Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Загальна характеристика уваги. Фізіологічні основи уваги/ концепція А.А.Ухтомського та П.Т.Павлова

Увага є головною умовою здійснення пізнавального процесу , тобто умовою якісного відчуття, сприймання, запам'ятовування і обмірковування , якісного виконання будь-яких фізичних і розумових дій . Слід чітко усвідомити специфіку уваги , яка у системі психічного займає особливе положення .

Вона входить в усі інші психічні процеси , виступає як їх необхідний момент і відділити її від них ,вивчати в ''чистому'' вигляді неможливо. Саме тому серед психологів немає єдиної думки щодо існування уваги як самостійного психічного процеса .

Але увага збільшує ефективність та продуктивність когнітивної (пізнавальної) та виконавчої діяльності . Мова йде про підвищення ефективності ''уважної '' дії ( перцептивної , мнемічної, мислительної , моторної ) порівняно з ''неуважною''.

Увага— виражається у зосередженості та спрямованості свідомості суб'єкта в даний момент часу на якісь реальні або ідеальні об'єкти (предмети, події, міркуванні і т.д.). Увага є детермінованим явищем . Вона породжується об'єктивними причинами , що діють через суб'єктивні умови , наявні в самому організмі

Більш глибокому розумінню причин виникнення різних видів уваги та ії закономірностей допоможе ознайомлення тими фізіологічними механізмами , які лежать в основі цього психічного явища . У зв'язку з цим рекомендуємо старанно опрацювати відповідні розділи з психології , виділивши такі положення :

1. Мимовільна увага ґрунтується на безумовному орієнтувально – дослідницькому рефлексі , який І.П.Павлов назвав рефлексом «що таке ?» , тому що він виникає у відповідь на дію незнайомих або несподіваних подразників ;

2. Об'єкти , значимі для людини , викликають у її мозку осередок оптимального збудження , який за сформульованим І.П.Павловим законом взаємної індукції гальмує суміжні ділянки мозкової кори і всі сигнали , що потрапляють на такі загальмовані ділянки , не сприймаються : захоплені роботою , ми не помічаємо , як плине час і день змінюється вечором , як у кімнату заходять сторонні , точаться розмови і т.п.

3. Мозковий центр , який найбільш легко відгукується на подразники («домінанта» , за О.О.Ухтомським) , характеризується ,по – перше , стійкістю збудження у ньому («інертність домінанти») і . по – друге , здатністю підсумовувати ті нервові імпульси , які викликають незначні осередки збудження («субдомінанти») , та підсилюватись за їх рахунок («підкріплення домінанти») , – тому нерізкі дифузні звуки , тихі мелодії і подібний «шумовий тон» не тільки не відвертають уваги , а навпаки , збільшують ії зосередженість і стійкість .

4. Роль певного стимулятора роботи великих півкуль головного мозку при виявленні уваги відіграє підкірка і зокрема так звана ретикулярна формація (сіточка , нервове утворення ) , розміщена у стовбурі мозку .

Сигнали у ретикулярну формацію надходять як ззовні , шляхами , що йдуть від органів чуття ,так і зсередини , від кори головного мозку . Кора сама дає сигнал про необхідність підвищіти ії активність (так буває кожного разу , коли ми себе запевняємо : «Мені це потрібно вивчити , дослідити ,знати ») . У цьому яскраво виявляється елемент саморегуляції властивої корі великих півкуль головного мозку .

Усі ці фізіологічні процеси і забезпечують здатність індивіда зосереджувати увагу на певних об'єктах .

Те величезне значення , яке має увага для продуктивної діяльності людей та їх спілкування , вимагає характеризувати кожну окрему особистість з точки зору проявів ії уваги .

 




Переглядів: 1537

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Види уваги. Їх відмінні особливості | Класифікація відчуттів, їх види та роль у житті людини

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.