Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Особливості визначення статі у ссавців

Фізіологічна теорія визначення статі

Балансова теорія визначення статі

Гени, що визначають і змінюють стать

Належність до певної статі визначається багатьма генами, що містяться не тільки с статевих хромосомах, але й в аутосомах.

У дрозофіли в одній із аутосом знайдено рецесивний ген transformer (tra, t), який змінює стать:

2А + ХХ (♀) + tt → стерильні ♂

2А + ХУ (♂) + tt → плодючі ♂

Встановлено, що кожна зигота є потенційно бісексуальною, тобто може розвиватися як за жіночим, так і чоловічим типом, але є генетичні механізми, які чітко диференціюють стать за даних умов розвитку зиготи.

Є докази того, що становлення статі на ранніх стадіях розвитку визначається

§ або співвідношенням (дозою) генів ♀ і ♂ потенцій (балансова теорія)

§ або різною силою їх експресії (фізіологічна теорія)

У дрозофіли гени чоловічих потенцій знаходяться в аутосомах, а жіночих – в Х – хромосомах. Визначення статі конкретних особин залежить від співвідношення кількості відповідних генів у генотипі.

 

Відношення Х / А Стать
♀ 3А + 3Х; 2А + 2Х
1-0,5 Інтерсекс; 3А + 2Х; 3А + 2Х + У
0,5
> 1 Надсамиця; 2А + 3Х
< 0,5 Надсамець

­У більшості тварин ця закономірність не простежується.

У людини чоловіча стать незалежно від кількості Х – хромосом визначається У – хромосомою.


Інтерсекси. За схрещування різних географічних рас деяких комах виявилося, що серед нащадків разом із нормальними самками і самцями, виникають і проміжні форми, які виявляють поступовий перехід первинних і вторинних статевих ознак від однієї статі до іншої.

Можна припустити, що це залежить від відносної сили прояву генів жіночої і чоловічої потенцій, які завжди є у потенційно бісексуальної зиготи.

Голандрично (від батька сину) передаються фенотипи

§ людина – дикобраз

§ синдактилія

§ безплідність

§ поява гонадобластом тощо.

Переважна більшість генів, що контролюють розвиток та дозрівання сперматозоїдів, знаходиться в Х - хромосомі.

Самки, гетерозиготні за генами в Х – хромосомі, є мозаїками (черепахові кішки).

 


Розвиток статі у ссавців складається з двох етапів:

§ хромосомний склад ядра зиготи визначає статеву диференціацію гонад, які розвиваються або в сім’яники (2А + ХУ), або в яєчники (2А + ХХ);

§ сім’яники продукують тестостерон → розвиток йде по чоловічому типу. Інший гормон – χ – фактор - подавляє розвиток яєчників і фаллопієвих труб.

Отже, розвиток сім’яників і продукція чоловічих гормонів – результат експресії генів У – хромосоми.

Найважливіше значення для цього має домінантний ген Seх reversed (Sxr або SRY). Наявність цього гена в одній із Х – хромосом призводить до того, що зиготи ХХ розвиваються за чоловічим типом з утворенням сім’яників. Сперматогенез у цьому випадку відсутній. Такі самці є мозаїками щодо функції генів, зчеплених зі статтю.

Аномалія Х – хромосоми, характерна для самців Sxr-ХХ, виникає внаслідок генетичної рекомбінації між Х і У.

Розвиток зигот за чоловічим типом можливий лише за наявності продукту, зчепленого з Х – хромосомою гена Tfm+, що обумовлює утворення зв’язуючого тестостерон білка, який є у цитоплазмі клітин як чоловічої, так і жіночої статі. Цей білок виконує функцію регулятора, який активується, зв’язуючи тестостерон. Комплекс білок – тестостерон входить в ядро і активує гени, необхідні для диференціації клітин за чоловічим типом.

Тестикулярна фемінізація зустрічається у багатьох видів, у тому числі й людини. Клітини мутантних ембріонів ХTfmУабсолютно нечутливі до тестостерону. Внаслідок цього всі вторинні статеві ознаки зародка розвиваються не за чоловічим, а за жіночим типом. Однак із-за наявності У – хромосоми у таких особин замість яєчників утворюються сім’яники, які подавляють (за рахунок χ – фактора) розвиток фаллопієвих труб і матки. Внаслідок цього виникає сліпа вагіна та інші аномалії.


Введення тестостерону в зародки генотипу ХХ викликає розвиток всіх вторинних статевих ознак самця. Але із-за відсутності χ – фактора у таких ембріонів розвиваються не тільки чоловічі, але й жіночі статеві органи, що призводить до гермафродитизму.

Хромосомне визначення чоловічої статі

(ген SRY, білок Sxr)


Читайте також:

  1. I визначення впливу окремих факторів
  2. I. Особливості аферентних і еферентних шляхів вегетативного і соматичного відділів нервової системи
  3. II. Визначення мети запровадження конкретної ВЕЗ з ураху­ванням її виду.
  4. II. Мотивація навчальної діяльності. Визначення теми і мети уроку
  5. Ocнoвнi визначення здоров'я
  6. VI.3.3. Особливості концепції Йоганна Гайнріха Песталоцці
  7. VI.3.4. Особливості концепції Йоганна Фрідриха Гербарта
  8. А. Особливості диференціації навчального процесу в школах США
  9. Агітація за і проти та деякі особливості її техніки.
  10. Аграрне виробництво і його особливості
  11. Аграрне право як галузь права, його історичні витоки та особливості.
  12. Алгебраїчний спосіб визначення точки беззбитковості




Переглядів: 1382

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Міжпредметні зв'язки шкільного курсу біології | Зчеплення зі статтю

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.