Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Поняття фінансів. Фінансова система України

Тема 1. Поняття фінансів. Фінансова діяльність держави та органів місцевого самоврядування.

Тема 2. Фінансове право як галузь права.

Мета вивчення: зрозуміти сутність та методи фінансової діяльності держави; засвоїти складові елементи фінансової системи України; з’ясувати систему органів, що здійснюють фінансову діяльність в Україні; визначити предмет та методи фінансового права, охарактеризувати його систему, джерела.

 

Поняття фінансів. Фінансова система України

 

Фінансове право охоплює своїм впливом відповідне специфічне коло суспільних відносин. Ці відносини зумовлені тим, що держава для виконання своїх завдань використовує такий економічний інструмент як фінанси та здійснює у зв’язку з цим фінансову діяльність. Саме тому, при вивченні змісту фінансового права важливо перш за все звернутися до визначення фінансів, фінансової системи та фінансової діяльності.

Поняття «фінанси» походить від фр. finance, від лат finato - (оплачувати, грошовий платіж, дохід) – сукупність усіх грошових коштів, які знаходяться в розпорядженні підприємства, держави, а також система їх формування, розподілу та перерозподілу.

Суспільство в процесі еволюційного розвитку від товарообміну прийшло до ринкових відносин, де грошові кошти є всезагальним еквівалентом, а держава в процесі своєї діяльності щодо управління економічними та соціальними процесами стала вести облік доходів та видатків у грошовій формі, утворюючи різні грошові фонди. Фінанси – це не тільки грошові кошти. Це, перш за все, відносини між людьми щодо утворення, перерозподілу та використання грошових фондів. Безумовно, фінанси та фінансові відносини – це грошові відносини, проте, не всі відносини щодо коштів є фінансовими[1]. Так, грошові відносини, що виникають під час укладання договору купівлі–продажу, поставки чи сплати адміністративних штрафів не є фінансовими та взагалі регулюються іншими галузями права (цивільним, адміністративним та ін.).

Безсумнівно, будь-яка держава має власні фінанси (фінансові ресурси), що беруть участь в обігу в готівковій чи безготівковій формах. В зв’язку з чим закономірно постає питання поділу фінансів на публічні (державні) та приватні. Публічні фінанси нерозривно пов’язані з існуванням держави, хоча в історичному аспекті є значно пізнішою за часом категорією. Свого часу відмінності між цими двома категоріями сформував французький вчений П.М. Годме, який наголошував на можливості застосування державою примусового порядку мобілізації фінансових ресурсів; на зв’язку держ фінансів із грошовою системою, яка певною мірою підпорядковується державі й не залежить від волі приватного власника, який розпоряджається тільки власними коштами; на орієнтацію приватних фінансів на одереження прибутку, а на не задоволення суспільного інтересу. Необхідність публічних фінансів зумовлена тим, що основним призначенням держави є забезпечення фінансовими ресурсами тих потреб, які не можна задовольнити через ринковий механізм (борьба з монополізм, охорона навколишнього середовища, проведення фундаментальних наукових досліджень, загальна освіта, охорона здоров’я тощо).

Публічні фінанси –це система грошових відносин, що виникає разом із державою та нерозривно пов’язана з її існуванням та функціонуванням[2]. За своїм матеріальним змістом державні фінанси являють собою фонди грошових коштів. Необхідно усвідомлювати, що не діяльність держави сама по собі, а об’єктивні потреби суспільного розвитку зумовлюють наявність фінансів. Грошовими коштами, які належать до публічних фінансів, розпоряджаються органи державної влади та місцевого самоврядування через відповідні фонди. Саме ці фінанси належать до предмета фінансового права.

Фактично сучасна система публічних фінансів України містить такі ланки:

1) публічні фінанси держави - суспільні відносини, які виникають із приводу утворення, управління, розподілу та використання публічних фондів коштів держави (наприклад, державний бюджет України; Пенсійний та інші цільові соціальні фонди);

2) публічні фінанси органів місцевого самоврядування (місцеві фінанси)– сукупність відносин, врегульованих нормами фінансового права, що виникають між органами місцевого самоврядування та територіальними громадами, органами держ влади, підприємствами, установами, організаціями з приводу формування, розподілу та використання фондів коштів органів місцевого самоврядування з метою задоволення публічного інтересу територіальної громади та виконання органами місцевого самоврядування державних функцій у процесі реалізації власних і делегованих державою повноважень Призначенням місцевих фінансів є – максимально наблизити державні послуги до умов місцевого населення.

