Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Охарактеризувати своєрідність трудової діяльності дошкільників, зв’язок дитячої праці з грою.

 

Оцінка важливої ролі трудової діяльності дошкільника пов'язана з її значущістю, насамперед, для розвитку особистості дитини Результати праці дошкільника самі по собі не відрізняються корисністю для орослих, але якщо дитина не буде в цьому віковому періоді залучатися до праці дорослих, то надалі у неї не буде сформовано здатності самостійно працювати в інтересах суспільства.

Розвиток трудової діяльності дошкільника тісно пов'язаний з переходом гри від предметної до сюжетно-рольової Вихідним для становлення цих форм активності дитини є сформований на попередніх вікових етап пах її прагнення активно брати участь у житті дорослих, можливість реалізації якого значно зростає з розвитком самостійності дитини Основне значення сюжетно-рольової гри у проникненні дитини в світ міжособистісних стосунків, засвоєнні нею способів соціальних взаємодій, є необхідними умовами виконання головних соціальних ролей дорослих Завдяки сюжетно-рольовій грі та праці між дитиною т а дорослим світом встановлюється характерний для дошкільного віку зв'язок Але якщо дитина орієнтується на отримання конкретного результату при мінімумі уявних елементів, то у грі для дитини г оловне - сам процес її виконання при максимумі уявних елементів Тому в роботі зв'язок з дорослим світом носить більш реальний і конкретний характер, яскравіше проявляючи для дитини його вікові обмеження: не може вести машину насправді, робити уколи хворим тощ тощо.

Часто трудова діяльність дошкільника тісно вплітається в контекст ігровий Це найбільш характерно для молодших дошкільнят Починаючи виконувати трудову діяльність, дитина може в процесі її виконанні ня підміняти трудову мета ігрової, особливо, коли трудове завдання виявилося занадто складним, незрозумілим, позбавленим чіткого сенсу Щоб трудова мета не трансформувалася в ігрову, дорослий повинен вчасно прийти на допомогу, стимулювати, заохочувати, пояснювати Як відзначають дослідники праці дошкільників ЯЛКоломинський і ЛВФинькевич, шестирічні діти вже усвідомлюють відмінності гри та праці Гра розглядається дітьми як діяльність для задоволення, а праця як корисна і важлива роботва робота.

Зв'язок гри і праці, який характерний протягом усього дошкільного періоду, сприяє розвитку обох видів дитячої діяльності Так, створені дитиною продукти праці, включаються в її гру, використовуються в якості іграшок, замінників і т. д. Гра на сюжети професійної діяльності \"у лікаря, школу, пошту, магазин\" сприяє розширенню уявлень про працю дорослих, їх відносини у процесі трудової діяльності, готує є дошкільнят до подальшого вибору професії Робота, виконувана дошкільням з задоволенням і захопленням, пов'язана з уявною ситуацією і переростає в греростає в гру.

Оцінка важливої ролі трудової діяльності дошкільника пов'язана з її значущістю, насамперед, для розвитку особистості дитини Результати праці дошкільника самі по собі не відрізняються корисністю для орослих, але якщо дитина не буде в цьому віковому періоді залучатися до праці дорослих, то надалі у неї не буде сформовано здатності самостійно працювати в інтересах суспільства.

Розвиток трудової діяльності дошкільника тісно пов'язаний з переходом гри від предметної до сюжетно-рольової Вихідним для становлення цих форм активності дитини є сформований на попередніх вікових етап пах її прагнення активно брати участь у житті дорослих, можливість реалізації якого значно зростає з розвитком самостійності дитини Основне значення сюжетно-рольової гри у проникненні дитини в світ міжособистісних стосунків, засвоєнні нею способів соціальних взаємодій, є необхідними умовами виконання головних соціальних ролей дорослих Завдяки сюжетно-рольовій грі та праці між дитиною т а дорослим світом встановлюється характерний для дошкільного віку зв'язок Але якщо дитина орієнтується на отримання конкретного результату при мінімумі уявних елементів, то у грі для дитини г оловне - сам процес її виконання при максимумі уявних елементів Тому в роботі зв'язок з дорослим світом носить більш реальний і конкретний характер, яскравіше проявляючи для дитини його вікові обмеження: не може вести машину насправді, робити уколи хворим тощ тощо.

Часто трудова діяльність дошкільника тісно вплітається в контекст ігровий Це найбільш характерно для молодших дошкільнят Починаючи виконувати трудову діяльність, дитина може в процесі її виконанні ня підміняти трудову мета ігрової, особливо, коли трудове завдання виявилося занадто складним, незрозумілим, позбавленим чіткого сенсу Щоб трудова мета не трансформувалася в ігрову, дорослий повинен вчасно прийти на допомогу, стимулювати, заохочувати, пояснювати Як відзначають дослідники праці дошкільників ЯЛКоломинський і ЛВФинькевич, шестирічні діти вже усвідомлюють відмінності гри та праці Гра розглядається дітьми як діяльність для задоволення, а праця як корисна і важлива роботва робота.

