МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Тема ПлануванняЛЕКЦІЯ . ПЛАНУВАННЯ ЯК ОСНОВА ПРОЦЕСУ УПРАВЛІННЯ ОРГАНІЗАЦІЄЮ 1. Процес менеджменту в організації і його функціональний характер. 2. Функція менеджменту – планування: сутність, основи планування в організації. 3. Цілі в управлінні організацією. 4. Бар,єри на шляху планування і способи їх подолання.
1. Процес менеджменту в організації і його функціональний характер Більшість членів суспільства входить в одну або декілька організацій. Більшість людей майже все свідоме життя працюють в тих чи інших організаціях є її працівниками або вступають з ними в контакт. Що таке організація? Основними складовими будь-якої організації є люди, які вирішують в ній певні задачі і управління, яке формує, мобілізує і приводить в рух потенціал організації. Таким чином, організація - це систематизоване, свідоме об’єднання дій людей по досягненню певних цілей. У такому вигляді організація виступає як соціальний інститут. Будь-яка організація - це відкрита система, вбудована у зовнішній світ. Тому, життєдіяльність організації складається з трьох основних процесів: одержання сировини і ресурсів з зовнішнього оточення, виготовлення продукту і передача продукту у зовнішнє середовище. Всі ці процеси є обов’язковими для організації, а ключова роль в підтримці балансу між ними належить менеджменту (Мал.17.). Внутрішнє життя організації складається з великої кількості різних дій, процесів і підпроцесів. Разом з тим, можна виділити п’ять груп функціональних процесів, які охоплюють діяльність будь-якої організації і є об,єктом управління зі сторони менеджменту. Це – виробництво, маркетинг, фінанси, персонал, облік і звітність. Разом з тим, не існує жодної організації, яка б не мала зовнішнього оточення і не знаходилась би з нею в стані постійної взаємодії. Зовнішнє оточення організації можна представити у вигляді двох сфер. Перша сфера – це загальне зовнішнє оточення, друга сфера – безпосереднє ділове оточення. Управління організацією можна зобразити у вигляді процесу здійснення певного типу взаємопов’язаних дій по формуванню і використанню ресурсів організації для досягнення нею своїх цілей. Менеджмент не є еквівалентним всій діяльності організації по досягненню кінцевої цілі, а включає в себе тільки ті функції і дії, які пов’язані з координацією і встановленням взаємодії внутрі організації, зі спонуканням до здійснення виробничої та інших видів діяльності, з цільовою орієнтацією різних видів діяльності і т.ін. (Мал.18.).
Мал.18. Місце процесу управління в організації
Зміст і набір дій і функцій, які здійснюються в процесі управління, залежать від типу організації, від її розмірів, від сфери її діяльності, від рівня в управлінській ієрархії, від функцій всередині організації і від інших факторів. Разом з тим, незважаючи на всю різноманітність, для всіх процесів управління в організації характерна наявність однорідних видів діяльності. Уявіть собі, що ви створили організацію. З самого початку її функціонування виникає дві проблеми. Перша – які дії повинен виконувати кожен зі співробітників, щоб з’явився певний продукт. Друга – які дії повинна виконувати організація в цілому, щоб досягти своїх організаційних цілей. І те, і інше нерідко має назву “функції”. У першому випадку – це функції працівника, а в другому – це функції організації. У сучасному управлінському лексиконі термін “функції” означає певні дії, які виконує людина або організація в межах розподілу праці в суспільстві. Коли ми говоримо, що організація або підприємство функціонує, то розуміємо, що люди здійснюють певні дії, які спрямовані як на взаємодію з зовнішнім середовищем, так і на внутріорганізаційну взаємодію. Вперше, функції підприємства були виділені та охарактеризовані французьким вченим і практиком А.Файолем в його роботі “Загальне і промислове управління” в 1916 р. Він визначив 6 основних функцій: технічна, комерційна, фінансова діяльність, діяльність безпеки, еккаунтинг, управління. Ускладнення взаємодії з зовнішнім оточенням дозволяє сьогодні говорити про більшу кількість загальних функцій підприємства (Таблиця 14).
Таблиця 14. Функції сучасного підприємства
Кожна з вказаних загальних функцій є певним видом робіт по управлінню підприємством в цілому. А.Файолю належить ідея виділення окремо, так званої, функції адміністрування або управління, як одного з видів трудової діяльності по управлінню підприємством в цілому. Роль адміністрування була визначена ним таким чином: передбачення, організація, керівництво, координація, контроль. На сьогоднішній день цей перелік має дещо інший вигляд (Табл.15):
Таблиця 15. Функції управління
Більш доцільно всі ці види робіт згрупувати в чотири основні функції управління, тобто відносно самостійні, спеціалізовані ділянки управлінської діяльності (Мал.19): - планування – вибір цілей і плану дій по їх досягненню; - організація – розподіл задач між окремими підрозділами і працівниками і встановлення взаємодії між ними; - мотивація – таке керівництво людьми, що призводить їх до здійснення запланованих дій і досягнення встановлених цілей; - контроль – співвідношення реально досягнутих результатів з тими, які були заплановані.
Мал.19. Функції менеджменту Кожна функція управління повинна мати чітко визначений зміст, розроблений процес, певну структуру. Зміст функції відповідає на запитання, які дії здійснюються в межах цієї функції. Процес реалізації функції відповідає на запитання: якою є логічна послідовність дій в межах функції, що і за чим повинно слідувати. Структура функції відповідає на запитання як або яким чином формально пов’язані між собою дії, які складають цю функцію. Відповідь на запитання як робити і кому це слід робити, дає таке поняття як “робота”, яке в деякій мірі відрізняється від поняття “функція”.
2. Функція менеджменту – планування: сутність, основи планування в організації Планування – це основна функція менеджменту, від якої залежать всі інші. Менеджер, який займається плануванням, визначає цілі організації і найкращі способи їх досягнення. Він аналізує бюджети, розклади, інформацію про стан галузі та економіки в цілому, ресурси, що є в організації, і ресурси, які вона в змозі отримати. Планування – це спосіб, за допомогою якого керівництво забезпечує єдиний напрямок зусиль всіх членів організаціях для досягнення загальної цілі. Таким чином: 1. Призначення планування – як функції менеджменту полягає в бажанні завчасно врахувати всі внутрішні і зовнішні фактори, які забезпечують сприятливі умови для нормального функціонування і розвитку підприємства. 2. Планування передбачає– розробку комплексу заходів, які визначають послідовність досягнення конкретних цілей з урахуванням можливостей найбільш ефективного використання ресурсів кожним виробничим підрозділом або всім підприємством. 3. Планування призвано – забезпечити взаємозв’язок між окремими структурними підрозділами фірми, які включають весь технологічний ланцюг: дослідження, розробку, виробництво і збут. Формальним відображенням функції менеджменту планування є відповідно оформлений документ – план. План – це документ, який охоплює весь комплекс виробничої, господарської і фінансової діяльності за встановлений період, після закінчення якого починає діяти план наступного періоду. Плани складаються на різні періоди часу. Короткотермінові плани перекриваються довготерміновими. Залежно від змісту, цілей і завдань виділяють форми планування (Табл.16) і відповідно до них, види і типи планів.
Читайте також:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|