Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Загальні вимоги до спеціаліста

 

Першим (початковим) етапом структурних змін у галузі освіти є 1997-1998 навчальний рік. Необхідність таких змін, незважаючи на те, що вони зачіпають багато галузей і відомчі інтереси, диктуються необхідністю призупинення кризи в освіті, яка займає третину населення країни.

Діюча система освіти в Україні формувалась в часи минулої союзної діяльності і була збалансована соціально-економічними потребами і роллю, яка відводилася Україні. В нинішніх умовах виникли радикальні структурні диспропорції між системою освіти, потребами і можливостями суспільства. Це відноситься до наступних проблем: визначення профілю і об’єму підготовки спеціалістів, працевлаштуванню випускників; відомчою розрізненістю вищих навчальних закладів, фінансування навчальних закладів і т.ін.

В цих умовах загострились кризові явища в освіті. Держава опинилася в ситуації, коли вона була вже не в змозі утримувати освіту, яка була сформована в інших соціально-економічних умовах. Виникла необхідність здійснення заходів як оперативного характеру, так і структурного реформування системи освіти, оскільки практика застосування перманентних заходів показала, що вони себе вичерпали і не в змозі кардинально вирішувати комплекс питань розвитку освіти в нових умовах. Більше того, якщо йти таким шляхом, то можуть бути безповоротно зруйновані фундаментальні основи нашої освіти, досягнення яких визнані в усьому світі.

Виходячи з цього Кабінет Міністрів України в 1997 році прийняв пакет постанов відносно структурного реформування освіти в Україні, в тому числі:

1. “Про вдосконалення мережі вищих та професійно-технічних закладів”.

2. “Про затвердження переліку напрямків та спеціальностей, за якими здійснюється підготовка у вищих навчальних закладах за відповідними освітньо-кваліфікаційними рівнями”.

Основна мета прийнятих постанов – забезпечити сучасні вимоги відносно підготовки і перепідготовки кадрів при існуючих бюджетних асигнуваннях з умовою збереження основних якісних характеристик системи освіти на рівні цивілізованих країн світу.

Основний зміст першої постанови, відносно вдосконалення системи мережі навчальних закладів, полягав у об’єднанні інтересів регіонального і загальнодержавного рівня. Такий підхід був названий державно-регіональним, оскільки ці питання обговорювалися експертами разом з представниками облдержадміністрації на рівні регіонів, а потім узгоджувалися із загальнодержавними інтересами. Згідно з цією постановою був затверджений перелік навчальних закладів, які ліквідовані, і перелік навчальних закладів, які утворилися на базі ліквідованих малопотужних і неперспективних.

Відносно другої постанови щодо затвердження переліку спеціальностей, слід відмітити, що в Україні до того часу існував перелік біля 1000 спеціальностей. Багато з них взагалі не використовувалися вищими навчальними закладами, існували дуже вузькі спеціальності, що різко знижувало універсалізм випускників , оскільки він значною мірою був побудований на вузькому галузевому принципі, в результаті різко зменшувалися кількість замовлень на спеціаліста і можливості працевлаштування випускників.

Один з основних критеріїв для перегляду існуючого переліку – це погодження його з вимогами міжнародної стандартної кваліфікації освіти, що сприяє входженню України в міжнародну систему обліку і статистики. З цією метою цей перелік був розглянутий Європейським союзом в 1996 році і відповідно були отримані певні зауваження. В результаті проведення консультацій, побажання вузів і т.ін. діючий до того часу перелік був скорочений майже вдвоє. В перелік ввійшло 69 напрямів підготовки бакалаврів, 270 найменувань підготовки молодого спеціаліста і 277 спеціальностей на рівні “спеціаліст” та “магістр”.

В екологічному напрямку до реформування існувало п’ять спеціальностей, без врахування численних галузевих. Це – екологія, геоекологія, радіоекологія, моніторинг навколишнього природного середовища, прикладна екологія. За цими спеціальностями здійснювалася підготовка молодшого спеціаліста, бакалавра, магістра. На цей час залишилась одна спеціальність – “екологія”. Багатьом виключеним спеціальностям надано статус спеціалізацій, на які вищі навчальні заклади можуть оголошувати набір абітурієнтів.

Таким чином, перший етап виконання програми структурного реформування освіти в Україні почав діяти з 1997 року. В 1998 році процес реформування продовжувався. Створені і почали роботу групи для розробки стандарту екологічної освіти. В 1999 році планувалося затвердження стандарту з підготовки бакалавра-еколога. В тому ж році змінено назву екологічної спеціальності. Сучасна її назва – “Екологія і охорона навколишнього середовища”. Станом на 1998 рік за цією спеціальністю було затверджено 15 спеціалізацій. Вірогідно цей перелік буде переглядатися і вдосконалюватися. Розпочата робота щодо створення освітньо-професійної програми спеціаліста і магістра.

Таким чином, в Україні нині здійснюється багатоступенева освіта: молодший спеціаліст, бакалавр, спеціаліст, магістр. На рівнях бакалавр – спеціаліст, магістр екологічний напрям має лише одну спеціальність “Екологія і охорона навколишнього середовища”.

