Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Ідеологія в аспекті загрози національній безпеці держави.

План.

Тема 8. Політико-правові та ідеологічні проблеми забезпечення національної безпеки.

 

1. Ідеологія в аспекті загрози національній безпеці держави

2. Основні методи політико-ідеологічного впливу на безпеку держави

3. Нормативно-правові та інші заходи протидії радикальному популізму як забезпеченню національної безпеки

 

Найвищі пріоритети управління містять у собі ознаки інформаційного впливу. Дана тематика вже починає активно аналізуватися і досліджуватися в науковому світі. Так, В. Ліпкан зазначає: «Поява і активізація загроз в інформаційній сфері, передусім загроз від ведення інформаційних війн, суттєво підвищує роль і значення інформаційної безпеки в системі національної безпеки України і обумовлює розширення її змісту. Втрата контролю над національними інформаційними комунікаціями у ХХІ столітті може призвести до втрати національної незалежності. Майбутні війни – війни без застосування прямого насильства, засобами якого є непрямі дії, одним із методів яких можуть бути інформаційні війни.

Попри всю очевидність можливості ворожого інформаційного впливу, визначення його поняття залишаються численними у наукових колах, а отже – недостатньо визначеними. Сам, згаданий нами вчений приводить визначення поняття інформаційної війни, яке використовується збройними силами США, а саме: «інформаційна війна – дії, що вчинюються для досягнення інформаційної переваги у підтримці національної воєнної стратегії через вплив на інформацію та інформаційні системи противника при одночасному забезпеченні безпеки власної інформації і інформаційних систем.

Проте, в наведеному визначенні інформаційний вплив пов’язується із реальними оперативними військовими діями, чи, як мінімум, безпосередню підготовку до них, а оскільки ми розглядаємо можливість використання інформаційної агресії як позавійськової, деякі важливі питання залишаються без відповіді.

Звернемося до правового визначення інформаційної безпеки. У ст. 17 Конституції України зазначається, що «забезпечення інформаційної безпеки, поряд із економічною, є найважливішими функціями держави, справою всього українського народу».

Тобто, держава визначає її як окрему функцію. Додаткове окреслення міститься у Законі України «Про основи національної безпеки України» як „загроз в інформаційній сфері, а саме:

- прояви обмеження свободи слова та доступу громадян до інформації; - поширення засобами масової інформації культу насильства, жорстокості, порнографії; - комп'ютерна злочинність та комп'ютерний тероризм; - розголошення інформації, яка становить державну та іншу, передбачену законом, таємницю, а також конфіденційної інформації, що є власністю держави або спрямована на забезпечення потреб та національних інтересів суспільства і держави;

- намагання маніпулювати суспільною свідомістю, зокрема, шляхом поширення недостовірної, неповної або упередженої інформації”.

На нашу думку, існує необхідність розмежувати наведені загрози.

По-перше, обмеження свободи слова, комп’ютерна злочинність та комп’ютерний тероризм є кримінальними діяннями так званого «невійськового спрямування», вони можуть впливати на національну безпеку опосередковано, або взагалі не впливати (мати індивідуально-корисливе спрямування).

По-друге, розголошення конфіденційної інформації, яка становить державну та іншу таємницю, має на меті оперативні дії, пов’язані з військовими (оскільки така інформація швидко «старіє»), хай навіть спеціальних служб та організацій. Безсумнівно, такі дії впливають на національну безпеку, проте їх доцільно віднести до найнижчого військового пріоритету, як усвідомлені і цілеспрямовані, пов’язані з кримінальним переслідуванням та можливістю їх розкриття, як і в попередньому випадку.

На даному етапі розгляду пріоритетів впливу нас цікавить, по-перше, невійськовий вплив, а по-друге – вплив не усвідомлений. Іншими словами (цитуючи одночасно і Закон «Про основни національної безпеки України», це такі загрози, як «намагання маніпулювати суспільною свідомістю, зокрема, шляхом поширення недостовірної, неповної або упередженої інформації а також - структурна та функціональна незбалансованість політичної системи суспільства, нездатність окремих її ланок до оперативного реагування на загрози національній безпеці».

