Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Поняття бюджетування та умови його функціонування

Класифікація методів планування за ознаками

Планування, його цілі, принципи, види та методи

ТЕМА 4. СИСТЕМА ПЛАНУВАННЯ ТА БЮДЖЕТУВАННЯ НА ПІДПРИЄМСТВІ

План:

4.1. Планування, його цілі, принципи, види та методи.

4.2. Поняття бюджетування та умови його функціонування.

4.3. Система бюджетів на підприємстві, їх зміст та взаємозв’язок.

4.4. Сфери застосування різних типів бюджетів.

4.5. Переваги та недоліки бюджетування.

 

 

Плануванняє важливішою функцією управління підприємством, процесом визначення цілей, які підприємство передбачає досягти за певний період, а також способів досягнення таких цілей.

Принципи планування:

- вибір та обґрунтування цілей, кінцевої мети, результатів діяльності підприємства;

- принцип системності;

- принцип безперервності;

- оптимальність використання ресурсів, що застосовуються;

- принцип збалансованості;

- принцип адекватності системи планування.

Основні види планування:

- перспективне планування: довгостроковий план, що має концептуальний характер (виражає стратегію підприємства та включає рішення, що стосуються сфер діяльності та вибору її напрямків); середньостроковий план – деталізований стратегічний план (має детальну хронологізацію проектів, конкретніші інвестиції та фінансові показники);

- поточне планування – розробка планів на всіх рівнях управління підприємством та за всіма напрямами діяльності на більш короткі терміни (наприклад, місяць).

Таблиця 4.1

Класифікаційні ознаки Методи планування
Вихідна позиція для розробки плану Ресурсний (за можливостями) Цільовий (за потребами)
Принципи визначення планових показників Екстраполяція Інтерполяція
Спосіб розрахунку планових показників Експериментально-статистичний Факторний Нормативний
Узгодженість ресурсів та потреб Балансовий Матричний
Варіантність планів Одноваріантний (інтуїтивний) Поліваріантний Економіко-математичної оптимізації
Спосіб виконання розрахун-кових операцій Ручний Механізований Автоматизований
Форма подання планів Табличний Лінійно-графічний Логіко-структурний (сітьовий)

 

Оперативний контролінг спирається на систему бюджетів, які складаються на підприємстві, це дозволяє керівникам наперед оцінити ефективність управлінських рішень, оптимальним чином розподілити ресурси між підрозділами, намітити шляхи розвитку підприємства.

Розробка системи бюджетів на підприємстві називається бюджетуванням.

В бюджетуванні підприємства виражаються результати плану­вання й контролю у вигляді планових, очікуваних і фактичних да­них, а також відхилень фактичних показників від планових. За допомогою бюджетування розробляється стратегія ефективного розвитку промислового підприємства в умовах конкуренції й не­стабільності, аналізується та контролюється робота підприємства. Тому бюджетування є важливим інструментом керівництва при розробці заходів для досягнення мети підприємства.

Бюджетуванняце розрахований на визначений термін часу процес розробки оптимальних напрямків використання доходів та формування витрат підприємства при здійсненні фінансово-господарської діяльності.

Бюджетце план діяльності підприємства або підрозділу в кількісному виразі.

Він охоплює всі сфери фінансово-господарської діяльності підприємства: → виробництво, реалізацію продукції, → діяльність допоміжних підрозділів, → управління фінансовими потоками.

Очікуваний рівень результативності від бюджетування на підприємстві:

- оптимізація віддачі від використання активів;

- виведення підприємства з кризового стану;

- скорочення витрат;

- отримання максимального прибутку.

Розробка бюджету — це сукупність тісно пов'язаних між собою процесів, реалізація яких відбувається в наступному по­рядку: моделювання та вибір оптимального варіанту дій для підприємства, потім — контроль відхилень й регулювання. Після завершення періоду аналізуються відхилення й виявляються при­чини для коригування майбутніх планів.

Основними етапами формування бюджету є:

- постановка проблеми й збирання інформації для розробки про­екту бюджету;

- аналіз зібраної інформації, узагальнення й формування проекту бюджету;

- розробка варіантів бюджетів;

- координація і аналіз варіантів бюджетів, внесення коректив;

- оцінка проекту бюджету;

- затвердження бюджету;

- регулювання;

- контроль реалізації бюджету;

- подальший аналіз і коректування бюджетів відповідно до умов, що змінилися.

4.3. Система бюджетів на підприємстві. Їх зміст та взаємозв’язок

Бюджети класифікують за такими ознаками:

v за сферами діяльності: бюджет операційної діяльності; бюджет інвестиційної діяльності; бюджет фінансової діяльності;

v за змістом показників: бюджет витрат; бюджет доходів; бюджет прибутку;

v за видами витрат: бюджет поточних витрат (поточний бюджет); бюджет капітальних витрат (капітальний бюджет);

v за широтою номенклатури витрат: функціональний бюджет; комплексний бюджет;

v за методами розробки: фіксований бюджет; гнучкий бюджет.

v за видами витрат: поточний (операційний) бюджет; капітальний бюджет (фінансовий план).

