Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Значення туризму

Економіка країни і туризм тісно взаємодіють один з одним. Загальноекономічні чинники впливають на туризм як позитивно, так і негативно. Чинниками позитивного впливує:

- зростання реального доходу — при збільшенні реального доходу споживачі одержують в своє розпорядження більше грошей, відповідно збільшується і попит на туризм;

- більш рівномірний розподіл доходу — ніж рівномірне розподіляється дохід в суспільстві, тим більше число людей зможе купити туристський продукт;

- стабільне положення валюти — якщо курс іноземної валюти стабільний, то населення може купити її в більшій кількості, а в" такій ситуації легше спланувати свій відпочинок.

Чинниками негативного впливуна туризм є:

- економічні кризові явища:

- зростання безробіття, скорочення заробітної платні і т. п.;

- нестабільна ситуація з валютою — якщо курс іноземної валюти високий, то населення може придбати її менше, а значить, туристська поїздка російського жителя за рубіж коштуватиме дорожче.

Туризм надає велику дію на економіку регіону, в якому він розвивається. Можна виділити три основні напрями впливу туризму на життя суспільства; економічне, соціальне і гуманітарне.

Економічне значення туризму. Як економічне явище туризм розглядається з двох сторін:

- як економічний комплекс, розвиток якого більшою мірою пояснюється зв’язками, процесами і відносинами;

- як найважливіший каталізатор економічного зростання. В цій якості туризм виступає каналом перерозподілу валового внутрішнього продукту між країнами.

В сучасному світі туризм:

- має індустріальну форму;

- виступає у вигляді послуг, які не можуть нагромаджуватися і транспортуватися;

- характеризується високим рівнем ефективності і швидкою окупністю інвестицій;

- є піонером господарського освоєння нових районів;

- виступає як ефективний засіб охорони природи і культурної спадщини;

- сумісний практично зі всіма галузями господарства і видами діяльності людини.

Відомо, що дохід від іноземного туризму в розвинутих країнах в два рази перевищує дохід від міжнародної торгівлі кольоровими і чорними металами.

Доходи від туризму утворюються в результаті туристських витрат, які визначаються як загальна сума споживацьких витрат, вироблюваних відвідувачем в ході його поїздки і перебування в місці призначення. Туристські витрати включають оплату:

- комплексних поїздок;

- пакетів послуг на відпочинок і тури;

- розміщення;

- харчування і напої;

- транспорту;

- рекреаційних, культурних і спортивних видів діяльності;

- споживацьких товарів, що є невід'ємним елементом подорожей;

- медичного обслуговування і ін.

Перераховані туристські витрати роблять прямий вплив на економіку, тобто економічна діяльність туризму вносить внесок в створення національного доходу.

Сферами дії туризму на економіку країни і суспільство в цілому є:

- Підприємницька сфера. Створення туристського підприємства приносить вигоду, оскільки воно надає клієнтам свої продукти і послуги, робітником і службовцем — заробітну платню і інші види виплат, акціонерам (власникам) — прибуток, державі (регіону) — податки і збори;

- Споживацька і прибуткова сфери. Туризм створює нову форму споживацького попиту. Попит туристів на різноманітні товари і послуги сприяє розвитку місцевої промисловості. Завдяки цьому розвивається виробництво споживацьких товарів і підвищується рівень життя населення.

Завдяки туризму розвиваються місцеві підприємства, у тому числі:

- культурні і розважальні (музеї, виставки, меморіальні комплекси і пам'ятники, шоу-бізнес, кінобізнес), які, у свою чергу, через оподаткування приносять користь регіону і місцевому населенню;

- транспортні підприємства і фірми (суспільний транспорт, прокат автомобілів, використовування автобусів під екскурсії, місцеві авіакомпанії значною мірою орієнтовані на доходи від туризму);

- підприємства, виготовляючи сувеніри, спеціальне туристське спорядження і народний промисел (продукція цих підприємств у всьому світі в значній мірі орієнтована на туристів).

- Валютна сфера. Туризм сприяє притоці значних сум іноземної валюти. Причому надходження іноземної валюти відбувається не тільки у вигляді оплати за туристський пакет (тур), але і у вигляді обміну грошей в обмінних пунктах туристського центру на повсякденні витрати туристів, оплату додаткових послуг і т.д.