Одним з основних положень формування спеціаліста є те, що запам’ятовування величезної кількості фактів, подій, дат і т.ін. не повинно бути прерогативою. Надзвичайно важливим моментом є те, що пам’ять в навчанні повинна грати допоміжну роль (“знання принципів важливіше, ніж знання фактів”).

Найбільш важливим, основоположним фактором слід вважати формування світогляду, які здійснюються в результаті виконання вимог освітньо-кваліфікаційної характеристики фахівця відповідного рівня.

Освітньо-кваліфікаційна характеристика повинна бути динамічною, відповідати сучасним соціальним вимогам до спеціаліста, знайомити з багатогранністю і багатоплановістю шляхів їх вирішення. Вона підкреслює необхідність отримання знань з різних предметів. Вона повинна бути обґрунтуванням широти переліку предметів, які підлягають вивченню студентами-екологами.

Основна причина великого переліку дисциплін – це різноманіття екологічних проблем, які зобов’язаний буде вирішувати майбутній фахівець. Аналіз показує:

1) що розв’язати задачу, наприклад, у вигляді певної “проблемної ситуації “ без знання дидактичних законів неможливо, а для цього необхідні знання з філософії;

2) неможливо розв’язати цю задачу без взаємозв’язку громадської та особистої свідомості, без знання екологічних законів розвитку суспільства, – а це комплекс суспільних дисциплін;

3) неможливо вирішити “проблемну ситуацію” без моделювання шляхів вирішення та використання ЕОМ, – а це математика;

4) можливість співвідносити свої варіанти вирішення проблеми з зарубіжними вимагає знання іноземних мов;

5) розуміння місця і ролі людини у виникненні проблеми забезпечує психологія;

6) успіх пропаганди своїх та інших знань залежить від педагогічних дисциплін;

7) знання основних закономірностей формування пізнавальної активності визначає процес самовиховання і самоосвіти, наукову організацію праці і т.ін.

Освітньо-кваліфікаційна характеристика встановлює професійний статут спеціаліста-еколога, якого випускає вища школа за денною, вечірньою та заочною формами навчання, а також кваліфікаційні вимоги до спеціаліста.

Освітньо-кваліфікаційна характеристика повинна застосовуватися при прогнозуванні потреб в спеціалістах, при плануванні підготовки, обґрунтуванні складу і спеціалізацій, організації навчально-виховного процесу в вищих навчальних закладах, розподілі розміщенні та вивченні професійного використання випускників вищих навчальних закладів України.

Згідно з вимогами до фахівців освітньо-кваліфікаційних рівнів “спеціаліст”, “магістр” спеціаліст готується для забезпечення України спеціалістам-екологами в області екологічної експертизи, економіки природокористування, планування, проектування, організації, контролю і прогнозування стану навколишнього середовища в умовах активної господарської діяльності людини, медичної екології, радіоекології, урбоекології, охорони мисливської фауни і організації мисливського господарства та інше. Реалізація цих рівнів потребує високого рівня професіоналізму, який передбачає єдність світоглядної, практичної та психологічної підготовки спеціаліста. Наукова підготовка включає теоретичні та практичні знання і практичні уміння, а також навики з фундаментальних, загальнонаукових і спеціальних дисциплін.

В світоглядній діяльності фахівець здатний і повинен бути провідником ідей про оптимальні взаємовідносини природи і суспільства, знати існуючі суспільно-політичні рухи, інтелектуальну історію і т.ін., місце і роль екології в аксіології (від грец. аксіа– цінність) – “у вченні про цінності”, заснованому на визнанні об’єктивного та історичного характеру моральних, естетичних та інших цінностей сучасної людини, критично оцінювати екологічну ситуацію в світі, в нашій країні і своєму регіоні, проводити сучасну екологічну політику, вірно розуміти Конституцію України, природоохоронне законодавство та регіональні вимоги.

Спеціаліст повинен орієнтуватися в соціально-політичних екологічних рухах і течіях, надавати їм професійного забарвлення, розуміти взаємовідносини природи і суспільства, їх залежність від історичної епохи, соціально-класової структури і рівня економічного розвитку.

В науково-практичній діяльності спеціаліст повинен вміти визначати стратегію і тактику в галузі досліджень і управління станом навколишнього середовища на шляху ліквідації протиріч між інтересами економічного, екологічного та морально-етичного характеру з метою оптимізації природокористування.

Психолого-педагогічна підготовка спеціаліста забезпечує вирішення поточних і перспективних професійних задач з врахуванням закономірностей формування взаємовідносин природи і суспільства на рівні соціальної групи, колективу, окремої особи.

Сферою діяльності спеціаліста є науково-дослідні та проектні організації, навчальні заклади, адміністративні органи різних відомств та інші структурні виробничі, експлуатаційні, які забезпечують функціонування системи “природа – господарство – населення”.

 




Переглядів: 946

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Основні терміни і визначення | 

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.