Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Тема 6. Методика словникової роботи й ознайомлення з довкіллям

Закономірності засвоєння слова дитиною. Перші слова, їх специфіка й особливос­ті. Етапи оволодіння словами. Критика теорії «відкриття» В.Штерна та Ш.Бюлера. Оволодіння значенням слова. Лексичне значення слів. Ступені узагальнення слів за значенням (М.М.Кольцова), засвоєння дітьми прямого й переносного значення слів.

Завдання й зміст словникової роботи в різних вікових групах дошкільного закладу. Добір слів для засвоєння дітьми. Словник-мінімум, тематичні словники.

Ускладнення вимог програми до словника дітей у різних вікових групах:

• розширення словника на основі ознайомлення дітей з новими предме­тами, явищами навколишнього життя;

• уведення нових слів у процесі поглиблення знань дітей про предмети, явища та їх відношення, якості, властивості; введення антонімів, синоні­мів, порівнянь;

• розвиток словника у процесі узагальнення уявлень про предмети та явища; введення слів, що означають елементарні поняття (видові, родові) (В.Й.Логінова).

Принципи словникової роботи: тісний взаємозв'язок слова з фактами реальної дійсності, введення слів на основі активної пізнавальної діяльності; вирішення всіх завдань словникової роботи в єдності. Характеристика методів і прийомів словникової роботи.

Ознайомлення дітей з природою — основа словникової роботи.

Провідні принципи ознайомлення дітей з явищами навколишнього світу: тема­тичне об'єднання, інформативне та емоційне насичення навчального матеріалу; тісний взаємозв'язок з розвитком рідного мовлення і логічного мислення; актив­на пізнавальна діяльність; відповідність сучасності; врахування культурно-етно­графічних особливостей краю; поєднання пізнавальних і виховних завдань (у т.ч. виховання основ економічної і екологічної культури).

Базовий компонент дошкільної освіти та його характеристика. Характеристика ві­дповідних розділів варіативних програм виховання дітей у дошкільних закладах: назви розділів, завдання, обсяг і зміст матеріалу, система його подачі в різних вікових гру­пах на заняттях та в повсякденному житті.

Характеристика методів та прийомів ознайомлення дітей з довкіллям і словнико­вою роботою: безпосереднє та опосередковане ознайомлення з предметами та явища­ми довкілля, розвиток словника.

Методи безпосереднього і дійового пізнання дітьми довкілля і словникової роботи, їх значення у розвитку дитини.

Спостереження — основа формування реалістичних уявлень і понять про навко­лишній світ: короткочасні і довготривалі; первинні, повторні, підсумкові. Спостере­ження порівняльного характеру. Методика проведення спостережень у різних вікових групах: підготовка вихователя, прийоми керівництва спостереженням у різних вікових групах. Добір об'єктів, часу і місця для спостережень.

Прогулянки та екскурсії за межі дошкільного закладу, їх роль в ознайомленні з до­вкіллям. Методика проведення цільових прогулянок у різних вікових групах: підготов­ка вихователя і дітей. Специфіка прийомів. Вимоги до організації та проведення екс­курсій. Методика проведення екскурсій: початок, завершення екскурсії; ігрові момен­ти під час екскурсії, що активізують спостережливість дітей; закріплення, системати­зація знань в інших видах діяльності.

Екскурсії-огляди предметів довкілля, їх тематика в різних вікових групах. Вимоги до проведення: добір мовленнєвого ілюстративного матеріалу, прийоми активізації пі­знавальної діяльності.

Розглядання предметів і бесіда про них, їх роль в ознайомленні дітей з якостями, властивостями предметів, матеріалів. Провідні завдання1 І змістове наповнення роботи з ознайомлення дітей з предметами в різних вікових групах. Прийоми активізації ді­тей під час розглядання предметів: змістове і емоційне звернення, зіставлення і порів­няння, введення нових слів. Роль розглядання предметів у розвитку здатності послідо­вно спостерігати, доходити висновків.

