Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Основні компоненти

Розглянемо структуру системи підтримки прийняття рішень, а також функції складових її блоків, які визначають основні технологічні операції.

До складу системи підтримки прийняття рішень входять три головних компоненти: база даних, база моделей і програмна підсистема, що складається із системи управління базою даних (СУБД), системи управління базою моделей (СУБМ) і системи управління інтерфейсом між користувачем і комп'ютером.

База даних. Вона грає в інформаційній технології підтримки прийняття рішень важливу роль. Дані можуть використатися безпосередньо користувачем для розрахунків за допомогою математичних моделей. Розглянемо джерела даних й їхньої особливості.

1. Частина даних надходить від інформаційної системи операційного рівня. Щоб використати їх ефективно, ці дані повинні бути попередньо оброблені. Для цього є дві можливості:

- використати для обробки даних про операції фірми систему управління базою даних, що входить до складу системи підтримки прийняття рішень;

- зробити обробку за межами системи підтримки прийняття рішень, створивши для цього спеціальну базу даних. Цей варіант більше кращий для фірм, які проводять велику кількість комерційних операцій. Оброблені дані про опе­рації фірми утворять файли, які для підвищення надійності й швидкості доступу зберігаються за межами системи підтримки прийняття рішень.

2. Крім даних про операції фірми для функціонування системи підтримки прийняття рішень потрібні й інші внутрішні дані, наприклад дані про рух персоналу, інженерні дані й т.п., які повинні бути вчасно зібрані, уведені й підтримані.

3. Важливе значення, особливо для підтримки прийняття рішень на верхніх рівнях управління, мають дані із зовнішніх джерел. У числі необхідних зовнішніх даних варто вказати дані про конкурентів, національній і світовій економіці. На відміну від внутрішніх даних зовнішні дані звичайно здобуваються в організацій, що спеціалізуються на їхньому зборі.

4. На сьогодні широко досліджується питання про включення в базу даних ще одного джерела даних - документів, що включають у себе записи, листи, контракти, накази й т.п. Якщо зміст цих документів буде записано в пам'яті й потім оброблено за деякими ключовими характеристиками (постачальникам, споживачам, датам, видами послуг й ін.), то система одержить нове потужне джерело інформації.

Система управління даними повинна мати наступні можливості: складання комбінацій даних, одержуваних з різних джерел, за допомогою

- швидкого додання або виключення того або іншого джерела даних;

- побудови логічної структури даних у термінах користувача;

- використання й маніпулювання неофіційними даними для експериментальної перевірки робочих альтернатив користувача;

- забезпечення повної логічної незалежності цієї бази даних від інших операційних баз даних, що функціонують у рамках фірми.

База моделей. Метою створення моделей є опис й оптимізація деякого об'єкта або процесу. Використання моделей забезпечує проведення аналізу в системах підтримки прийняття рішень. Моделі, базуючись на математичній інтерпретації проблеми, за допомогою певних алгоритмів сприяють знаходженню інформації, корисної для прийняття правильних рішень.

Приклад. Модель лінійного програмування дає можливість визначити найбільш вигідну виробничу програму випуску декількох видів продукції при заданих обмеженнях на ресурси.

Використання моделей у складі інформаційних систем почалося із застосування статистичних методів і методів фінансового аналізу, які реалізовувалися командами звичайних алгоритмічних мов. Пізніше були створені спеціальні мови, що дозволяють моделювати ситуації типу "що буде, якщо?" або "як зробити, щоб?". Такі мови, створені спеціально для побудови моделей, дають можливість побудови моделей певного типу, що забезпечують знаходження рішення при гнучкій зміні змінних.

Існує безліч типів моделей і способів їхньої класифікації, наприклад по меті використання, області можливих додатків, способу оцінки змінних і т.п.

За метою використання моделі підрозділяються на оптимізаційні, пов'язані зі знаходженням крапок мінімуму або максимуму деяких показників (наприклад, керуючі часто хочуть знати, які їхні дії ведуть до максимізації прибутку або мінімізації витрат), і описові, що описують поводження деякої системи й не призначені для цілей управління (оптимізації).

