Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






VIІ. Методика навчання освітньої галузі «Суспільствознавство»

 

1. Мета та завдання освітньої галузі «Суспільствознавство».

Мета освітньої галузі «Суспільствознавство». Для досягнення мети передбачається виконання таких завдань: виховання гуманної, соціально активної особистості, оволодіння способами діяльності та моделями поведінки, розвиток навичок взаємодії у сім’ї, колективі, суспільстві, формування основ споживчої культури, вміння самостійно приймати рішення. Ключові компетентності – соціальна і громадянська.

Навчальний предмет «Я у світі» реалізує галузь «Суспільствознавство» Державного стандарту початкової загальної освіти.

«Суспільствознавство» – освітня галузь, ядром якої є сукупність педагогічно відібраних наукових знань про людину і суспільство. Засадничими для шкільної суспільствознавчої освіти є науки, що вивчають суспільство: економіка, соціологія, політологія, культурологія, юридичні науки, а також філософія. Суспільствознавчі дисципліни зорієнтовані на залучення учнів до цінностей громадянського суспільства та ефективно реалізовувати права й обов’язки задля розвитку демократичного суспільства».

 

2. Мета та завдання шкільної навчальної дисципліни «Я у світі» Державного стандарту освітньої галузі «Суспільствознавство».

Мета предмета – особистісний розвиток учня, формування його соціальної і життєвої компетентностей на основі поетапного засвоєння різних видів соціального досвіду. Мета досягається шляхом реалізації завдань: формування життєвих, соціальних, громадянських компетентностей молодших школярів; виховання гуманної, соціально активної особистості; усвідомлювати преваги чеснот, норм, установок та якостей, притаманних громадянинові демократичного суспільства; оволодіння способами діяльності і моделями поведінки; розвиток навичок взаємодії у сім’ї, колективі, суспільстві через активне спілкування з соціальним оточенням; формування основ споживчої культури; випробування соціальних ролей тощо.

Соціальна і громадянська компетентності як ключові мають міждисциплінарний характер.

Курс передбачає створення передумов для усвідомленого сприймання і засвоєння соціальних та морально-правових норм, історичних, національно-культурних традицій українського народу.

Зміст програми містить культурологічні знання, а також особистісні компоненти, які забезпечують ставлення учнів до отримуваних знань. Розвивальний та виховний аспекти курсу.

У дидактико-методичній систематизації навчального матеріалу особливо важливого значення надається зв’язку його з життям. Принцип поєднання методів і прийомів навчання.

Курс об’єктивно має міжпредметний характер. Є ядром виховного впливу на особистість дитини і органічно пов’язаний з системою знань, які передбачені іншими предметами.

 

 

3. Принципи та критерії відбору змісту предмета «Я у світі».

Проектування змісту курсу «Я у світі» ґрунтується на реалізації принципів, які уточнюють теоретичні вихідні для відбору змісту в зв’язку з віковими можливостями молодших школярів. Принципи світоглядноїосвіти: людиноцентризму, системності й цілісності, синтетичності, відкритості, плюралізму думок і свободи вибору, поєднання локального і глобального, гармонізації взаємин, стимулювання розвитку й саморозвитку особистості. Дидактичні:принцип відповідності цінностей українського суспільства особистісній формі їх існування;принцип взаємодії змістової та процесуальної сторін навчання;принцип наступності й перспективностів межах предмета та його зв’язок з іншими дисциплінами в системі початкового навчання;принцип концентризму;принцип здійснення зв’язку з реальністю.

Визначено критеріївідбору змісту предмета «Я у світі»: включення в зміст курсу знань, які відображають усі види соціального досвіду; мінімізація змісту; досягнення цілісності змісту відповідно до поставлених цілей; надання змісту особистісно ціннісного спрямування; значення знань, дій, досвіду для розуміння дітьми навколишньої дійсності на доступному їм рівні; можливість реалізації принципу наступності й перспективності.

У процесі конкретизації зміст тем орієнтовано на розвиток особистості кожної дитини: включення її в активну пізнавальну діяльність; застосування практичних методів навчання; використання набутих дитиною знань про способи громадянської активності у знайомих, змінених, нових педагогічних ситуаціях; створення умов для самовираження, організації комунікативного спілкування, застосування в навчальному процесі елементів дискусії.

Головна мета курсу – сприяння самоусвідомленню учнів через пізнання самих себе як невід’ємної частини світу.

 

4.Гуманістичний підхід до викладання суспільствознавчого матеріалу з предмета «Я у світі».

Невід’ємною ознакою гуманізації освіти є поширення інноваційних процесів, істотною особливістю яких є реальна варіативність, пошук ефективних технологій навчання, наявність вибору різних навчальних програм і підручників. Людиноформуючий фактор виступає як основа гуманістично зорієнтованого підходу до викладання предметів у початковій школі.