Розглядання дидактичних картин та їх Місце в первинному ознайомленні, зістав­ленні та порівнянні, систематизації предметів і явищ довкілля. Серії дидактичних кар­тин для дошкільних закладів. Види дидактичних картин, вимоги до їх змісту та офор­млення для дітей різних вікових груп. Види бесід за сюжетними картинами: конста­туючого змісту (Хто це? Де? З ким? тощо), для з'ясування загального змісту картини, для опису предметів, дійових осіб; для встановлення причинних зв'язків між елемен­тами картини; для активізації та збагачення словника; оцінювального змісту; з елеме­нтами змагання тощо. Методика їх проведення на заняттях ознайомлення з навколи­шнім. Прийоми активізації дітей під час розглядання дидактичних картин: вступна розповідь вихователя, звернення до минулого досвіду дітей, читання фрагментів вір­шів та оповідань, розглядання наочності, використання приказок, загадок, прислів'їв, поєднання різних видів запитань, придумування назви до картини і тощо.

Розглядання репродукцій художніх картин і їх роль у формуванні образного уза­гальнення навколишнього. Особливості сприймання дітьми творів живопису. Методи­ка використання картин зарубіжних і вітчизняних художників для ознайомлення дітей з довкіллям: тематика картин, структура заняття, прийоми введення дітей у світ обра­зного відображення дшсності. Методика ознайомлення з портретним живописом (порт­рети дітей і дорослих). Сучасний стан дослідження проблеми ознайомлення дошкіль­ників з творами живопису. Вплив мистецтва на розвиток образного мовлення дітей.

Показ діафільмів, кінофільмів, перегляд телепередач та їх роль в ознайомленні з довкіллям дітей дошкільного віку. Дидактичні можливості екранно-звукових засобів та особливості їх сприймання дітьми. Методика показу діафільмів. Гігієнічні та педагогі­чні вимоги до них. Методика використання кінофільмів та перегляд телепередач у ро­боті з дітьми.

Методи опосередкованого ознайомлення дітей з довкіллям. Методика читання опо­відань і віршів на заняттях ознайомлення з навколишнім: структура заняття, прийоми активізації дітей під час читання. Вимоги до добору творів для читання: доступність для сприймання дітьми, високохудожність і виховна значущість твору, динамічність змісту, пізнавальна цінність. Художні твори вітчизняних письменників про працю дорослих, рідний край, Батьківщину, родину, явища та предмети навколишнього світу.

Використання усної народної творчості в ознайомленні дітей з довкіллям: значен­ня, провідні завдання, місце в роботі. Жанри усної народної творчості пізнавального змісту. Методика загадування і відгадування загадок. Ознайомлення дітей з перенос­ним значенням прислів'їв.

Бесіда як цілеспрямоване обговорення предметш та явищ дшсності. Види бесід: вступні, супроводжуючі діяльність дітей, підсумкові або заключні, узагальнювальні та систематизувальні; з власного досвіду дітей, оцінювального характеру, на встановлен­ня причинно-наслідкових зв'язків між подіями, порівняльного характеру. Методика проведення бесід: структура, завдання та методичні прийоми кожного структурного компонента бесіди.

Дидактичні ігри як метод ознайомлення дітей з довкіллям. Види дидактичних ігор: з предметами, іграшками, лялькою, картинками; настільно-друковані; словесно-логічні. Класифікація ігор для ознайомлення з навколишнім з дидактичною метою: на закріплення назв предметів та їх частин; для закріплення якостей, властивостей, ознак предметів; на закріплення знань про матеріал; про професії дорослих; на зіставлення іпорівняння, систематизацію і класифікацію. Місце дидактичних ігор та дидактичних вправ у роботі з дітьми різного віку, їх організація та проведення.

Настільно-друковані ігри, народні хороводні ігри та їх місце у словниковій роботі.

Специфіка занять зі словникової роботи, їх види й методика проведення: ознайом­лення з якостями та властивостями предметів, заняття на формування понять, уза­гальнень і класифікацію. Комплексні й тематичні заняття, методика їх проведення.

Методика проведення занять для ознайомлення з довкіллям дітей дошкільного ві­ку. Класифікація занять. Методика проведення занять для ознайомлення дітей з пре­дметами та явищами, уточнення та закріплення знань про навколишнє: тематика, за­вдання, структура занять. Провідні методи навчання в різних вікових групах.

Розвиток словника в різних видах діяльності. Робота над словником на заняттях з усіх розділів програми виховання і розвитку.




Переглядів: 9231

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Теми семінарських та практичних занять | Теми семінарських та практичних занять

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.