Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






ІІІ група аніонів

8. Реакції нітрат-іонів NO3-

8.1.Аніон NO3- відновлюється металічною міддю у присутності сірчаної кислоти до оксиду азоту (ІІ), який, у свою чергу, окиснюється киснем повітря до оксиду азоту (ІV):

 

8NaNO3 + 3Cu + 4H2SO4 = 2NO + 3Cu(NO3)2 + 4Na2SO4 + +4H2O ,

2NO + О2 = 2NO2 .

 

Для виконання реакції до 2–3 краплин розчину нітрату додайте 1–2 краплини концентрованої сірчаної кислоти, шматочок міді та нагрійте на водяній бані. Буре забарвлення оксиду азоту (ІV), що виділяється, добре помітне на білому фоні.

8.2. Дифеніламін (C6H5)2NH з іонами NO3- утворює сполуку інтенсивно-синього кольору. Для виконання реакції, яка є характерною на аніони NO3-, внесіть у чисту пробірку 4–5 краплин дифеніламіну, а потім за допомогою піпетки або скляної палички одну краплину розчину, що аналізується. Зафіксуйте ефект реакції.

 

9. Хід аналізу суміші аніонів

На відміну від катіонів, аніони зазвичай не заважають визначенню один одного. Тому більшість з них відкривається дробним методом з окремих проб розчину, що піддається аналізу. Групові реактиви використовуються лише для відкриття тієї чи іншої групи аніонів. Це значно спрощує роботу, оскільки відсутність у розчині аніонів хоча б однієї з груп дозволяє не проводити реакції на аніони, які до неї належать.

9.1. Для здійснення проби на присутність аніонів І групи до 4–5 краплин нейтрального або слабколужного розчину додайте стільки ж розчину хлориду барію. Утворення осаду свідчить про присутність аніонів І групи. У цьому випадку виконайте характерні реакції на кожний аніон.

9.2. Для знаходження іонів SO42- до осаду, одержаного згідно з п.9.1, додайте надлишок 2 н соляної кислоти. Нерозчинність осаду в кислоті є ознакою присутності іонів SO42-.

9.3. Визначення іонів CO32- здійснюється додаванням до частини розчину, що виданий для аналізу, будь-якої мінеральної кислоти. Виділення бульбашок вуглекислого газу свідчить про присутність іонів CO32-.

9.4. Для відкриття і видалення іонів SiO32- до 5–6 краплин розчину, що виданий для аналізу, додайте декілька кристаликів хлориду амонію, розчин нагрійте. У випадку присутності іонів SiO32- випаде осад полісилікатних кислот. Оскільки іони SiO32-заважають визначенню іонів PO43-, то осад полісилікатних кислот відфільтруйте.

9.5. У фільтраті (якщо присутні іони SiO32-) або в окремій порції розчину, виданій для аналізу, відкрийте іони PO43- за реакцією з молібденовою рідиною.

9.6. Для проведення проби на присутність аніонів ІІ групи до 4–5 краплин розчину додайте декілька краплин азотної кислоти і 4–5 краплин нітрату срібла. Утворення осаду свідчить про присутність у розчині аніонів ІІ групи.

9.7. Для відкриття іонів Cl- осад, одержаний згідно з п. 9.6, відфільтруйте, промийте на фільтрі дистильованою водою і обробіть розчином аміаку. При цьому іони Cl- у вигляді амінокомплексу перейдуть у розчин, який зберіть в окрему пробірку. Фільтрат підкисліть азотною кислотою. Поява високодисперсного осаду свідчить про присутність у розчині іонів Cl-.

9.8. Відкриття іонів І- проведіть із окремої проби за допомогою свіжеприготованої хлорної води і бензолу. Попередньо розчин підкисліть декількома краплинами 2 н сірчаної кислоти. У випадку присутності іонів І- бензольний шар після струшування забарвлюється у фіалковий колір.

9.9. Відкриття іонів Br- проведіть аналогічно попередньому досліду. Бензольний шар при цьому забарвлюється у жовтий колір. За умови одночасної присутності іонів I- та Br- хлорна вода спочатку окиснює іони I-. Наступне додавання хлорної води призводить до знебарвлення органічного шару, оскільки йод окиснюється до йодатної кислоти. Після цього починається утворення вільного брому, що є причиною забарвлення бензольного шару у жовтий колір.

9.10. Визначення іонів NO3- проведіть за реакцією з дифеніламіном, як це описано у розділі 8.

 

Контрольні питання, запитання та завдання

1. При аналізі якого аніону можна спостерігати утворення золю і гелю? У чому полягає небезпека утворення золів в аналізі?

2. Яким способом можна розділити аніони PO43-, SiO32- i SO32-? Напишіть відповідні рівняння реакцій.

3. Який реактив використовується для розчинення солей срібла і аніонів ІІ аналітичної групи? Напишіть рівняння реакцій.

4. Чому осадження аніонів І групи необхідно проводити у нейтральному або слабколужному середовищі, а осадження аніонів ІІ групи — у середовищі азотної кислоти?

5. Які реактиви застосовуються як при аналізі аніонів І групи, так і при визначенні катіонів IV групи?

6. Наведіть рівняння реакцій утворення подвійних солей і комплексних сполук при аналізі аніонів.

7. Закінчіть іонні і складіть молекулярні рівняння наступних реакцій:

 

MnO4- + NO2- + H+ ®

SO32- + J2 + H2O ®

Cr2O72- + Cl- + H+ ®

 

8. Складіть таблицю за формою:

 

Назва органічного реактиву Формула Для визначення якого катіону або аніону застосовується
     

 

9. Назвіть забарвлені аніони.

10. У чому різниця поведінки сульфату заліза (ІІІ) у розчинах, які містять аніони I- та Br-?

11. Складіть рівняння гідролізу силікату натрію за умови, що продуктом реакції є дисилікат натрію.

12. Чому при аналізі суміші аніонів трьох груп можна застосувати дробний метод? Яку роль у цьому випадку відіграють групові реагенти?

13. Для визначення яких аніонів застосовується екстракція? У чому полягає її сутність і значення?

14. Що дозволяє визначити іони Br- та I- за спільної їх присутності у розчині?




Переглядів: 771

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ІІ група аніонів | Лабораторна робота 1.5

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.