Зв'язок гри і праці, який характерний протягом усього дошкільного періоду, сприяє розвитку обох видів дитячої діяльності Так, створені дитиною продукти праці, включаються в її гру, використовуються в якості іграшок, замінників і т. д. Гра на сюжети професійної діяльності \"у лікаря, школу, пошту, магазин\" сприяє розширенню уявлень про працю дорослих, їх відносини у процесі трудової діяльності, готує є дошкільнят до подальшого вибору професії Робота, виконувана дошкільням з задоволенням і захопленням, пов'язана з уявною ситуацією і переростає в гру.

 

За твердженням психологів, праця є одним із провідних чинників всебічного розвитку дітей.Це положення вони аргументують тим, що дитина вже наприкінці молодшого дошкільного віку починає прагнути самостійності, заявляючи "Хочу сам". На думку Д. Ельконіна, два чинники спонукають дитину дошкільного віку до трудової діяльності: тенденція до самостійності та інтерес до всього, що стосується життя і праці дорослих. Однак ці прагнення дошкільнята можуть реалізувати не лише у трудовій, а і в інших видах діяльності. Тому необхідна педагогічно доцільна організація залучення дитини до праці. "Праця мусить збудити в дитячій душі найбільше самостійної, природної творчості, дати вільно розвинутися цільній гармонійній індивідуальності", — стверджувала С. Русова, виокремлюючи такі характерні риси дитячої праці, як вияв активності дитини, її безпосереднього свідомого бажання (інтересу, цікавості до чогось). Праця має завжди конкретне завдання і реальні наслідки (цим і відрізняється від гри). Вона є приємною дитині, яка самостійно знаходить засоби досягнення бажаної мети.

Порівняно з трудовою діяльністю дорослих праця дітей дошкільного віку має такі особливості:

1. Умовність. Праця дітей ще не пов'язана із суспільно значущим результатом, оскільки, як правило, не створює ні матеріальних, ні культурних цінностей. Водночас вона є результативною, а результатом тут стає не тільки її матеріальне втілення (вирощена рослина, виготовлені іграшки, накритий стіл тощо), а й моральний фактор (дитина відчуває значущість затрачених зусиль).

2. Поступове вироблення здатності мотивувати трудову діяльність. Молодші діти ще не здатні формулювати мотиви, їх приваблює процес участі у спільній з дорослим справі так само, як приваблює спільна гра. У старшому дошкільному віці діти мотивують свою працю тим, що вона їм подобається, бажанням допомогти дорослому, одержати від нього позитивну оцінку, перевірити свої сили (мотив самоствердження). З'являються у них і суспільні мотиви — принести користь іншим людям.

3. Динамічний розвиток компонентів трудової діяльності дітей дошкільного віку. Включаючись у трудову діяльність, дитина поступово починає усвідомлювати, що будь-яка праця повинна переслідувати конкретну мету, завершуватися певним результатом. Однак чим менша дитина, тим частіше вона відволікається, цікавлячись не стільки результатом, скільки процесом праці, що часто спричинює повторення одних і тих самих дій, віддаляє від мети, перетворює працю на гру. Тому дорослі повинні допомогти дитині усвідомити мету своїх дій, зв'язок між метою і результатом, навчити проектувати трудовий процес. Навіть старші дошкільники часто планують роботу безпосередньо в процесі її виконання, що не сприяє виробленню наполегливості, ретельності, цілеспрямованості. Враховуючи це, дорослі спочатку самі планують роботу дітей, потім поступово залучають їх до планування, надаючи їм у цьому все більшої самостійності.

4. Виховна значущість як найвища цінність дитячої праці. Беручи участь у праці постійно, дитина виробляє у собі самостійність, відповідальність, звичку до трудових зусиль, прагнення допомогти товаришеві, ініціативність та інші особистісні якості. Проте участь дитини у трудовому процесі без створення педагогом відповідних умов не тільки не забезпечує виховного впливу, а й породжує протилежний ефект. Часто негативне ставлення дітей до праці є наслідком неправильного залучення до неї (праця як покарання, трудові доручення за відсутності необхідних для них навичок, недостатня увага вихователя до результату, неправильна оцінка зусиль).

5. Тісний зв'язок праці малюка з грою. За твердженням П. Блонського, між грою і працею немає великої різниці, оскільки найвища форма праці (творча праця) є подібною до гри, містить у собі елемент насолоди від процесу діяльності. До того ж творча праця часто виникає саме з гри. Однак людині нікуди подітися від повсякденної роботи, до якої у дитини немає природного нахилу. Усвідомлення її необхідності приходить унаслідок певної підготовки, змістом якої є спочатку гра дитини, потім — творчість, що розвивається у грі і спрямовує її до творчої праці. На основі ігор, творчої праці формується звичка до буденної роботи, обтяжливість і монотонність якої полегшуються захопленням дитини своєю діяльністю. І гра, і праця приносять дитині задоволення, є засобами її самореалізації. Спершу дитина готується до праці у процесі гри, майже у кожному різновиді якої наявний певний трудовий елемент. Гра дає змогу виявляти в ігровій формі різноманітні трудові навички, оскільки однією з основних тем дитячих ігор є праця. Потреба самостійно щось зробити, створити вперше виникає у грі і зумовлена саме її вимогами (виготовити, наприклад, необхідний ігровий атрибут). Водночас у дитини формуються цілеспрямованість, вольові якості, самостійність, ініціативність.

