Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Вертикальні та горизонтальні маркетингові системи.

Тема 8. Товаропросування, його суть і значення

В комплексі маркетингу

Роль і місце збуту в комплексі маркетингу.

Канали розподілу, їх функції, рівні та цілі.

Вертикальні та горизонтальні маркетингові системи.

1.Для того, щоб вироблений товар міг задовольнити будь-яку потребу він має бути доставлений від виробника до споживача, при чому з певними властивостями, в певній кількості, в певне місце і в точно визначений час.

Тому під збутом розуміють транспортування, складування, зберігання, доробку, просування до оптових і роздрібних ланок, передпродажну підготовку і, власне, продаж товару, тобто це є система всіх заходів, які проводяться після виходу продукції за межі підприємства. Тому збут відіграє важливу роль в комплексі маркетингу.

У сфері збуту кінцево визначається результативність всіх зусиль підприємства, спрямованих на одержання прибутку і задоволення потреб споживачів.

Збутова сітка ніби продовжує процес виробництва, беручи на себе підлаштування товару до окремих груп споживачів, а також його підготовку до продажу, тобто сортування, фасовку, пакування. Саме в процесі збуту ефективніше проходить виявлення і вивчення смаків і потреб споживачів. Таким чином, пристосовуючи збутову сітку до запитів цільових споживачів, створюючи їм максимальні зручності до, під час і після придбання товару, фірма може підвищити конкурентоздатність своїх товарів і підвищити свій імідж.

Збут завжди пов’язаний зі значними затратами коштів. В деяких випадках вони досягають 70% роздрібної ціни товару, тому проблеми збуту потрібно вирішувати найбільш раціонально.

 

2. Більшість фірм пропонують свій товар на ринку через посередників, оскільки їхня діяльність (доведення товару до цільових ринків і забезпе­чення його доступності) ефективніша. Завдяки контактам, досвіду, спе­ціалізації посередники звичайно можуть запропонувати фірмі більше, ніж вона спроможна досягти самостійно.

Розподіл товарів без використання посередницької мережі показано на рис. 1. У цьому разі виробнику необхідно самостійно шукати спо­живачів, налагоджувати з кожним контакти, домовлятися про органі­зацію постачання і вирішувати ще багато інших питань. Це потребує до­даткових коштів, а головне – часу, який можна використати раціональ­ніше.

Якщо виробник скористається послугами посередників, таких кон­тактів буде значно менше (рис. 2). Виробнику достатньо налагодити один або кілька контактів з посередником, який у подальшому опікува­тиметься розподілом товарів між споживачами. Завдяки цьому усува­ються розриви в часі, місці, у праві власності, що відокремлюють това­ри й послуги від тих, хто хотів би ними скористатися, і очевидна значна економія коштів.

 

 

 


Рис. 1. Розподіл товарів без використання посередницької мережі

 


Рис. 2. Розподіл товарів через посередницьку мережу

 

Посередниками можуть бути постачально-збутові організації, великі оптові бази, біржові структури, торгові дома й магазини.

Канал розподілу – це сукупність фірм або окремих осіб, які беруть на себе право власності на конкретний товар або послуги на шляху від виробника до споживача або допомагають передати товар комусь іншому.

Учасники каналу розподілу виконують кілька важливих функцій:

· здійснення досліджень;

· стимулювання збуту;

· налагодження контактів;

· встановлення придатності товару;

· проведення переговорів;

· організації руху товарів (транспортування, складування);

· фінансування;

· прийняття ризику.

Одні функції (володіння, маркірування, просування) становлять пря­мі потоки, тобто дії, спрямовані від виробника до споживача, інші (за­мовлення й оплата) – зворотні потоки. Решта функцій притаманні обом напрямкам.

Розрізняють прямі, непрямі та змішані канали розподілу.

Прямі канали пов'язані з переміщенням товарів і послуг без участі посередницьких організацій. Найчастіше такі канали встановлюються між виробниками та споживачами, які самостійно контролюють свою маркетингову програму і мають обмежені цільові ринки (виробництво та споживання електроенергії). Прямий маркетинг використовують у складному технологічному виробництві, коли виробник самостійно забезпе­чує монтаж складного устаткування безпосередньо на підприємствах споживача, виготовляє вузькоспеціалізовані вироби і має конкретні заяв­ки на їх виготовлення. Природно, виробник зацікавле­ний збувати продукцію безпосередньо споживачам за наявності власних регіональних складів. Однак перш ніж застосувати прямий маркетинг (прямий збут), менеджери виробника повинні переконатися в тому, що продукцію підприємства буде реалізовано повністю.

Непрямі канали пов'язані з переміщенням товарів і послуг спочатку від виробника до посередника, а від нього – до споживача. Такі канали звичайно використовують підприємства й фірми, які з метою збіль­шення своїх ринків і обсягів збуту відмовляються від багатьох збутових функцій і витрат, а отже, від певної частки контролю над збутом, а також готові дещо послабити контакти зі споживачем.

