МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Загальна характеристика етапів розвиткуОсновні проблеми становлення самосвідомості Тема 4. Становлення самосвідомості дитини
Базові сфери становлення особистості:діяльність,спілкування,
самосвідомість. Розвиток самосвідомості виступає однією з сфер соціалізації дитини. (М.В.Папуча, Т.Д.Кричковська (2001)
• Перехід немовляти від реактивності до активності та пов'язаного з цим формування механізмів саморегуляції;
• Розпізнання дитиною свого образу та опанування особовими займенниками;
• Еволюція дитячої самооцінки;
• Формування свідомого “ Я” та самовизначення особистості.
• Кожен з етапів розвитку того або іншого процесу, структури є необхідним для наступного;
• Кожен з етапів розвитку має свою власну природу, тобто утворений суттєво різними зв'язками, співвідношеннями, детермінантами;
• Кожен з попередніх етапів є умовою розвитку наступного; • Вищі рівні сформованості процесу, структури керують нижчими; • Розвиток кожного нижчого рівня не припиняється з розвитком вищого. Етапи розвитку самосвідомості за І.І.Чесноковою (1977)
• 1) фізичне усвідомлення власного “ Я”, тобто відокремлення тіла з зовнішнього середовища;
• 2) формування у дитини довільних дій, тобто дитина усвідомлює себе причиною
дій, здатною керувати своїми діями, що проявляються в оволодінні мовленням та ходінням;
• 3) виникнення самосвідомості у віці 3 – 4 роки, тобто впізнання себе в дзеркалі, називання себе від першої особи;
• 4) період підліткового та юнацького віку, який в психології вважається досить важливим періодом формування самосвідомості.
У віці від 7 до 12 років процес розвитку самосвідомості протікає рівномірно без стрибків та криз. Структурні компоненти самосвідомості, як фази її розвитку (В.С.Мерлін)
• Усвідомлення відповідності – виникає в 11-місяців, коли немовля починає відрізняти відчуття які йдуть від власного тіла та відчуття спричинені зовнішніми предметами;
• Свідомість “ Я” – активний початок діяльності, коли дитина в 2-3роки опановує особистий займенник, виникає перша форма негативізму “ Я-Сам”;
• Усвідомлення власних психічних властивостей через узагальнення результатів самоспостереження та передбачає розвинене абстрактне мислення;
• Соціально-моральна самооцінка, здатність до якої формується у підлітковому та юнацькому віці на основі накопиченого досвіду спілкування та діяльності.
Стадії розвитку «Я» від народження до старшого дошкільного віку
• виділення «Я» з навколишнього світу (від 0 до 2 років);
• виникнення простору-Я (від 2 до 3 років);
• розвиток компонентів простору-Я (від 3 до 5 років);
• формування Я-концепції (від 5 до 7 років).
Читайте також:
|
||||||||
|