Поточний (операційний) бюджет відображає поточну (виробничу діяльність підприємства, конкретизує план доходів і витрат і включає:

Ø бюджет реалізації;

Ø бюджет виробництва (виробничу програму);

Ø бюджет потреб у матеріалах;

Ø бюджет прямих витрат на оплату праці;

Ø бюджет загальновиробничих витрат;

Ø бюджет комерційних витрат;

Ø бюджет загальногосподарських витрат;

Ø бюджет прибутків і збитків.

Фінансовий план включає:

v план грошових потоків;

v прогнозний баланс;

v план капіталовкладень.

Оскільки основою для розроблення фінансових планів є бюджети поточної діяльності, то наведемо характеристику та склад поточних бюджетів.

Бюджет реалізації - показує прогноз збуту по видах продукції в натуральному та вартісному виразі. Він представляє собою прогноз майбутніх прибутків і є основою для інших бюджетів.

Бюджет виробництва – визначає кількість продукції, яку має намір виготовити підприємство, виходячи з наміченого обсягу продажів і потреби в запасах готової продукції.

Бюджет потреб у матеріалах – визначає кількість матеріалів, необхідних для виробництва запланованого обсягу продукції і кількість матеріалів, які необхідно закупити протягом запланованого періоду. Складають цей бюджет в натуральному та вартісному вираженні.

Бюджет прямих витрат на оплату праці – складається на основі виробничої програми. Для визначення планових витрат на оплату праці прогнозований обсяг виробництва кожного виду продукції множать на трудомісткість одиниці продукції. Тоді отриману трудомісткість випуску множать на середню годинну тарифну ставку.

Бюджет загальновиробничих витрат включає в себе цехові витрати і витрати на утримання та експлуатацію обладнання. Ці витрати можуть бути як постійними, так і змінними.

Бюджет прибутків та збитків представляє собою прогноз звіту про прибутки і збитки, він акумулює в собі інформацію із інших бюджетів: відомості про виручку, змінні та постійні витрати.

Бюджет комерційних витрат включає витрати поточного характеру, пов’язані з реалізацією продукції, маркетинговою діяльністю (вивченням ринку, реклами тощо). Ці витрати необхідно розподіляти на змінні (комісійні) та постійні.

На основі бюджету прибутків і збитків проводять аналіз і роблять висновки про оптимальність представленої системи бюджетів та необхідність її коригування.

Існують різні підходи до розробки бюджетів.

Гнучкий бюджет показує розміри витрат і результати при різному обсягу діяльності відповідного центру відповідальності. Такий бюджет припускає встановлення планових поточних чи капітальних витрат у вигляді нормативу витрат, «прив’язаних» до відповідних показників обсягів діяльності. В гнучкому бюджеті враховується ставка змінних витрат на одиницю продукції і приріст змішаних витрат на одиницю приросту обсягу продукції. Ця ставка є норма, помножена на ціну. Постійні витрати виділяються окремо. Гнучкий бюджет найкращим чином підходить для центрів повністю регульованих витрат, а також для центрів виручки, оскільки він показує, яким чином керівник, змінюючи обсяг випуску або реалізації, може впливати на витрати або виручку. За принципом гнучкого бюджету планують виручку, витрати на основні матеріали, відрядну заробітну плату та ін.

Фіксований бюджет не змінюється залежно від зміни обсягів діяльності підприємства. Його використовують для планування частково регульованих витрат, які не залежать безпосередньо від обсягу випуску і для яких взаємозв’язок «вхід – вихід» не має явного характеру. Фіксовані бюджети використовують перш за все для центрів, що частково регулюють витрати, а також для інших видів центрів віовідальності.

Виділяють наступні різновиди фіксованих бюджетів:

Бюджети «від досягнутого»складають на підставі статистики минулих періодів з урахуванням можливої зміни умов діяльності підприємства (їх ще називають «прирістними»)

Бюджети з опрацюванням додаткових варіантів відрізняються від звичайних бюджетів «від досягнутого» аналізом різних варіантів. Цей підхід є проміжним між бюджетом «від досягнутого» і бюджетом «з нуля».

Бюджети «з нуля» розробляють, виходячи з припущення про те, що для даного центру відповідальності бюджет складається вперше. Це позбавляє від вантажу минулих помилок. Бюджетування «з нуля» – найскладніший різновид фіксованих бюджетів, його здійснюють для частково регульованих витрат.


Читайте також:

  1. II. Поняття соціального процесу.
  2. V. Поняття та ознаки (характеристики) злочинності
  3. А/. Поняття про судовий процес.
  4. Адміністративний проступок: поняття, ознаки, види.
  5. Адміністративні провадження: поняття, класифікація, стадії
  6. Адміністративно-командна система, її ознаки та механізм функціонування.
  7. Акти застосування юридичних норм: поняття, ознаки, види.
  8. Алгоритм розробки методичних основ бюджетування
  9. Аналіз ступеня вільності механізму. Наведемо визначення механізму, враховуючи нові поняття.
  10. Аналогія як умовивід
  11. АРХІВНЕ ОПИСУВАННЯ: ПОНЯТТЯ, ВИДИ, ПРИНЦИПИ І МЕТОДИ
  12. Аудиторські докази: поняття та процедури отримання




Переглядів: 1891

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Характеристика методів управлінського обліку витрат, що використовуються в системі контролінгу | Переваги та недоліки бюджетування.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.