За способом оцінки моделі класифікуються на детерміністські, що використають оцінку змінних одним числом при конкретних значеннях вихідних даних, стохастичні, що оцінюють змінні декількома параметрами, тому що вихідні дані задані імовірнісними характеристиками.

Детерміністські моделі більше популярні, ніж стохастичні, тому що вони менш дорогі, їх легше будувати й використати. До того ж часто з їхньою допомогою виходить цілком достатня інформація для ухвалення рішення.

За області можливих додатків моделі розбиваються на спеціалізовані, призначені для використання тільки однією системою, та універсальні — для використання декількома системами.

Спеціалізовані моделі більше дорогі, вони звичайно застосовуються для опису унікальних систем і мають більшу точність.

У системах підтримки ухвалення рішення база моделей складається зі стратегічних, так­тич­них й оперативних моделей, а також математичних моделей у вигляді сукупності модельних блоків, модулів і процедур, використовуваних як елементи для їхньої побудови.

Стратегічні моделі використовуються на вищих рівнях управління для встановлення цілей організації, обсягів ресурсів, необхідних для їхнього досягнення, а також політики придбань і використання цих ресурсів. Вони можуть бути також корисні при виборі варіантів розміщення підприємств, прогнозуванні політики конкурентів і т.п. Для стратегічних моделей характерна значна широта охоплення, безліч змінних, подання даних у стислій, сконцентрованій формі. Часто ці дані базуються на зовнішніх джерелах і можуть мати суб'єктивний характер. Обрій планування в стратегічних моделях, як правило, виміряється в роках. Ці моделі звичайно детерміністські, описові, спеціалізовані для використання на одній певній фірмі.

Тактичні моделі застосовуються керуючими середнього рівня для розподілу й контролю використання наявних ресурсів. Серед можливих сфер їхнього використання варто вказати: фінансове планування, планування вимог до працівників, планування збільшення продажів, побудова схем компонування підприємств. Ці моделі застосовні звичайно лише до окремих частин фірми (наприклад, до системи виробництва й збуту) і можуть також містити в собі агреговані показники. Часовий обрій, охоплюваний тактичними моделями, - від одного місяця до двох років. Тут також можуть знадобитися дані із зовнішніх джерел, але основна увага при реалізації даних моделей повинне бути приділене внутрішнім даним фірми. Звичайно тактичні моделі реалізуються як детерміністські, оптимізаційні та універсальні.

Оперативні моделі використаються на нижчих рівнях управління для підтримки прийняття оперативних рішень із обрієм, вимірюваним днями й тижнями. Можливі застосування цих моделей містять у собі ведення дебіторських рахунків і кредитних розрахунків, календарне виробниче планування, управління запасами й т.д. Оперативні моделі звичайно використають для розрахунків внутріфірмові дані. Вони, як правило, детерміністські, оптимізаційні й універсальні (тобто можуть бути використані в різних організаціях).

Математичні моделі складаються із сукупності модельних блоків, модулів і процедур, що реалізують математичні методи. Сюди можуть входити процедури лінійного програмування, статистичного аналізу тимчасових рядів, регресійного аналізу й т.п. - від найпростіших процедур до складних ППП. Модельні блоки, модулі й процедури можуть використатися як поодинці, так і комплексно для побудови й підтримки моделей.

Система управління базою моделей повинна мати наступні можливості: створювати нові моделі або змінювати існуючі, підтримувати й обновляти параметри моделей, маніпулювати моделями.

Система управління інтерфейсом. Ефективність і гнучкість інформаційної технології багато в чому залежать від характеристик інтерфейсу системи підтримки прийняття рішень. Інтерфейс визначає: мова користувача; мова повідомлення-комп'ютера, що організує діалог на екрані дисплея; знання користувача.