Виробнича інфраструктура. Туризм створює структуру відпочинку, яка може бути використаний не тільки для туристів, але і для місцевого населення. Поява нових туристських центрів супроводиться виникненням сервісних, торгових і розважальних підприємств, будівництвом доріг, пляжів, що позитивно впливає на оточуючу інфраструктуру, а також на споживацький ринок і інші сфери підприємницької діяльності. Розвинута туристська інфраструктура в тому або іншому регіоні служить показником рівня життя місцевого населення.

Гроші, витрачені туристами в місці перебування, одночасно створюють доходи для країни (регіону) перебування. Цей дохід веде до ланцюгової реакції: витрати — доходи — витрати - доходи і т.д. Кожний рубель, що заробляється на першому обороті засобів і одержуваний у вигляді доходу, знову йде з рахунку підприємства. Таким чином, в результаті первинних доходів, отриманих унаслідок туристських витрат, виникають нові доходи, але вже третіх осіб, якщо ці особи виступають в ролі постачальників яких-небудь товарів для туристського підприємства. У результаті виходить дохід з приростом.

Цей процес робить непрямий вплив на економіку країни (регіону). Непрямий внесок туризму в економіку країни виявляється в ефекті повторення витрат туристів на покупку послуг і товарів в певний час і у визначеному місці.

Таке явище називається ефектом мультиплікації, або мультиплікатором. Мультиплікаційний вплив туризму виявляється в тому, що в результаті ланцюгової реакції «витрати - доходи дохід, одержуваний від одного туриста, перевищує суму грошей, витрачених їм в місці перебування на покупку послуг і товарів.

Це означає, що частина доходів, отриманих з виручки від продажу туристських послуг і товарів, прямує на податки. Коли туристське підприємство купує місцеві товари, то гроші туристів починають повністю працювати на економіку регіону. З цих доходів виплачується заробітна платня працівникам, які, у свою чергу, витрачають їх на покупку товарів і послуг.

Частина грошей, отриманих від туристів, йде на створення фундації накопичення; частина — покриває проведені витрати на покупку товарів, придбаних в інших регіонах, тобто є витоком грошей з сфери економіки туризму. Таким чином, збільшення доходу і управління виробництвом туристського продукту усилює мультиплікацію туристської витрати. З другого боку, ніж більше товарів імпортується з інших регіонів, тим ефект мультиплікації менше.

В регіональному аспекті туризм сприяє економічному розвитку слабих в структурному відношенні регіонів. Для місцевих жителів таких регіонів туризм є важливим джерелом додаткового доходу.

Туризм допомагає вирішувати загальні економічні проблеми, але, враховуючи багатоаспектний характер туристської діяльності, він не може ефективно розвиватися сам по собі. Економічна активність туризму напряму пов'язана з розвитком економіки країни. Економічна ефективність туризму припускає, що туризм в країні повинен розвиватися паралельно і у взаємозв'язку з іншими галузями народногосподарського комплексу.

Соціальне значення туризму. Соціальне значення туризму для життя суспільства полягає в:

- відновленні психофізіологічних ресурсів суспільства і працездатності людини;

- раціональному використовуванні вільного часу;

- створенні робочих місць і забезпеченні зайнятості населення;

- дії на культуру місцевих жителів;

- забезпеченні доходів працівників, зайнятих на підприємствах, і доходів власників;

- екологічної безпеки туризму і спрямованості його на підтримку і відновлення рекреації

З соціальної точки зору основною функцією туризму є відновлення сил людини, що затрачують їм при виконанні своїх виробничих обов'язків, які нерідко пов'язані з нервовим перенапруженням і одноманітністю. Туристський відпочинок — це зміна обстановки, зміна повсякденного образу і ритму життя, звільнення від утомленості, можливість розважитися, ознайомитися з новою місцевістю, її людьми, розширити кругозір і т.д. Все це сприяє відновленню сил людини.

Пропонуючи людям свої послуги, туристське підприємство привертає їх до туристського відпочинку. Туристи дістають можливість провести вихідний день, відпустку, канікули раціонально і з користю.

Розвиток туристських клубів, здатних привернути молодь до захоплюючих подорожей, сприяє формуванню здорового покоління. Від виконання туристськими підприємствами своїх задач залежить моральне і фізичне здоров'я всього суспільства.