Засвоєння суспільствознавчого матеріалу з курсу сприятиме формуванню у молодших школярів: потреби до пізнання світу та людини в ньому як соціальної і біологічної істоти; засвоєння духовних цінностей у різноманітних сферах; вихованню патріотизму.

Розкриття змістової лінії «Людина як особистість» дає можливість учням усвідомити людину як біологічну і соціальну істоту, її відмінність від інших живих істот; сформувати уявлення про цінність моральних якостей, про неповторність і самоцінність кожної людини; про цінність свого життя і здоров’я; розуміти необхідність самоповаги і любові до себе.

Змістова лінія «Людина серед людей» розкривається під час формування уявлень про поведінку людини в сім’ї, колективі, у суспільстві; під час ознайомлення з правопорушеннями дітей, з відповідальністю за них.

Протягом навчання в школі учні вивчають, спостерігають суспільне довкілля (змістові лінії «Людина в суспільстві», «Людина і світ»), яке постає перед учнем в образі сім’ї, роду, шкільного оточення; у процесі ознайомлення з історією рідного краю, свого народу, з національними рисами українців, їхніми звичаями.

На уроках з предмета «Я у світі» створюються психологічні умови для розвитку позитивної «Я-концепції» молодшого школяра на основі цінностей переживання, відносин і творчості; застосування ігор, бесід, різноманітних видів діяльності.

Технологією людиноформуючих уроків передбачається використання рефлексивних завдань, проблемних ситуацій, спрямованих на засвоєння та розвиток у молодших школярів норм загальнолюдської моралі, культури мислення та особистісного спілкування.

 

5. Методика формування уявлень про людину як частину природи і суспільства, розвитку інтересу до людського «Я», виховання людських чеснот у молодших школярів.

Першорядний елемент змісту теми «Людина» – видатні постаті, успішні люди, патріотично спрямовані.

На етапі актуалізації пізнавальної діяльності учнів можна використати словникову роботу, бесіду, загадки, прислів’я, соціальний досвід учнів, звернення до власного «Я».

На етапі мотивації навчально-пізнавальної діяльності вчитель може використовувати народну мудрість (прислів’я, приказки, казки, казки-притчі), вірші, казки В. О. Сухомлинського, проблемне запитання, задачі-ситуації.

Етап сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу передбачає використання відеоматеріалів, музичних творів, розповідь вчителя, бесіду, проектну діяльність учнів, створення презентацій, публікацій, роботу з ілюстративним матеріалом, самостійну роботу учнів з підручником, творчі завдання. Ефективно використовуються такі прийоми навчання: дай відповіді на запитання, охарактеризуй, вибери правильну відповідь, поміркуй, поясни, склади прислів’я, продовж речення. Осмислення, узагальнення і систематизація знань передбачає розв’язання проблемних завдань, дискусії. Підсумок уроку пов’язаний з рефлексією.

 

6. Методика вивчення державних символів у курсі «Я у світі».

Поряд з іншими загальновизнаними атрибутами державності прапор, герб і гімн відіграють важливу суспільно-політичну роль як в механізмі функціонування держави, так і в процесі утвердження її незалежності та суверенітету.

Громадянське виховання ґрунтується на ідейному багатстві народу, його морально-етичних цінностях, виховній мудрості. Серед критеріїв і результатів громадянського виховання неабияке місце посідає громадянськість особистості, яку складають моральна, політична та правова культура, почуття власної гідності, внутрішньої свободи і водночас вболівання за суспільні ідеали, за пріоритети держави, благо свого народу і його дружні взаємини у світовому співтоваристві.

Державна символіка покликана формувати громадянську гідність, патріотичні почуття і впевненість учнів у майбутньому своєї держави. Початкова школа виконує роль фундаменту, на якому будується вся система громадянського виховання школярів, формування у них любові до рідного краю, України, історичної пам’яті, духовності, національного характеру.

У статті 20 Конституції України визначені та описані державні символи нашої країни: Державний Прапор України, Державний Герб України, Державний Гімн України.

Курс «Я у світі» спрямований на формування особистості майбутнього громадянина України. У навчальній програмі для загальноосвітніх навчальних закладів «Я у світі» теми, у яких розповідається про державні символи, включені у загальну тему «Людина в суспільстві» у 3‒4-му класах.

Ознайомлюючи дітей з державними символами, вчителю важливо дотримуватись принципу поєднання минулого і сучасного. Уявлення дітей про навколишній світ розширюється введенням понять «державні символи України», «герб», «прапор», «гімн».

Роботу над темою «Державні символи України» будується таким чином: починати з наочних методів роботи і закінчувати словесними. Робота проводиться як на уроках, так і в повсякденному житті. Прикладом елементу уроку з вивчення державної символіки може бути вікторина, а результатом ‒ вінок із квітів. Разом з дітьми можна створити правила, які потрібно виконувати.




Переглядів: 6783

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
VI. Методика навчання освітньої галузі «Природознавство» | VIІІ. Методика навчання освітньої галузі «Здоров’я і фізична культура»

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.