Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Основні терміни та визначення

Терміни та визначення основних понять стосовно управління та забезпечення якості відповідають стандартам ДСТУ 3230-95 та ДСТУ ІSО 9000-2001.

Якість - сукупність характеристик об’єкта, які стосуються його здатності задовольнити установлені й передбачені потреби. Під час укладання контракту чи в разі регламентованих вимог до навколишнього середовища, наприклад, стосовно безпеки ядерного устаткування, потреби чітко встановлюють тоді як за інших умов передбачені потреби мають бути виявлені та визначені.

Здебільшого потреби можуть змінюватись з часом; це припускає проведення пе­ріодичного аналізу вимог до якості.

Здебільшого потреби переводять у характеристики на підставі встановлених критеріїв (див. вимоги до якості). Потреби можуть містити, наприклад, такі аспекти, як експлуатаційні характеристики, функційну придатність, надійність (готовність, безвідмов­ність, ремонтопридантність), безпеку, вплив на навколишнє середовище (див. вимоги суспільства), економічні та естетичні вимоги.

Термін "якість" не використовують сам по собі для передавання ступеня вищості у порівняльному значенні чи для технічних оцінок у кількісному значенні. Для того, щоб виразити такі значення, мають бути використані якісні прикметники. Наприклад, можна застосовувати такі терміни:

а) "відносна якість", коли об'єкти класифікують залежно від їхнього "ступеня вищості" чи в "порівняльному значенні" (не змішувати з градацією, класом, ґатунком);

б) "рівень якості" у "кількісному значенні" застосовують для статистичного конт­ролю і "міра якості" для виконання точних технічних оцінок.

Досягнення задовільної якості охоплює усі стадії "петлі якості" як єдине ціле. Вне­сок у якість цих різних стадій деколи визначають окремо для їх виділення, наприклад, якість, зумовлена потребами, якість, зумовлена відповідністю.

У деяких довідникових джерелах "якість" визначають як "придатність для вико­ристання", чи "відповідність меті", чи "задоволення потреб споживача", чи "відповідність вимогам". Все це відбиває тільки деякі аспекти якості за вищенаведеним визначенням.

Об'єкт (у галузі якості) -те, що можна індивідуально описати і розглянути.

Процес - сукупність взаємозв'язаних ресурсів і діяльності, яка перетворює елементи у вихідні.

Продукція - результат діяльності чи процесів.

Продукція може містити послуги, обладнання, перероблювані матері програмне забезпечення чи їхні комбінації.

Продукція може бути матеріальною (наприклад, вузли чи перероблювані мат ріали), або нематеріальною (наприклад, інформація чи поняття), або комбінацією з них

Продукція може бути умисною (наприклад, пропозиція споживачеві) чи неумисно (наприклад, забруднювач чи небажані наслідки)

Послуга - наслідок безпосередньої взаємодії між постачальником та споживачем і внутрішньої діяльності постачальника для задоволення потреб споживача.

Постачальник чи споживач можуть бути представлені під час взаємодії пер­соналом чи обладнанням.

Безпосередня взаємодія споживача з постачальником може бути суттєвою для надання послуги.

Постачання чи використання матеріальних видів продукції може бути частиною надання послуги.

Послуга може бути пов'язана з виробництвом та постачанням матеріаль­ної продукції.

Клас (ґатунок) - категорія чи розряд, надані об'єктам, які мають однакове функційне використання, але різні вимоги до якості. Клас (ґатунок) відбиває передбачену чи визнану різницю у вимогах до якості. Наголос робиться на взаємозв'язку функційного використання і витрат.

Об'єкт високого класу, наприклад, готель "люкс" може бути незадовільної якості і навпаки.

Якщо клас позначається числовим значенням, то найвищому класу здебільшого надають значення 1, а зі зниженням класу - відповідно 2, 3, 4 тощо. Якщо клас поз­начають кількістю знаків, наприклад, кількістю зірочок, то здебільшого нижчий клас має найменшу кількість зірочок.

Вимоги до якості - вираження певних потреб чи їх переведення у набір кількісне чи якісно установлених вимог до характеристик об'єкта.