Змішані канали поєднують перші два канали руху товарів. Наприк­лад, підприємства машинобудівного комплексу використовують перева­ги прямих контактів з постачальниками, а також реалізують продукцію через мережу посередників.

Канали розподілу можна охарактеризувати за кількістю їх складових рівнів.

Рівень каналу розподілу – це будь-який посередник, який виконує ту чи іншу роботу з наближення товару й права власності на нього до кінцевого покупця. Отже, кожний посередник, який своїми діями набли­жує продукт до кінцевого споживача, становить рівень каналу розподілу (рис. 3).

 

 
 

 


Рис. 3. Рівні каналів розподілу

 

Кількість посередників обирають залежно від виду розподілу: екс­клюзивного, селекційного, інтенсивного.

Ексклюзивний розподіл передбачає жорстко обмежену кількість посе­редників, які працюють з товарами виробника. Такий тип розподілу за­стосовують тоді, коли виробник контролює діяльність продавців і рівень сервісу, який вони надають. Найчастіше при цьому укладають ексклю­зивні дилерські угоди, відповідно до яких фірми-продавці беруть зобов'язання не торгувати товарами конкурентів.

Селекційний розподіл передбачає наявність більшої кількості посе­редників, ніж при ексклюзивному. Фірма встановлює добрі ділові відно­сини з кількома посередниками і сподівається, що їхня діяльність, пов'я­зана зі збутом продукції фірми, буде ефективною. Через селекційний розподіл виробник може вийти на сегмент ринку, який його найбільше цікавить, посилити контроль за рухом товарів, до того ж його витрати будуть меншими.

За інтенсивного розподілу виробник намагається забезпечити на­явність своїх товарів у якнайбільшій кількості торгових точок. Таку стратегію застосовують здебільшого при продажу товарів повсякденно­го попиту.

Канали розподілу можуть бути прямими й зворотними. Прямий ка­нал – товар рухається від виробника до споживача. Зворотний канал – товар рухається від споживача до виробника..

Ефективність каналу розподілу здебільшого залежить від взаємодії виробника та посередника. Посередник залежно від виду каналу розпо­ділу є для виробника кінцевим споживачем, тому що при цьому вироб­ник не контактує з покупцями цільового ринку. Виробник і посередник, об'єднавши зусилля з метою отримання переваг над конкурентами, до­сягнення синергічного ефекту стратегій виробництва та розподілу про­дукту, можуть налагодити найефективніший збутовий канал. Однак впли­вати на посередника після того, як він отримав товар, майже неможливо. З метою визначення ефективності каналів розподілу здійснюється аудит їх діяльності за такими показниками:

· здатність оперативно постачати товар;

· коефіцієнт виконання замовлень (відношення кількості оператив­но виконаних замовлень до відкладених);

· здатність "проштовхувати" товар;

· підтримка товарних запасів;

· особливості асортименту продукції посередника;

· методи реалізації товару;

· кваліфікація торгового персоналу;

· кредитоспроможність.

Посередники, у свою чергу, оцінюють привабливість товару для кінцевого споживача, майбутній прибуток, рівень гармонізації з основ­ним асортиментом, аргументи позиціонування новинок, ціновий діапа­зон та ін. Отже, ефективність партнерства залежить від сподівань і ви­робників, і посередників.

Існують також ще такі принципи при виборі оптимального каналу збуту. Так, займатись організацією власної торгової сітки, тобто застосовувати прямий маркетинг, доцільно у таких випадках:

1. Якщо кількість товару, що виробляється і продається достатньо велика, щоб виправдати витрати на організацію торгової сітки.

2. Коли кількість споживачів невелика і вони розташовані на відносно невеликій території.

3. Коли товар вимагає високоспеціалізованого сервісного обслуговування.

4. Коли об’єм кожної партії товару, що поставляється, відповідає транзитній нормі, тобто є достатнім, наприклад, для заповнення рефрежератора або вагона.

5. Коли в наявності є достатня сітка власних складських приміщень на тих ринках збуту, де підприємство веде торгівлю.

6. Коли виробляється вузькоспеціалізований за призначенням товар або товар на замовлення.

В усіх решта випадках доцільно застосовувати непрямий збут.

 

3.Між учасниками каналу розподілу, який, як правило, складається з виробника, одного або декількох підприємств оптової і роздрібної торгівлі, може складатися певна ступінь співробітництва, узгодженості в діях або, навпаки, можуть виникати конфлікти.

Існують:

Вертикальні конфлікти, яківиникають за наявності розбіжностей між різними рівнями одного каналу.

Горизонтальні конфлікти, які виникають у разі розбіжностей між фірма­ми, що перебувають на одному рівні.

Багатоканальний конфлікт виникає у разі розбіжностей між різними каналами, що обслуговують один ринок.

