Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Суспільний лад на українських землях у складі Речі Посполитої

 

Польські магнати, шляхта, католицьке духовенство посилили в Україні соціальний і національний гніт, гальмували розвиток культури, насаджували католицизм. Вони зайняли величезні простори української землі, створюючи справжні латифундії. З кінця XVI ст. на початку XVIІ ст. Україною прокотилася хвиля козацько-селянських повстань (1591-1638 рр.) на чолі з К. Косинським, С. Наливайком та Г.Лободою та ін. І хоча всі вони зазнали по­разки, їх роль в українській історії, зокрема в державотворенні, є незаперечною.

Польська експансія та татарська загроза наклали певний відбиток не тільки на державно-правову традицію але й соціальну еволюцію українського суспільства. Природне прагнення людей до особистої і духовної, політичної і господарської свободи та необхідність захисту південноукраїнських земель від загарбників стимулювали виникнення і поширення козацтва.

Панівною верхівкою у Речі Посполитій протягом ХVII-XVIII ст.ст. залишалася шляхта. Її статус підносився широкими соціально-економічними та політичними правами. Шляхта посідала всі воєводські державні уряди, хоч її кількість не перевищувала 2,5 % загальної чисельності населення українських земель Корони Польської. Загалом на всій території Польсько-литовської держави до шляхетського стану належало до 8 % усього населення.

Перерозподіл земельних багатств на користь польських, литовських та українських феодалів прискорив процес формування великих землевласників – магнатів. Землі роздавалися королівськими універсалами та постановами сейму. Зростають володіння таких польських магнатів, як Вишневецьких, Потоцьких, Острозьких тощо. Наприкінці ХVІ ст. – першій половині XVIІ ст. українські землі Брацлавщина (Вінницька, Черкаська, Кіровоградська та Одеська області України), Київщина, Лівобережна Украї­на перетворилися на величезні латифундії, де безконтрольно пану­вали магнати, які називали себе «короликами», «віце-короля­ми».

На фоні польських феодалів, українська шляхта виглядала бідною і не могла навіть здобути освіту, і це єднало її з народними масами. Така шляхта називалася дрібною – роди Драгомирецьких, Гошовських, Яворських, Чайковських, Хмельницьких. На політику Речі Посполитої вона не впливала. Але з дрібної шляхти вийшли гетьмани – Петро Сагайдачний, Богдан Хмельницький, митрополит Петро Могила та ін.

Духовенство.Окрім украй тяжкого феодального, український народ зазнав і принизливого культурно-національного та релігійного гноблення. Польська влада примусово насаджувала католицизм, закривала православні церкви й монастирі, осередки української культури та освіти. Православна церква опинилася перед загрозою знищення. Польські королі, дотримуючись тогочасної західної практики, виробили собі право протегування церквою, призначали єпископів і митрополита.

Надзвичайно широку пропаганду проводили єзуїти, які осіли у Львові, Києві, Барі, Вінниці, Ярославі. Вони звертали особливу увагу на людей заможних, талановитих, видатних, намагаючись залучити їх до католицької церкви.

Священики одержували на утримання землі, а також різні данини в натуральній формі від парафіян. Духовний сан вважався спадковим: після батька парафію (нижча церковно-адміністративна організація у християнських церквах на чолі з церковною радою, що об’єднує віруючих, яких обслуговують служителі одного храму) приймав син.

Селяни. Від проведення Волочної Реформи (1557 р.) і до середини ХVII ст. становище селян значно погіршилося. Вони сформувалися в єдиний клас кріпаків, а селянські роботи на пана стали називатись «панщиною».

Селяни поділялися на приватно­власницьких (проживали на землях магнатів, шляхти, духовенства) і державних (мешкали на королівських землях). Державні селяни– складали меншу частину селянства України, проживали на землях, які називались «королівщина», або «королівські староства». Державним селянам спершу жилося порівняно легше, але з появою на цих землях фільварків, на державних селян було покладено ті ж повинності, що і на панських.

Загородниками називали селян, які мали невеличкі садиби, городи та орну землю у розмірі не більше трьох моргів (близько 1,8 га); ха­лупниками – селян, які мали лише будиночок і город.

Міське населеннястанови­ло три основні групи: міський патриціат (впливові сім’ї багатіїв, заможні купці, ремісники, чиновники), міщанство (середні торговці, власне мешканці міста ) і міські низи (позацехові ремісники, підмайстри та ін.).

У другій пол. XVI – першій пол. XVII ст. вдосконалюються ремісництво, промис­ли, торгівля і, як наслідок, поглиблюється соціальне розшарування міського населення. Збільшується кількість міст з магдебурзькою системою управлін­ня.




Переглядів: 10380

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Державний устрій на українських землях у складі Речі Посполитої | Запорозьке козацтво – нова суспільна формація

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.