Суттєво, щоб вимоги до якості повністю відбивали установлені і передові потреби споживача.

Задані кількісні вимоги до характеристик містять, наприклад, номінальні значення, граничні відхилення і допуски.

Вимоги до якості мають бути передані на початковій стадії у функційних термінах і документально оформлені.

Вимоги суспільства - зобов'язання, які випливають із законів, інструкцій, правил, статутів та інших міркувань щодо забезпечення якості.

"Інші міркування" охоплюють охорону навколишнього середовища, здоров'я, безпеку, надійність, заощадження енергії та природних ресурсів.

Під час визначення вимог до якості мають бути враховані всі вимоги суспільства.

Вимоги суспільства складаються з юридичних і нормативних вимог. Вони можуть змінюватися в різних галузях застосування юридичних актів.

Надійність (у галузі якості) - збірний термін, пов'язаний з якістю, який застосо­вують для опису характеристики готовності і чинників, ремонтопридатності та забез­печення технічного обслуговування і ремонту.

Надійність застосовують тільки для загальних описів, коли не застосовують кіль­кісних термінів. Надійність є одним із залежних від часу аспектів якості.

Сумісність - придатність об'єктів до спільного використання у конкретних умовах для виконання відповідних вимог.

Взаємозамінність - придатність об'єкта до використання замість іншого без зміни для виконання однакових вимог.

Залежно від конкретних умов потрібно використовувати визначник "функційна взаємозамінність" чи "розмірна взаємозамінність".

Безпека - стан, за якого ризик шкоди (для персоналу) чи втрати обмежений до­пустимим рівнем. Безпека є одним з аспектів якості.

Відповідність - виконання установлених вимог. Це визначення застосовують у стандартах на якість.

Невідповідність - невиконання установлених вимог. Це визначення охоплює сутність однієї чи декількох характеристик якості (включаючи надійність), чи елементів якості, чи їх відхилення від установлених вимог. так невиконання заданої чи очікуваної вимоги, яка стосується об'єкта, а вимоги щодо безпеки. Очікувана вимога повинна бути доцільною з погляду одних умов

Відповідальність за якість продукції - обов'язки, покладені на виробу інших осіб щодо відшкодування втрат від заподіяння травм, пошкодження, спричинених продукцією.

Юридичне і фінансове значення відповідальності за якість продукції змінюватися в різних галузях застосування юридичних актів.

Контроль - діяльність, яка складається з вимірювань, експертизи, випробує чи оцінювання однієї чи декількох характеристик з метою калібрування об'єкта

Самоконтроль - контроль виконаної роботи її виконавцем відповідно до встановлених правил. Результати самоконтролю можна використовувати для оперативного управління процесом.

Перевірка - підтвердження за допомогою експертизи і подання об'єктивного доказу виконання установлених вимог. Під час проектування і розроблення перевірка означає проведення експертизи результатів цієї діяльності для визначення її відпо­відності вхідним вимогам. Термін "перевірено" застосовують для позначення від­повідного статусу.

Затвердження, надання чинності - підтвердження за допомогою експертизи й подання об'єктивного доказу дотримання особливих вимог, призначених для конкретного використання. Під час проектування і розроблення затвердження означає проведення експертизи продукції для визначення її відповідності потребам споживача.

Затвердження здебільшого виконують для кінцевої продукції в певних умовах Іі експлуатації. Воно може бути необхідним і на попередніх стадіях. Термін "затверджено" застосовують для позначення відповідного статусу. Можна виконувати багаторазові затвердження, якщо передбачається різне використання.

Об'єктивний доказ - інформація, істинність якої можна довести на підставі фактів, одержаних за допомогою спостережень, вимірювань, випробувань чи інших засобів.

Управління якістю - такі напрямки виконання функції загального управління, я визначають політику, цілі і відповідальність у сфері якості, а також здійснюють їх з допомогою таких засобів, як планування якості, оперативне управління якістю, за печення якості та поліпшення якості в межах системи якості. Обов'язки з управління якістю покладають на всі рівні керівництва, але очолювати їх повинна вища адм1 рація. До управління якістю залучаються всі члени організації.