Ці конфлікти переважно пов’язані із порушенням термінів поставки товару, пошкодженням його в дорозі і покриттям витрат, пов’язаних з цим, ціновою політикою посередників, сервісним обслуговуванням, незадовільними показниками збуту і рядом інших причин. Для того, щоб уникнути можливих конфліктів між учасниками збутового ланцюга в багатьох країнах дістали розповсюдження вертикальні маркетингові системи (ВМС).

Типовий традиційний ка­нал розподілу складається з незалежного виробника, одного або кількох оптових і роздрібних торговців, які працюють автономно, а у вертикаль­них маркетингових системах усі ланки працюють як одна команда.

Якщо при горизонтальному розподілі незалежні виробники, оптови­ки, роздрібні торговці не зацікавлені один в одному, кожний прагне за­безпечити власний максимальний прибуток, то у ВМС вони об'єднані, один з учасників каналу розподілу є власником інших або надає їм певні привілеї чи силу, забезпечується їх співробітництво.

Існує три основних типи ВМС: корпоративні, договірні та керовані.

1. Корпоративні ВМС. Складаються з виробника, оптового і роздрібного торговця, які перебувають у власності однієї компанії. Таку верти­кальну інтеграцію найчастіше застосовують компанії, що прагнуть як­найширше контролювати канали розподілу. Виробник е власником, який організовує навколо себе систему самозабезпечення.

2. Договірні ВМС. У таких системах незалежні члени взаємопов'я­зані договірними відносинами. Нині ці системи найпоширеніші. Види договірних ВМС.

2.1.Добровільні об'єднання роздрібних торговців під егідою опто­виків. Оптові торговці формують піраміди різних роздрібних і дрібнооптових торговців, заохочуючи їх пільгами і знижками для того, щоб ті швидше несли товар "у маси". З цією метою оптовик розроблює спеціальну програму, що передбачає стандартизацію торгової практики роздрібних торговців.

2.2. Кооперативи роздрібних торговців. Роздрібні торговці об'єднуються і утворюють підприємство, що здійснюватиме оптову закупівлю, а можливо, і виробництво. Вони закуповують товари через цей кооператив і спільно планують рекламну діяльність. Одержаний прибуток розподіляється між учасниками пропорційно обсягу зроблених закупівель. Роздрібні торговці, що не є членами кооперативу, також можуть за­куповувати товар, однак вони не беруть участі в розподілі прибутків.

 


Рис. 4. Види вертикальних маркетингових систем

 

2.3. Франчайзинг. Власник каналу (франчайзер) формує мережу з підприємств, що продають його продукцію, погоджуючись на певні умови. Існує три види таких ВМС.

2.3.1. Система роздрібних власників привілеїв під егідою виробника. Виробник формує мережу з торговців або незалежних дилерів, яким ви­дає ліцензії на право продавати свою продукцію. Вони, у свою чергу, по­годжуються дотримуватися певних умов збуту й організації обслуговування. Наприклад, фірми "Ford" і "Воsch" розроблюють градацію зни­жок для різних категорій покупців, систему обслуговування та придбання запасних частин безпосередньо через виробника.

2.3.2. Система оптовиків – власників привілеїв під егідою виробника. Виробник формує мережу з оптових торговців, яким видає ліцензії на право торгівлі його товаром. Наприклад, фірма "Соса-Соlа" видає такі ліцензії власникам різних заводів, яким постачає концентрат напою і пластикові упаковки. Часто систему забезпечення упаковкою підприємст­ва формують уже самостійно.

2.3.3. Система власника привілеїв під егідою фірми послуг. Фірма по­слуг формує комплексну систему повідомлення споживача про свої по­слуги. Яскравими прикладами піраміди з фірм-послуг, з яких кожна має своїх постачальників і клієнтів, є "МсDonalds".

3. Керовані ВМС. Як правило, один з учасників ВМС дуже потуж­ний. Він спроможний домогтися від своєї мережі розподілу проведення виставок, ярмарків, презентацій, виділення торгових площ з метою ще більшого зміцнення своїх позицій. У цьому разі канали розподілу на­ділені ініціативою і самостійністю («Sony”, «Proocter&Gamble”, "Теfal").

 

Крім вертикальних МС створюють і горизонтальні маркетингові системи, в яких дві або більше фірми об’єднують свої зусилля в спільному освоєнні ринку. В окремої фірми може не вистарчати капіталу, технічних знань, виробничих потужностей, складських приміщень, транспортних засобів або ж вона бачить в об’єднанні з іншою фірмою певні вигоди для себе, зокрема, зменшує ризик стосовно своєї діяльності. Такі фірми можуть співпрацювати на постійній або тимчасові основі, або ж можуть створити окрему спільну фірму.

 

 

Тема 9. МАРКЕТИНГОВІ КОМУНІКАЦІЇ НА ТОВАРНОМУ ТА ТУРИСТИЧНОМУ РИНКУ

 




Переглядів: 4214

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | Суть комплексу маркетингових комунікацій.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.