Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Abstract

We present a historical overview of the development of management in Universities from their establishment in medieval Europe until modern times. Our key aim is to evaluate the influence that has been exercised by students, teachers and administrators in different managerial configurations. We attempt to determine how reliant their influence has been on the social functions of the University in different periods and how expectations of the relevant social communities have been reflected in its

стр. 46

management. We begin the study with the creation of the Bologna University in the 11th century, which was established as a student corporation aimed at protecting their interests. In its turn, Paris University, recognized as such in the early 13th century, was a union of teachers and senior students with the aim of promoting higher education. These two models corresponded to the main perspectives on the University as a social institution. The Bologna model was based on the premise that the main goal is the education of professionals, and the Paris model considered that its key function is building conditions for scholarship and that education is merely a secondary goal. In subsequent periods, it was the choice between these two priorities that determined the content of all ensuing models. In the Napoleonic model of higher schools, the choice was made in favor of education, in the Humboldtian model - in favor of research. The latter became the most influential model by the end of the 19th century mainly because it provided a balance between the two functions, even though it affirmed the primary role of research. In the second half of the 20th century, it was the American University that took the place of the most influential model. It relied on the commercial approach to the management of a University and made efficiency one of its central themes. At the same time, it added new functions: apart from research and professional training, the University became involved in mass higher education and expert evaluation of important social processes. Although the resulting structure appears overly complex, separation of functions does not increase efficiency and may deprive University of public support. The overview of history shows that efficient University management can be achieved by finding a stable combination of its functions and by balancing the interests of the three main stakeholders.

Keywords: Humboldtian model; entrepreneurial university; scientific community; sociology of science; sociology of higher education; higher education management.




Переглядів: 285

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
EVOLUTION OF UNIVERSITY MANAGEMENT MODELS | CONSTRUCTIVISM IN THE STUDY OF INTERNATIONAL HUMAN RIGHTS NORMS

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.