МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Які життєві реалії досліджують письменники-екзистенціалісти?Насамперед, це концепт відповідальності. Перший принцип екзистенціалізму стверджував, що людина відповідальна за те, чим вона є, оскільки вона сама себе формує як особистість. Кожен щомиті вибирає свій шлях, коли щось робить і чогось не хоче робити, тож вона несе відповідальність за свій вибір і за вибір усіх людей, який стає її власним вибором. Людина вільна у своїх діях. Свобода для Ж.-П.Сартра - це абсолютна відмова від усілякого детермінізму. Людина приречена бути вільною, тобто нести відповідальність за свої пристрасті, за свої дії, за свій вибір. Кожен вчинок і його відсутність - це вибір індивіда, прояв його свободи, його ангажованість у свій час. Саме Ж.-П.Сартр доказав на сторінках «Буття і не-буття» принципову цілковиту свободу індивіда в умовах зовнішньої рабської залежності, продемонструвавши це на прикладі окупації Франції фашистами і необхідності для кожного в цих складних історичних умовах зробити власний вільний вибір - колабораціонізм чи Рух Опору. Дія - це те, що формує людину. Кожен індивід несе свою долю в собі, творить своє життя і себе. «Людиною не народжуються, нею стають». Найбільший прояв людського - дієва активна мораль. Вища екзистенційна цінність – ангажованість, справжність. Підлість людська, ницість душі - найбільші вади. Мерзотник – людина з хворою совістю, яка легко закриває очі на власну свободу і ховається від відповідальності, посилаючись на тиск обставин. Мислити, за Сартром, означає пізнавати себе, свою ідентичність, усвідомлювати свою суть. Доля людська - концепт, який корінним чином відрізняється від поняття людської «природи». Доля людська здобувається у часі, вибудовується кожним індивідом персонально у його власній екзистенції, вона є незумовленою, вільною та відносною. Існування іншого, погляд Іншого на мене, присутність Іншого - елементи, що визначають співіснування індивідів. Погляд іншого несе оцінку, судження і виражає бажання Іншого звести того, на кого дивляться, до стану об’єкта. В погляді іншого принципово відсутнє бажання порозумітися. Стати таким, яким тебе бачать інші, означає перебрати на себе соціальні функції, грати роль, одягнути маску, втратити себе. «Пекло - це Інші». Поняття «письма», «поетичної уяви» для екзистенціалістів вторинні в порівнянні з Логосом, активною дією, «мессажом». Слово для екзистенціалістів втрачає свою поетичну суть метафори. Слово важливе для побудови значеннєвої суті світу, а не для створення поетичного образу. Ж.-П.Сартр, як ідеолог, теоретик і практик європейського екзистенціалізму, цікавиться скоріше словом, яке здатне відтворити у тексті «каузальні серії». Поезія його дратує, як і множинність літературної гри «значуще\\означуване». В передмові до «Портрету невідомого» Н.Саррот він виказує своє захоплення тим, як молода авторка руйнує уявлення про традиційний роман. Його приваблює повторювальний серійний характер описаних сцен і людських вчинків. Головні риси літератури екзистенціалізму: - тема - існування людини в центрі абсурдного буття; критика дійсності, що придушувала людську особистість; - ідея - звільнення розуму і душі людини від абсурдної дійсності; - проблема вибору людини у надзвичайній ситуації; - герой - самотній індивідуаліст і песиміст, бунтар проти абсурдності світу; - етичні заперечення та протест проти будь-якого насильства; - створення "прикордонних ситуацій" (людина перед обличчям смерті); - проведення історичних паралелей та алегорій (твори з підтекстом, символікою, ілюзіями, подвійним змістом).
Екзистенціалізм не став літературною школою, течією чи напрямком, як символізм чи сюрреалізм. Захоплення екзистенціалізмом у літературі 30-50 х років виростає в атмосфері Другої світової війни, продовжується в період післявоєнного інтелектуального розквіту Парижа, але стрімко відходить у минуле після смерті Ж.-П.Сартра. Вважається, що новий роман і театр абсурду Йонеско і Беккета була спадкоємцями сартрівської концепції абсурду, «відповіддю від протилежного» на мораль ангажованості індивіда в історію.
|
||||||||
|