МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
||||||||
Диференційованість функції багатьох змінних. Похідна за напрямом. Градієнт.Мета заняття Засвоєння понять похідної за напрямом та градієнта; розвивати логічне мислення, виховувати інтерес до математики. Студенти повинні знати: поняття диференційованості функції багатьох змінних; формули похідної за напрямом та градієнта функції. Студенти повинні вміти: обчислювати похідну за напрямом та градієнт функції. Основні питання теми 1.Поняття диференційованої функції в точці; 2.Неперервність диференційованої функції; 3.Існування частинних похідних диференційованої функції; 4.Достатня умова диференційованості; 5.Повний диференціал та його застосування до обчислення функцій і похибок. 6.Диференціали вищих порядків; 7.Похідна за напрямом; 8.Градієнт; 9.Приклади Свої набуті знання ви можете перевірити в наступному тесті 1.Якщо кожній парі чисел (х;у) є D за певним законом відповідає число z, то кажуть, що на множині D визначено функцію z = f(х;у), яка називається... а)неявною функцією б)параметричною функцією в)каноничною функцією г)функцією двох змінних 2.Якщо функція z = f(М) диференційовна в точці м, то вона в цій точці... а)розривна б)екстремальна в)неперервна г)стала 3.Вектор, координатами якого є значення частинних похідних функції u(x;y;z) в точці М(х;у;z) називається... а)градієнтом функції б)ортом функції в)полем функції г)напрямком функції 4.Лінію, що обмежує область визначення D називають... а)областю визначення функції б)межею області визначення в)графіком функції г)лінією рівня 5.Швидкість зростання скалярного поля в довільній точці є максимальною у напрямі... а)градієнта б)області визначення в)похідної за напрямом г)множини значень 6.Градієнт суми двох функцій ... а)дорівнює добутку градієнтів цих функцій б)не існує в)сумі градієнтів цих функцій г) дорівнює 0 7.Похідна за напрямом вектора, що перпендикулярний до градієнта... а)дорівнює 0 б)не існує в)дорівнює 1 г)дорівнює 5 Завдання для самоперевірки 1.Знайти похідну функції u = х2 – 2хz + у2 в точці А(1;2;-1) за напрямом від точки А до точки В(2;4;-3). З'ясувати характер зміни поля в даному напрямі. 2.Знайти найбільшу швидкість зростання поля u = ху - z в точці М(1;2;3). 3.Знайти похідну функції у точці за напрямом, що утворює із осями координат рівні гострі кути. 4.Знайти похідну функції у точці за напрямом від точки М до точки . 5. Знайти похідну функції у точці за напрямом вектора , де . 6. Знайти похідну функції у точці за напрямом, що утворює з осями координат кути відповідно 60°, 45°, 60°. 7. Знайти похідну функції у точці за напрямом найбільшого зростання функції. 8.Знайти функції у точці за напрямом бісектриси четвертого координатного кута. 9. Знайти у точці , якщо . 10.Знайти величину і напрям в точці , якщо . 11. Знайти кут між градієнтами функції у точках і . 12. Знайти кут між градієнтами функції у точках та . 13.Знайти в точці кут між градієнтами функцій: та . 14.Знайти напрям найбільшої зміни функції 15. Знайдіть точку, в якій градієнт функції 16. Функції та — диференційовні. Доведіть, що: а) ; б) . Література : В.П.Дубовик, І.І.Юрик „Вища математика”, К.,”АСК”,2001 Гл.6, стор. 294- 318.
Лекція „Диференційовність функції двох змінних”
Нехай функція визначена в деякому околі точки . Надамо незалежним змінним х та у приростів Dх і Dу так, щоб точка не виходила за межі зазначеного околу. Тоді й точки , також потраплять у цей окіл(мал. 1).
Означення. Різницю називають повним приростом функції за х та упри переході від точки до точки і позначають . Різницю називають частинним приростом за х функції , а різницю — частинним приростом за уцієї функції. Позначають ці прирости відповідно і . Отже,
Зауваження. Аналогічно визначаються прирости функції більш ніж двох змінних.
|
|||||||||
|