Зазначені ознаки якраз і становить зміст наступного пріоритету впливу - ідеологічного. Щоб суспільство не усвідомлювало застосування попередніх військового пріоритету, пріоритету геноциду та економічного пріоритету, створюються різноманітні ідеології з метою впливу на свідомість людей.

Ще із стародавніх часів зацікавлені спільноти прилаштували віру людей в Бога для своїх інтересів – таким інструментом стали релігії, особливо світові. Потім появилися світські ідеології, рівно як і відсутність ідеології – що також є по суті ідеологією. Цілком очевидно, що ідеологія є таким соціальним феноменом, без якого взагалі не можливе життя сучасного суспільства. Якщо індивіди чи їх групи вільні від будь яких ідейних переконань, то вони і не є соціальними суб’єктами у власному розумінні цього слова. Важко навіть просто перерахувати всі соціально політичні вчення, теорії, концепції і доктрини, які перетворюються на ідеологеми, що існують у сучасному світі, проте існують найбільш основні, які використовуються для маніпуляцій свідомістю.

По-перше, це демократія. З одного боку, демократія в прямому розумінні цього слова означає не що інше, як повне, без будь-якого виключення, здійснення безпосередньо самим народом функцій по організації життя суспільства. Але поки що ніде в світі немає такої демократії. Сучасні демократії характеризуються тільки відносно великою їх наближеністю до ідеалу народовладдя. Значну частину таких функцій і далі здійснюють представницькі та інші органи влади, тобто держава. Повна ж демократія означає відсутність будь-якої ролі інститутів держави в регулюванні суспільного життя чи будь-якого прояву відносин владарювання над людьми. По суті, повна демократія є неполітичною, поза державною організацією життя. Але зникнення держави із життя означає втрату і нинішнього змісту поняття «демократія». Таким чином, як зазначає В.А. Мельник у своїй праці – Сучасному словнику по політології - при наявності в суспільстві держави демократія не є повною, а при повній демократії стають не потрібними і держава, і сама демократія як владна форма регулювання суспільних відносин.

З іншого боку, сучасна демократія передбачає існування іншого ідеального поняття – правової держави, тобто забезпечення всіх всіма їх правами і свободами при цілковитій відсутності злочинності. Без правової держави ніяка демократія не буде повною, а отже також є неможливою. Як у свій час зазначав Дж. Оруелл, «...щодо та­кого слова, як демократія, не лише не існує узгодженого визначення, але навіть спроби створити його стрічають спротив з усіх боків... Захисники режиму будь-якого ти­пу заявляють, що це демократія, і вони побоюються, що доведеться припинити використання цього слова, якщо воно буде пов'язане з якимось одним значенням».

Дійсно, якщо поглянути неупередженим поглядом на вплив цього поняття, то можна помітити, то відношення до нього набагато перевищують розуміння його як одного із правових режимів. Вірогідно, демократія б уособлювала узагальнену світову ідеологію, розуміючи під собою все найкраще в процесі еволюції людини (до прикладу, бути синонімом, або і заміненою словом – правопорядок), якби не була такою невизначеною, з одного боку, і такою, що може бути добавленою до будь-якого іншого поняття, з другого. Якраз ці обставини і створюють, з позицій забезпечення національної безпеки, можливість маніпуляції свідомістю або і спекуляції цим поняттям, приховуючи певні інтереси. Діє свого роду кліше свідомості, де все демократичне в світі – це хороше, а недемократичне – погане.

Принцип демократизму зараз присутній чи не в кожному нормативному акті.
Разом з тим, коли йдеться про захист національної безпеки в демократичній державі, виникає специфічна проблема: в такій державі демократичний характер (підкорення меншості більшості або владарювання більшості з урахуванням інтересів меншості) політичного (державного) устрою дозволяє трактувати сутність демократії залежно від потреб конкретних політичних сил у конкретній ситуації. Як наслідок, у рамках демократичного процесу в країні може бути встановлено політичний режим, небезпечний для національної безпеки та самої демократії. Саме тому політологи відзначають парадокс демократії, який полягає в тому, що вона надає своїм опонентам засоби для її знищення.