Включення гри до праці дітей допомагає підвищити ефективність її виховного впливу, забезпечити основу для вироблення інтересу до праці, бажання трудитися. Однак не варто намагатися перетворити на гру будь-які трудові завдання чи якомога раніше відокремити працю від гри.

Як зауважував А. Макаренко, несвоєчасне відокремлення гри від праці було б справжнім насильством над дитиною і викликало б у неї відразу до трудового зусилля та ще сильніше прагнення до гри. Дитину слід поступово готувати до усвідомлення того, що її трудові доручення, якими б простими чи складними вони не були, є обов'язковими. Гра, хоч і створює можливості для підготовки до праці, але не замінює власне трудової діяльності дошкільнят. Це особливо важливо стосовно дітей молодшого дошкільного віку, яким властиві нестійкі мотиви поведінки, ігрове ставлення до праці і яких слід спрямовувати на те, щоб трудовий процес не перетворювався на ігровий. Водночас цілком доречне використання у грі старших дошкільників результатів їхньої праці (пошитого лялькового платтячка, змайстрованого човника та ін.).

Одним із компонентів готовності дитини до трудової діяльності є привабливість праці. Цей своєрідний психологічний механізм формується під час усвідомлення дитиною того, що у процесі праці вона відкриває нове у собі, довкола себе, випробовує свої можливості на зовсім іншому рівні вимог, здатна досягти конкретного результату, який приносить радість їй і тим, хто вболіває за її успіхи.

Сподіватися на формування цього психологічного механізму в процесі насиченої елементами праці гри недоцільно, оскільки в грі він має зовсім іншу психологічну основу. Це свідчить про необхідність забезпечення найтіснішого зв'язку дитячої праці з грою, використання під час її організації ігрових прийомів, створення ігрових ситуацій, а також виховання ставлення до праці як до обов'язку.

 

Оцінка важливої ролі трудової діяльності дошкільника пов'язана з її значущістю, насамперед, для розвитку особистості дитини Результати праці дошкільника самі по собі не відрізняються корисністю для орослих, але якщо дитина не буде в цьому віковому періоді залучатися до праці дорослих, то надалі у неї не буде сформовано здатності самостійно працювати в інтересах суспільства.

Розвиток трудової діяльності дошкільника тісно пов'язаний з переходом гри від предметної до сюжетно-рольової Вихідним для становлення цих форм активності дитини є сформований на попередніх вікових етап пах її прагнення активно брати участь у житті дорослих, можливість реалізації якого значно зростає з розвитком самостійності дитини Основне значення сюжетно-рольової гри у проникненні дитини в світ міжособистісних стосунків, засвоєнні нею способів соціальних взаємодій, є необхідними умовами виконання головних соціальних ролей дорослих Завдяки сюжетно-рольовій грі та праці між дитиною т а дорослим світом встановлюється характерний для дошкільного віку зв'язок Але якщо дитина орієнтується на отримання конкретного результату при мінімумі уявних елементів, то у грі для дитини г оловне - сам процес її виконання при максимумі уявних елементів Тому в роботі зв'язок з дорослим світом носить більш реальний і конкретний характер, яскравіше проявляючи для дитини його вікові обмеження: не може вести машину насправді, робити уколи хворим тощ тощо.

Часто трудова діяльність дошкільника тісно вплітається в контекст ігровий Це найбільш характерно для молодших дошкільнят. Починаючи виконувати трудову діяльність, дитина може в процесі її виконанні ня підміняти трудову мета ігрової, особливо, коли трудове завдання виявилося занадто складним, незрозумілим, позбавленим чіткого сенсу Щоб трудова мета не трансформувалася в ігрову, дорослий повинен вчасно прийти на допомогу, стимулювати, заохочувати, пояснювати Як відзначають дослідники праці дошкільників ЯЛКоломинський і ЛВФинькевич, шестирічні діти вже усвідомлюють відмінності гри та праці Гра розглядається дітьми як діяльність для задоволення, а праця як корисна і важлива роботва робота.

Зв'язок гри і праці, який характерний протягом усього дошкільного періоду, сприяє розвитку обох видів дитячої діяльності Так, створені дитиною продукти праці, включаються в її гру, використовуються в якості іграшок, замінників і т. д. Гра на сюжети професійної діяльності \"у лікаря, школу, пошту, магазин\" сприяє розширенню уявлень про працю дорослих, їх відносини у процесі трудової діяльності, готує є дошкільнят до подальшого вибору професії Робота, виконувана дошкільням з задоволенням і захопленням, пов'язана з уявною ситуацією і переростає в греростає в гру.

 





Переглядів: 3558

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Визначити та прокоментувати засоби розвитку мовлення дошкільників у цілісному педагогічному процесі, їх взаємозв’язок. | Охарактеризувати діяльнісний підхід до організації життєдіяльності дітей дошкільного віку у суспільному довкіллі.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.