МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Творення видових пар дієслівВикористовуються два продуктивні способи творення видових пар дієслів - суфіксальний і префіксальний. Суфіксальним способом від дієслів доконаного виду утворюються форми недоконаного виду. Такий процес називається імперфективацією (від лат. imperfectivus - незакінчений, недоконаний). Прийоми імперфективації становлять основну сферу власне граматичного видоутворення, тому що між вихідною і похідною видовими формами існує повна лексико-семантична єдність. Форми недоконаного виду утворюються за допомогою суфіксів: 1) -ува-(-юва-), -овува- (повторити - повторювати, розв'язати - розв'язувати, скоротити - скорочувати), суфікс -овува- використовується як засіб творення форми недоконаного виду від окремих двовидових дієслів на -ува-, наприклад: дезорганізувати - дезорганізовувати, ізолювати - ізольовувати, конфіскувати - конфісковувати, мобілізувати - мобілізовувати, організувати - організовувати; 2) -ва- (дати- давати, стати - ставати, умити - умивати)', 3) -а- (лишити - лишати, лягти - лягати, сісти - сідати, зберегти - зберігати, замести - замітати, витерти - витирати, вибрати - вибирати). У науковій літературі висловлюється твердження, що власне суфіксальний спосіб творення форм недоконаного виду можливий лише тоді, коли показниками виступають морфеми -ува-(-юва-), -ва-. В інших же випадках відбувається чергування тематичних показників інфінітивних основ, а саме: -и-/-а- (кінчити - кінчати, скочити - скакати); -о-/-а- (витерти - витирати). Творення форми недоконаного виду супроводжується також такими морфонологічними явищами, як чергування приголосних (повторити - повторювати, скоротити - скорочувати, народити - народжувати, запросити - запрошувати, заялозити - заяложувати, вимостити - вимощувати, прославити - прославляти) і голосних (вибрати - вибирати, витерти - витирати, стерти - стирати, розтяти - розтинати, почати - починати, замести - замітати, зберегти - зберігати, витекти - витікати, загребти - загрібати, випекти - випікати, застерегти - застерігати). Префіксальним способом від дієслів недоконаного виду утворюються форми доконаного виду. Відповідний процес називається перфективацією (від лат. perfectus - завершений). У переважній більшості випадків префіксальні дієслова, утворені від безпрефіксальних основ, - це слова з новими лексичними значеннями, які, отже, перебувають поза сферою творення видових пар. Тільки невелика частина префіксів, зокрема в-, з- (с-), за-, на-, по-, при-, про- не вносить до семантики похідних лексем додаткових відтінків, унаслідок чого формуються видові пари на зразок: білити - побілити, біліти - побіліти, в'язнути - зав'язнути, в'янути - зів'янути, ненавидіти - зненавидіти, жаліти - пожаліти, молити - вмолити, програмувати - запрограмувати, писати - написати, ректи- проректи, ревнувати - приревнувати тощо. Характерною особливістю подібних дієслів доконаного виду є те, що вони не мають префіксальних відповідників недоконаного виду. У сфері перфективації використовується також творення форм доконаного виду за допомогою суфікса -ну- (-ону-), наприклад: надихати - надихнути, присягати - присягнути, впливати - вплинути. Цей же суфікс виконує і власне семантичну функцію, утворюючи похідні дієслова зі значенням однократної, раптової дії, наприклад: стукати - стукнути, трусити - труснути (трусонути). Додатковий значеннєвий відтінок цих та подібних до них дієслів фактично виводить їх за межі корелятивного видового співвідношення з мотивуючими основами. До непродуктивних способів творення видових дієслів належать: 1) зміна наголосу (склúкати - скликάти, розкúдати - розкидάти, винόсити - вúносити, розрізάти - розрίзати, викликάти - вúкликати, покúнути - покидάти); 2) використання суплетивних основ (брати - взяти, говорити - сказати, ловити - піймати). Взаємодія формотворення і словотворення має своїм безпосереднім результатом так звані видові ланцюжки дієслів, у складі яких поєднуються слова, з яких кожне наступне відрізняється видом від попереднього, наприклад: мести (недок. вид) - замести (док. вид) - замітати (недок. вид) - позамітати (док. вид). Читайте також:
|
||||||||
|