Планування якості - діяльність, яка встановлює цілі, вимоги до якості елементів системи якості. Планування якості охоплює:

– планування якості продукції: ідентифікація, класифікування й оцінювання якості, а також установлення цілей, вимог до якості і штрафних санкцій;

– планування управлінської і виконавчої діяльності: підготування до застосування якості, зокрема організаційна діяльність і складання календарного графіка;

– підготування програми якості та вироблення засад поліпшення якості.

Оперативне управління якістю, керування якістю - методи і види діяльності активного характеру, використовувані для виконання установлених вимог до якості. Оперативне управління якістю містить методи і види діяльності, спрямовані як на по­точне управління процесом, так і на усунення короткотермінових причин незадовільного функціонування на усіх стадіях петлі якості для досягнення економічної ефективності. Деякі дії з оперативного управління якістю і забезпечення якості пов'язані.

Забезпечення якості - усі плановані і систематично виконувані в межах системи якості види діяльності, підтверджувані в разі потреби, необхідні для створення до­статньої впевненості в тому, що об'єкт виконуватиме вимоги до якості. Існують внутрішні та зовнішні цілі забезпечення якості:

- внутрішнє забезпечення якості: в межах організації забезпечення якості створює впевненість у керівництва;

- зовнішнє забезпечення якості: у контрактних чи інших ситуаціях забезпечення якості створює впевненість у споживачів чи інших осіб.

Деякі дії з оперативного управління якістю і забезпечення якості пов'язані. Якщо вимоги до якості недостатньо відбивають вимоги споживачів, то забезпечення якості може не створити необхідної впевненості.

Система якості - сукупність організаційної структури, методик, процесів і ресурсів, необхідних для здійснення управління якістю. Масштаби системи якості мають відповідати цілям у сферах якості. Система якості в організації призначена, насамперед, для задоволення внутрішніх потреб управління організацією. Вона є ширшою за вимоги певного споживача, який здійснює тільки ту частину системи якості, що стосується цих вимог.

У зв'язку з вимогами контракту чи обов'язковими розпорядженнями щодо проведення оцінювання якості можуть вимагати наочного доказу використання певних документів системи якості.

Покращання якості - заходи, здійснювані в організації для підвищення ефективності і результативності діяльності і процесів з метою одержання користі як для аналізу, так і для споживачів.

Програма якості - документ, у якому регламентовано конкретні заходи у системі якості, ресурси і послідовність щодо конкретної продукції, проекту чи контракту.

Технічні умови - документ, у якому встановлено вимоги до об'єкта.

Для визначення типу технічних умов потрібно використовувати визначник, так як технічні умови на продукцію, технічні умови на випробування. Технічні умови повинні мати посилання чи містити схеми й іншу відповідну документацію, чи вказувати способи критерії, за допомогою яких можна здійснювати перевірку відповідності.

Петля якості, спіраль якості - концептуальна модель взаємозалежних видів діяльності, що впливають на якість на різних стадіях від визначення потреб до оцінюван­ня ступеня їх задоволення.

Витрати, пов'язані з якістю - витрати, які виникають під час забезпечення і га­рантування задовільної якості, а також втрати від того, що не досягнено задовільної якості. Витрати пов'язані з якістю, класифікують в організації згідно з її власними критеріями.

Втрати якості - втрати спричинені тим, що не реалізовано потенційні можли­вості використання ресурсів у процесах та в діяльності. Деякі втрати складно визначити кількісно, але вони можуть бути дуже суттєвими, наприклад, такі як втрата престижу фірми. Прикладами втрат якості є втрата довіри споживача, втрата можливості до­даткового підвищення користі для споживача, організації чи суспільства, а також марнування ресурсів і матеріалів.

Модель забезпечення якості - стандартизований чи вибраний набір вимог системи якості, об'єднаних з метою задоволення потреб забезпечення якості в даній ситуації.

