МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Розклад визначника за елементами рядків та стовпцівМета теми:вивчити поняття визначника третього порядку, n-го порядку, їх властивості. Навчитися користуватися теоремою про розкладання визначника. Студент повинен знати: означення визначника третього та n порядків, властивості; теорему про розкладання визначника. Студент повинен вміти:обчислювати визначники другого, третього та четвертого порядків; застосовувати теорему про розкладання визначника за елементами рядків та стовпчиків для обчислювання визначників.
Основні питання теми При вивченні цієї теми треба спочатку уважно прочитати матеріал, зробити конспект, в якому повинні бути означення визначників, їх властивості та схема їх обчислення. Це зручно зробити за наступним планом: 1.Означення визначника 2, 3 та n порядку. 2.Загальний вигляд визначника 2, 3 та n порядку. 3.Властивості. 4.Розкладання визначника за елементами рядків та стовпців. 5.Приклади.
Свої набуті знання ви можете перевірте в наступному тесті. 1.Різниця добутків елементів, що стоять у головній та побічній діагоналях називається... а)матрицею другого порядку б)визначником другого порядку в)визначником третього порядку г)квадратною матрицею 2.Якщо рядки визначника замінити відповідними стовпцями, а стовпці рядками, то визначник.... а)дорівнює 0 б)не зміниться в)збільшить порядок г)поміняє знак на протилежний 3.Якщо у визначника поміняти місцями 2 рядка або стовпчика, то він... а)буде дорівнювати 0 б)не зміниться в)збільшить порядок г)змінить знак на протилежний 4.Якщо один з рядків визначника (або стовпчиків) складається з нулів, то він... а)буде дорівнювати 0 б)не зміниться в)збільшить порядок г)змінить знак на протилежний 5.Якщо визначник має 2 однакових рядка або стопчика, то він... а)буде дорівнювати 0 б)не зміниться в)збільшує порядок г)змінить знак на протилежний 6.Якщо елементи двох рядків або стовпчиків визначника пропорційні, то він... а)буде дорівнювати 0 б)не змінюється в)збільшує порядок г)змінює знак на протилежний 7.Якщо до елементів одного рядка (стовпчика) визначника додати або відняти елементи іншого рядка (стовпчика), або елементи, пропор-ційні до них, то визначник... а)буде дорівнювати 0 б)не зміниться в)збільшить порядок г)змінить знак на протилежний Завдання для самоперевірки Обчислити визначники різними методами:
3 2 4 1 -2 5 -3 4 0 6 1 -4 5 2 1 -3 2 -1 3 2 2 3 1 -1 3 4 4 0 5 1 1 2 3 -5 Література : В.П.Дубовик, І.І.Юрик „Вища математика”, К.,”АСК”,2001, стор. 6 – 12.
Лекція „Визначники третього порядку” Вираз
являє собою визначник третього порядку. Існує простий спосіб розкриття визначника третього порядку — так зване правило Саррюса. Допишемо до визначника (2) перший і другий стовпці, а далі перемножатимемо елементи, що розміщені на одній лінії, як показано на схемі:
Добуток елементів, які розміщені на лініях, що йдуть згори ліворуч униз праворуч, береться зі знаком «+». Добуток елементів, розміщених на лініях, що йдуть згори праворуч униз ліворуч, береться зі знаком «–».
Приклад. Обчислимо визначник третього порядку . · За правилом Саррюса складемо таблицю
і знайдемо значення визначника: D3 = 1 × 2 × 2 + 2 × 1 × 3 + 3 × 2 × 1 – 3 × 2 × 3 – 1 × 1 × 1 – 2 × 2 × 2 = –11. · Оскільки визначник n-го порядку складається з n! доданків, то формула (1) не застосовується для обчислення визначників при n > 3 (уже при n = 4 визначник містить 4! = 24 доданки). Для обчислення визначників застосовують властивості, що розглядаються далі.
|
||||||||
|