn’t you ‘find my camera? – B: It ‘’wasn’t in ‘’my car!

 

Speech Exercises




Переглядів: 2153

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Ex. 1 Read out the mini-dialogues conveying the suggested attitudes (use any kind of tones you learnt). | Ex. 1 Show the difference in the expressiveness of speech through modifications of the speaker’s attitude and the subject matter.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.