Вказана проблема стосується також і заходів з обмеження деяких свобод, які були застосовані в окремих країнах після подій 11 вересня 2001 року. Однак, на відміну від терористичних загроз, суб’єктом яких є терористи з притаманними їм методами насилля, руйнування основ національної безпеки та демократії “демократичними” методами здійснюється окремими легальними й визнаними суспільством політичними силами, які відверто бажають використати надані демократією можливості у власних, часто корисливих цілях.

Найбільш помітні ідеологічні протистояння сучасного світу - це демократія країн Заходу (США та Європи) і авторитаризм (розуміється тоталітаризм) країн Сходу (в першу чергу СРСР), хоча ще за часів останнього такий радянський вчений як Козюбра М.І. пише працю «Демократія і перебудова», а ще раніше, інший радянський правник Цвік Марк Веніамінович – «Теорію соціалістичної демократії». До того ж країна, яка на сьогодні знаходиться в епіцентрі «вісі зла» відносно до країн Заходу, є «подвійно демократичною» (Корейська Народно-Демократична Республіка).

Додатковими ідеологемами в процесі маніпулювання свідомістю використовуються лібералізм і соціалізм (комунізм). Завданням цих понять є об’єднати явно протилежні, хоч вони і вживаються завжди разом, цінності, як свобода та рівність. До сьогодні прийнято вважати, що лібералізм захищає свободу жертвуючи рівністю, а соціалізм – рівність за рахунок свободи. Одночасно це протистояння створило ілюзію можливості досягнення свободи без рівності (те, що називають лібералістською утопією свободи) і рівності без свободи (соціалістична утопія рівності). Зазначені ілюзії до сих пір володіють свідомістю прихильників соціалістичних і ліберально-демократичних партій, зіштовхуючи їх у непримиренній ідейно-політичній боротьбі.

Існує також і найновіша тенденція – прихильність та орієнтація на певного лідера, пов’язана із задоволенням меркантильних інтересів, якою і замінюється будь-яка ідеологія.

Сьогодні основи національної безпеки та демократичні засади низки демократичних країн, зокрема й України, виявилися певною мірою беззахисними перед політичними маніпуляціями почуттями громадян і перед тими владними та опозиційними силами, які, часто змінюючи одне одного, намагаються використати конституційно-демократичні засади для реалізації власних інтересів. Слід ураховувати також, що загрози “радикального популізму” національній безпеці таких країн розвиваються, як правило, на фоні корупції та загострення міжетнічних відносин.

Разом з тим необхідно погодитися з думкою Ю. Римаренка, який вважає, що важливою складовою національного поступу України є політична стабільність суспільства, громадянський мир як стала ознака мудрості та зрілості нашого народу.

Звідси - виховання вміння своєю працею, зваженим словом і витримкою сприяти становленню та зміцненню нової держави. Це вміння не втягувати себе в гострі політичні чвари та протистояння, що, зрештою, є виявом моральної і правової вихованості та свідомості. Водночас, на думку Ю. Римаренка, “бажаної консолідації треба домагатися на рівні практичної державотворчої діяльності, підпорядкованої загальнонаціональним цілям, а не на рівні ідеології, де цілковита єдність не тільки неможлива, але й непотрібна”.


Читайте також:

  1. Аграрна політика як складова економічної політики держави. Сут­ність і принципи аграрної політики
  2. Антимонопольна діяльність держави.
  3. Антимонопольна політика держави.
  4. Апарат держави. Орган держави. Інститут держави Апарат держави - частина механізму держави.
  5. Безпека» і «небезпека» як ключові категорії в безпеці життєдіяльності
  6. Валютна політика держави.
  7. Взаємозалежність і співвідношення громадянського суспільства і правової держави.
  8. Взаємозалежність і співвідношення громадянського суспільства і правової держави.
  9. Види загроз фінансовій безпеці держави
  10. Виникнення (походження) держави.
  11. Виникнення (походження) держави. 1 страница
  12. Виникнення (походження) держави. 2 страница




Переглядів: 1289

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Нормативно правові засоби захисту економічної безпеки держави. | Основні методи політико-ідеологічного впливу на безпеку держави.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.007 сек.