Наявність розвинутої туристської індустрії дозволяє вирішувати проблему зайнятості робочих рук. Туризм є однією з самих трудомістьських галузей економіки, тому розвиток туризму сприяє зменшенню безробіття. За даними ВТО. кожне п'ятнадцяте робоче місце в світі доводиться на туристський бізнес.

Світова практика показує, що туристська індустрія привертає додаткові трудові ресурси з інших регіонів, збільшуючи тим самим населення даної місцевості.

Туризм робить вплив на підвищення рівня життя населення. Послуги туризму в порівнянні з роботою в інших галузях добре оплачуються, тому робота в туризмі має високий попит.

Туризм надає дію і на сімейну структуру: через фінансову незалежність працюючих змінюються відносини між батьками і дітьми, а також положення жінок в сім'ї

Сучасний туризм має двоякий вплив на екологічну обстановку. З одного боку, навколишньому середовищу до певної міри завдається шкоди. Відбувається зміна природних життєвих умов людей, тваринного і рослинного світу. Серед чинників шкідливої дії туризму на перше місце місцеві жителі ставлять забруднення повітря транспортом і неекологічне використовування землі (задоволення своїх потреб у відпочинку туристи ставлять вище, ніж турботу про використовування і збереження природного середовища).

З другого боку, туризм зацікавлений в підтримці екології і рекреації, оскільки це є важливою умовою його діяльності. Експлуатуючи природні, культурні і історичні об'єкти, туризм зацікавлений в їх підтримці. Наявність доглянутих парків, скверів, пам'ятників сприяє доброму відпочинку туристів і підвищує рейтинг туристського підприємства

До негативних наслідків дії туризму на життя місцевого населення можна віднести:

- зростання частки некваліфікованої праці;

- зростання числа відхилень від суспільних норм поведінки (алкоголізм, хуліганство, проституція);

- розлучення, легке відношення молоді до життя;

- комерціалізацію культури;

- втрату самобутності конкретного туристського напряму;

- конфлікти між місцевим населенням і туристами.

Як позитивні, так і негативні аспекти дії туризму місцеве населення виявляються на різних рівнях — національному, місцевому і індивідуальному.

Задоволення туристських потреб не повинне завдавати збитку інтересам населення регіонів і країн відвідин, культурним і історичним цінностям, навколишньому середовищу, природним ресурсам.

Гуманітарне значення туризму. Загальноприйнятим в цьому значенні є поєднання відпочинку з вивченням життя, історії, культури, звичаїв народів Росії і інших країн. Важливе значення для туриста має огляд визначних пам'яток. Побачене і почуте на екскурсії, як правило, залишається в пам'яті надовго. Знайомство з культурою і звичаями народів різних країн розширює кругозір, духовно збагатив людину.

Професійне екскурсійне обслуговування дитячої аудиторії, починаючи з найранішим віком, допомагає розширювати кругозір дітей, а також формувати естетичні смаки підростаючого покоління, його відношення до суспільства і навколишньої природи.

Таким чином, до переваг розвитку туризму відносяться:

- збільшення грошового потоку в регіон, у тому числі притока іноземної валюти;

- зростання валового внутрішнього продукту;

- створення нових робочих місць;

- реформування структури відпочинку, яка використовується як туристами, так і місцевим населенням;

- залучення капіталу, у тому числі іноземного;

- збільшення податкових зборів в регіоні.

До негативних наслідків розвитку туризму відносяться:

- зростання конкуренції на місцеві товари і послуги, природні ресурси і нерухомість;

- відтік грошей за межу при туристському імпорті;

- викликані туризмом екологічні і соціальні проблеми;

- недостатній розвиток інших галузей народного господарства, якщо туризм в регіоні стає профілюючою галуззю.

В Україні туризм є молодою галуззю і потребує спеціальних протекціоністських заходах з боку держави. Зокрема, західні конкуренти користуються численними податковими і зовнішньоекономічними пільгами, яких позбавлені російські виробники туристського продукту. Внаслідок цього туристським підприємствам Україні важко конкурувати при просуванні свого туристського продукту на світовому туристському ринку.

 




Переглядів: 5260

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Предмет економіки туризму | Туризм як динамічна економічна система

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.009 сек.