Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Залежна змінна

Залежна змінна – це змінна, яка характеризує результат експериментальної дії. Незалежна змінна зазвичай буває одна, а залежних може бути декілька.

Головна вимога до залежної змінної це операціонабельність (можливість вимірювання).

В якості залежної змінної треба брати такі характеристики, які легко виміряти.

Завдання експериментатора організувати вимірювання залежних змінних. Для цього він підбирає методики реєстрації залежної змінної. Це можуть бути тести, архівний метод, спостереження, опитувальники і так далі

Залежна змінна залежить від незалежної.

Мета будь-якого експерименту з'ясувати чи залежить залежна змінна від незалежної, а якщо залежить, то яка залежність.

Можливі варіанти залежності:

1. пряма залежність – (як в прикладі – між тривалістю занять і успішністю);

2. зворотна залежність – (вплив викликає зменшення залежної змінної);

3. складна залежність – складні залежності бувають різні (наприклад, між заняттям спортом і здоров'ям, у міру тривалості занять здоров'я спочатку поліпшується, а потім погіршується);

4. відсутність залежності – (наприклад, між фізичним зростом і інтелектом).

Дослідник повинен прагнути оперувати в експерименті тільки незалежною змінною. Експеримент, де ця умова дотримується, називають чистим експериментом. Але найчастіше в ході експерименту, варіюючи одну змінну, експериментатор змінює разом з тим ряд інших. Ця зміна може бути викликане дією експериментатора і обумовлене зв'язком двох змінних. Наприклад, в експерименті по виробленню простого рухового навику він карає досліджуваного за невдачі електричним струмом. Розмір покарання може виступати як незалежна змінна, а швидкість вироблення навику – залежною змінною. Покарання не тільки закріплює у досліджуваного відповідні реакції, але і породжує у нього ситуативну тривогу, яка впливає на результати, – збільшує число помилок і зменшує швидкість вироблення навику.

Центральна проблема при проведенні експериментального дослідження – виділення незалежної змінної і її ізоляція від інших змінних.

Як незалежні змінні в психологічному експерименті можуть виступати:

1) характеристики завдань;

2) особливості ситуації (зовнішні умови);

3) керовані особливості (стани) досліджуваного.

Останні часто називають «змінними організму». Іноді виділяють четвертий вид змінних – константні характеристики досліджуваного (інтелект, стать, вік і т. д.), але вони відносяться до додаткових змінних, оскільки на них не можна впливати, а можна лише врахувати їх рівень при формуванні експериментальних і контрольних груп. Характеристика завдання – те, чим може маніпулювати експериментатор більш-менш вільно. За традицією, що йде від біхевіоризму, вважається, що експериментатор варіює тільки характеристики стимулів (stimulus variables), але в його розпорядженні значно більше можливостей. Експериментатор може варіювати стимули або матеріал завдання, змінювати тип відповіді досліджуваного (вербальна або невербальна відповідь), міняти шкалу оцінювання і так далі. Він може варіювати інструкцію, міняючи цілі, яких повинен досягти досліджуваний в ході виконання завдання. Експериментатор може варіювати засоби, які має досліджуваний для вирішення завдання, і ставити перед ним перешкоди. Він може змінювати систему заохочень і покарань в ході виконання завдання і так далі.

До особливостей ситуації слід віднести ті змінні, які безпосередньо не входять в структуру експериментального завдання, що виконується досліджуваним. Це може бути температура в приміщенні, обстановка, наявність зовнішнього спостерігача і так далі

Експерименти по виявленню ефекту соціальної фасилітації (посилення) проводилися за наступною схемою: досліджуваному давалося яке-небудь сенсомоторне або інтелектуальне завдання. Він спочатку виконував її поодинці, а потім у присутності іншої людини або декількох людей (послідовність, зрозуміло, мінялася в різних групах). Оцінювалася зміна продуктивності досліджуваних. В цьому випадку завдання досліджуваного залишалася незмінною, змінювалися лише зовнішні умови експерименту.

Що може варіювати експериментатор?

По-перше, це фізичні параметри ситуації: розташування апаратури, зовнішній вигляд приміщення, освітленість, звуки і шуми, температура, розміщення меблів, забарвлення стенів, час проведення експерименту (час доби, тривалість і так далі). Тобто всі фізичні параметри ситуації, що не є стимулами.

По-друге, це соціально-психологічні параметри: ізоляція – робота у присутності експериментатора, робота поодинці – робота з групою і так далі.

По-третє, це особливості спілкування і взаємодії досліджуваного (досліджуваних) і експериментатора.

Судячи по публікаціях в наукових журналах, за останні роки різко зросла кількість експериментальних досліджень, в яких застосовується варіювання зовнішніх умов.

До «органічних змінних», або некерованих характеристик досліджуваних, відносяться фізичні, біологічні, психологічні, соціально-психологічні і соціальні ознаки. Традиційно їх відносять до «змінних», хоча більшість з них є незмінною або відносно незмінним впродовж життя. Вплив диференціально-психологічних, демографічних і інших константних параметрів на поведінку індивіда вивчають в кореляційних дослідженнях. Проте автори більшості підручників по теорії психологічного методу, наприклад М. Мерлін, відносять ці параметри до незалежних змінних експерименту.

Як правило, в сучасному експериментальному дослідженні диференціально-психологічні особливості індивідів, такі як інтелект, стать, вік, соціальне положення (статус) і так далі, враховуються як додаткові змінні, які контролюються експериментатором в загальнопсихологічному експерименті. Але ці змінні можуть перетворюватися на «другу основну змінну» в диференціально-психологічному дослідженні, і тоді використовується факторний план.




Переглядів: 7846

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Незалежна змінна | Залежна змінна

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.