Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






DEGREES: TWO WAYS OF THEIR FORMATION

 

The comparative and the superlative degrees are formed in two ways:

a) by the inflexions -er [ǝ], -est [ist] (synthetic forms):

long – longer, (the) longest;

b) by adding moreand most (analytical forms):

difficult – moredifficult, (the) mostdifficult.

Adjectives in the superlative degree always imply limitation, and thus a noun with an adjective in the superlative degree has the definite article. Here we must say that it remains somewhat doubtful whether the article belongs to the noun defined by the adjective in the superlative degree, or whether it makes part and parcel of the superlative form itself. Grammarians say that the definite article can be said to have a tendency to become an appendix of the superlative form itself, rather than of the noun to which the adjective in the superlative degree is an attribute. This appears to be quite incontrovertible in the few cases where the definite article is joined to the superlative degree of an adverb, so that there is no noun to which и might belong.

 

Example: “The world hears most of the former, and talks of them the most, but I doubt whether the latter are not the more numerous”.

“The most” is bound to be an adverb. So we must draw the conclusion that the article has here become an integral part of the adverb’s superlative form. Such instances are rare, but they do at least show that there is a tendency for the article to become an integral part of the superlative form, whether of an adjective or of an adverb.

Thus, the forms of the superlative degree are usually used with definite article. The phrase “most adjective”, on the other hand, may be used with the indefinite article. In that case it expresses a very high degree of quality of a property without implying any comparison.

 

Examples: “It is the mostinteresting book I have ever read (a part of the analytical form of the superlative degree of the adjective “interesting”)”.

“It is a most interesting book' (an adverbial modifier of degree to the attribute “interesting”, a most interesting = very interesting)”.

The basic meaning of the superlative is that of a degree of a property surpassing all the other objects mentioned or implied. However, there are cases when the meaning is different and merely a very high degree of a property is meant without any comparison with other objects possessing that property.

It is with the greatest pleasurethat...

Here the thing is not compared but is regarded as possessing a certain quality in a very high degree. In such cases the definite article is sometimes omitted.

This meaning of the form is usually described as the elative.If seems to have a peculiar stylistic colouring, being essentially uncolloquial. The following adjectives form their degrees of comparison by the inflexion -er [ǝ],-est [ist]:

2) all adjective of one syllable: large, larger, (the) largest. Slow, slower, (the) slowest;

3) adjectives of two syllables ending in -y, -er, -ow, -ble:happy, happier, (the) happiest; clever, cleverer, (the) cleverest; narrow, narrower, (the) narrowest; able, abler, (the) ablest;

4) adjectives of two syllables which have the stress on the last syllable: complete, completer, (the) completest; concise, conciser, (the) concisest.

All other adjectives form their degrees of comparison analytically by adding more, (the) most: famous, morefamous, (the) mostfamous; productive, moreproductive, (the) mostproductive.

In compound adjectives the first element is compared by means of the inflexions -er, -est as long as the elements preserve their separate meaning; well-known, better-known, (the) best-known.

But forms with moreand mostare also used: kind-hearted, more kind hearted, (the) most kind-hearted.

However, the process of erosion of synthetic forms is going on in the adjective. The continued loss of inflexions is seen in the comparative and superlative degrees of adjectives, where -er, -estare being replaced by forms with more and most. Thus synthetic forms are being replaced by analytical forms. Some adjectives have two forms of degrees of comparison:

Common – commoner – (the) commonest

Common – morecommon – (the) mostcommon

Adjectives “fussy, quiet, cruel, clever, simple, keen, plain” were normally compared with -er, -estbefore the war. Nowadays, all these adjectives frequently have analytical forms of comparison.

Quiet – morequiet – (the) mostquiet. Well-informed – morewell-informed – (the) most well-informed.

 

 




Переглядів: 355

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | SPELLING RULES

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.