До складу приватних фінансів відносять грошової кошти, що належать фізичним особам, як підприємцям, так і ні; юридичним особам. Ці відносини не підпадають під фінансово-правове регулювання за виключенням деяких випадків (наприклад, при стягненні податків, зборів) і беруть участь у перетворенні з приватних на публічні.

Фінанси мають ряд функцій через які розкриваються їх найважливіші ознаки. Основними функціями публічними фінансів є: розподільна (держава гарантує забезпечення відповідних суб’єктів необхідними фінансовими ресурсами; підтримує пропорції між частинами сукупного суспільного продукту, національного доходу. Вона реалізується на стадії формування національного доходу); перерозподільна – відбувається формування так званних вторинних доходів держави та їх перерозподіл між первинним й наступним власником (наприклад, при сплаті податків суми податків переходять у власність держави, а потім кошти передають, зокрема, й територіальним громадам); контрольна.

Фінанси безпосередньо пов’язані з функціонуванням суспільних економічних відносин в процесі акумуляції, перерозподілу та використання централізованих та децентралізованих грошових фондів. Тобто за матеріальним змістом фінанси – це фонди коштів

Централізовані фінанси - це економічні відносини, пов’язані з формуванням фондів коштів, які знаходяться в розпорядженні держави як суб’єкта публічної влади (держбюджет, місцеві бюджети та позабюджетні цільові фонди). За рахунок таких фондів фінансується видатки держави на управління, судову, правоохоронну системи, соціальний захист населення, оборону та ін..

Децентралізовані фінанси - грошові відносини, які опосередковують колообіг фондів підприємств, організацій, тобто вони утворюються за рахунок власного прибутку у межах окремих суб’єктів господарювання та певних галузей національної економіки (наприклад, агропромислового сектора, важкої промисловості тощо).

Сукупність цих фондів коштів становить фінансові ресурси держави, що відображаються у зведеному фінансовому балансі країни, і відбиваються за показниках ВВ та національного доходів та є елементами фінансової системи.

Отже, фінанси – економічні відносини, пов’язані з формуванням, розподілом й використанням централізованих й децентралізованих фондів коштів, необхідних для функціонування держави і органів місцевого самоврядування.

Фінансова система України являє собою сукупність різних ланок фінансових відносин (фінансових інститутів), урегульованих фінансово-правовими нормами, за допомогою яких держава утворює, розподіляє і використовує централізовані та децентралізовані фонди коштів.

Фінансова система України мітить такі елементи:

1. Бюджетну систему, яка складається з державного та місцевих бюджетів. Зміст, структура бюджетів, їх співвідношення залежить від адміністративно–територіального устрою держави. Бюджети акумулюють саме публічні фінанси. Норми Бюджетного кодексу України[3], який було прийнято у 2001/ 2010 році, містять заборону формування позабюджетних фондів .

2. Кредитну систему, яка складається з державного та банківського кредитування. При цьому необхідно мати на увазі те, що державне кредитування є безумовно сферою публічного регулювання, а банківський кредит умовно належить до фінансової системи, так як фінансово-правовий аспект торкається тільки відносин, що регулюють обіг державних коштів, тоді як інша сфера цих відносин, в яких учасниками є банки, юридичні та фізичні особи, належить до кола регулювання цивільно-правових норм.

3. Обов’язкове державне страхування пов’язано з розподілом та перерозподілом частини сукупного національного продукту та спрямуванням грошових коштів на виплату пенсій, соціальних допомог та ін.

4. Фінанси підприємств. Вони складають основу децентралізованих фондів. Фінанси державних підприємств безумовно є складовою фінансової системи, носять публічний характер. Фінанси недержавних підприємств відносяться до цієї групи тільки з приводу реалізації імперативних обов’язків щодо формування державних грошових фондів (наприклад, кошти підприємств, за рахунок яких сплачуються податки чи будь–які інши види обов’язкових платежів). Тобто, фінансигалузей народного господарства (підприємств різних форм власності, установ чи організацій) – це система економічних відносин, спрямованих на утворення децентралізованих фондів коштів, кожен з яких пов’язаний з основним централізованим фондом держави – бюджетом.

 




Переглядів: 2393

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | Фінансова діяльність держави та органів місцевого самоврядування: поняття та методи здійснення

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.