Мова користувача - це ті дії, які користувач робить відносно системи шляхом використання можливостей клавіатури; електронних олівців, що пишуть на екрані; джойстика; "миші"; команд, що подаються голосом, і т.п. Найбільш простою формою мови користувача є створення форм вхідних і вихідних документів. Одержавши вхідну форму (документ), користувач заповнює його необхідними даними й уводить у комп'ютер. Система підтримки прийняття рішень робить необхідний аналіз і видає результати у вигляді вихідного документа встановленої форми.

Значно зросла за останнім часом популярність візуального інтерфейсу. За допомогою маніпулятора "миша" користувач вибирає представлені йому на екрані у формі картинок об'єкти й команди, реалізуючи в такий спосіб свої дії.

Управління комп'ютером за допомогою людського голосу - найпростіша й тому сама бажана форма мови користувача. Вона ще недостатньо розроблена й тому малопопулярна. Існуючі розробки жадають від користувача серйозних обмежень: певного набору слів і виражень; спеціальної надбудови, що враховує особливості голосу користувача; управління у вигляді дискретних команд, а не у вигляді звичайної гладкої мови. Технологія цього підходу інтенсивно вдосконалюється, і в найближчому майбутньому можна чекати появи систем підтримки прийняття рішень, що використають мовне уведення інформації.

Мова повідомлень - це те, що користувач бачить на екрані дисплея (символи, графіка, кольори), дані, отримані на принтері, звукові вихідні сигнали й т.п. Важливим вимірником ефективності використовуваного інтерфейсу є обрана форма діалогу між користувачем і системою. На сьогодні найпоширеніші наступні форми діалогу: запитально-відповідний режим, командний режим, режим меню, режим заповнення пропусків у виразах, що пропонуються комп'ютером.

Кожна форма залежно від типу завдання, особливостей користувача й прийнятого рішення може мати свої переваги й недоліки.

Довгий час єдиною реалізацією мови повідомлень був видрукуваний або виведений на екран дисплея звіт або повідомлення. Тепер з'явилася нова можливість подання вихідних даних - машинна графіка. Вона дає можливість створювати на екрані й папері кольорові графічні зображення в тривимірному виді. Використання машинної графіки, значно підвищувальна наочність й інтерпретованість вихідних даних, стає усе більше популярним в інформаційній технології підтримки прийняття рішень.

За останні кілька років намітився новий напрямок, що розвиває машинну графіку, - мультиплікація. Мультиплікація виявляється особливо ефективної для інтерпретації вихідних даних систем підтримки прийняття рішень, пов'язаних з моделюванням фізичних систем й об'єктів.

Приклад. Система підтримки прийняття рішень, призначена для обслуговування клієнтів у банку, за допомогою мультиплікаційних моделей може реально переглянути різні варіанти організації обслуговування залежно від потоку відвідувачів, припустимої довжини черги, кількості пунктів обслуговування й т.п.

У найближчі роки варто очікувати використання як мова повідомлень людського голосу. Зараз ця форма застосовується в системі підтримки прийняття рішень сфери фінансів, де в процесі генерації надзвичайних звітів голосом пояснюються причини винятковості тієї або іншої позиції.

Знання користувача - це те, що користувач повинен знати, працюючи із системою. До них ставляться не тільки план дій, що перебуває в голові в користувача, але й підручники, інструкції, довідкові дані, що видаються комп'ютером.

Удосконалювання інтерфейсу системи підтримки прийняття рішень визначається успіхами в розвитку кожного із трьох зазначених компонентів. Інтерфейс повинен мати наступні можливості:

- маніпулювати різними формами діалогу, змінюючи їх у процесі прийняття рішення на вибір користувача;

- передавати дані системі різними способами;

- одержувати дані від різних пристроїв системи в різному форматі;

- гнучко підтримувати (надавати допомогу по запиту, підказувати) знання користувача.

 




Переглядів: 524

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Інформаційна технологія підтримки прийняття рішень | 

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.007 сек.