Ступінь підтвердження - міра доказу, яка забезпечує впевненість у виконанні вимог, встановлених до об'єкта. Ступінь підтвердження може змінюватись у межах від заяви про наявність до надання детальної документації й об'єктивного доказу виконан­ня. Повнота та обґрунтованість підтвердження залежить від таких критеріїв, як економічна складність, новизна, безпека і проблеми екології.

Оцінювання якості - систематична перевірка того, наскільки об'єкт є придатним для задоволення встановлених вимог. Оцінювання якості може проводитись з метою визначення можливостей.

Політика у сфері якості - основні напрямки і цілі організації у сфері якості, офіційно оформлювані вищим керівництвом. Політика у сфері якості є елементом загальної політики і затверджується вищим керівництвом.

Загальне управління якістю - підхід до управління організацією, спрямований якість, в якій ґрунтується на участі усіх її членів і має на меті як досягнення успіху шляхом задоволення і потреб споживача, так і отримання користі для організації і суспільства. «Усі члени» означає персонал усіх підрозділів на всіх членів організаційної структури. Сильне і наполегливе керівництво з боку вищої адміністрації.

Аналіз з боку керівництва - офіційне оцінювання вищим керівництвом стану системи якості і її відповідності політиці у сфері якості і цілям. Аналіз з боку керівництва може містити аналіз політики у сфері якості. Результати перевірки якості (аудиту) є одним з можливих вхідних даних для аналізу з боку керівництва. Термін «вище керів­ництво» стосується керівників організацій, системи якості яких аналізують.

Аналіз контракту - систематична діяльність, здійснювана постачальником перед підписанням контракту, щоб переконатись у тому, що вимоги до якості достеменно ви­значені, позбавлені двозначності, документально оформлені і можуть бути виконані постачальником.

Аналіз проекту - документована, всебічна систематична перевірка проекту для оцінювання передбачених у ньому можливостей забезпечити виконання вимог до якості, виявляти потреби та пропонувати шляхи їх розв'язання. Аналіз проекту можна здійс­нювати на будь-якому етапі проектування, але за всіх умов його потрібно виконати після закінчення процесу.

Настанова з якості - документ, у якому викладено політику у сфері якості і опи­сано систему якості організації. Настанова з якості може охоплювати всю діяльність організації чи тільки її частину. Назва і галузь використання певних настанов відбиває сферу їх використання.

Настанова з якості здебільшого містить чи посилається на:

- політику у сфері якості;

-обов'язки, відповідальність, повноваження та взаємовідношення персоналу, який керує, виконує, перевіряє чи аналізує роботу, що впливає на якість;

- методики системи якості та інструкції.

Аудитор якості - фахівець, який має кваліфікацію для перевірки якості. Аудитор призначений керувати перевіркою якості, називається «головним аудитором якості».

Запобіжна дія - дія, здійснена для усунення причин можливої невідповідності, ЄКТУ чи іншої небажаної ситуації з метою запобігання їх виникненню. Ці запобіжні дії можуть спричинити зміни як у методиках, так і в системах з метою досягнень поліпшення якості на всіх етапах петлі якості.

Коригувальна дія - дія, здійснена для усунення причин наявної невідповідності дефекту чи іншої небажаної ситуації з метою запобігання їх повторному виникнення. Коригувальні дії можуть спричинити зміни як у методиках, так і в системах досягнення поліпшення якості на всіх стадіях петлі якості.

Є різниця між «корекцією» і «коригувальною дією»:

- термін «корекція» має відношення до ремонту, перероблення чи регулювань стосується усунення наявної невідповідності.

- термін «коригувальна дія» стосується усунення причин «невідповідності».

Усунення невідповідності - дія, здійснювана щодо наявного невідповідного об'єкта з метою усунення невідповідності. Цю дію можна здійснювати у вигляді, наприк­лад, такої корекції, як ремонт чи перероблення, переведення у нижчу категорію, пе­ретворення на брухт, відмову від вимог і внесення виправлень до документа чи вимоги




Переглядів: 1259

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
РОЗДІЛ 3. ОСНОВИ УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ | Стадії формування якості продукції

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.008 сек.