Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Категорія способу. Вторинні значення форм способу

Категорія виду функціонує в якнайтіснішій взаємодії з лексико-семантичними особливостями дієслів, у значеннях яких знаходять відображення багатогранні часові, кількісно-часові, результативні і кількісно-результативні модифікації процесуальних ознак, представлених головним чином діями і станами. Лексико-граматичні розряди дієслів, виділювані за згаданими значеннєвими відтінками та безпосередньо пов'язаними з ними словотвірними ознаками, називаються способами дієслівної дії (СДД).

Розрізняються три основні типи способів дієслівної дії: часові, кількісні (кратні) і оцінні.

У складі часових СДД, що характеризують насамперед реалізацію відповідних процесуальних ознак у часі, розрізняються такі часткові види: 1) починальний (виражає момент виникнення дії, перший часовий момент її буття), наприклад: заспівати, захворіти, полетіти, побігти, поповзти, зненавидіти; 2) кінцево-результативний (вказує на завершення дії), наприклад: зробити, дописати, прогриміти, відшуміти, відмучитися; 3) тривало-обмежувальний (вказує на реалізацію дії, стану протягом відносно тривалих і фіксованих відрізків часу), наприклад: просидіти (дві години), прожити (десять років у місті); 4) тривало-дистрибутивний (виражає повільну, неінтенсивну дію або стан), наприклад: роздумувати, розмірковувати, розгулювати, роз'їджати.

Специфіку кількісних (кратних) СДД розкривають такі часткові види: 1) однократний (виражає одноразову, миттєву дію), наприклад: штовхнути, стрибнути, вколоти, вкусити; 2) ранично-кількісний (вказує на гранично-кількісне оцінювання тривалості (з відтінком інтенсивності) дії з погляду активності суб'єкта в її реалізації), наприклад: начитатися, наїстися, нагулятися, накупатися, намовчатися, намучитися; 3) підсилювально-інтенсивний (виражає крайній ступінь інтенсивності в розвитку дії), наприклад: розкричатися, розхвилюватися, розговоритися; 4) кінцево-негативний (вказує на надмірність кратного вияву дії з нега­тивними для суб'єкта наслідками), наприклад: догулятися (до хвороби), догратися (до суперечки), доходитися (до...), добігатися (до...); 5) надмірно-тривалий (має значення надмірного вияву тривалості або інтенсивності дії, позначуваної мотивуючим дієсловом), наприклад: засидітися, заговоритися, замріятися; 6) наднормативно-тривалий (позначає надмірну тривалість дії з погляду звичайної норми вияву), наприклад: перетримати, пересолити, пересушити, перехвилюватися; 7) розподільний (дистрибутивний) (указує на дію, виконувану багатьма суб'єктами або спрямовану на кілька об'єктів), наприклад: повиходити, повиносити, повистрибувати, повиїжджати, позачиняти, помолотити, позбирати; 8) багатократно-дистрибутивний (виражає багатократну дію багатьох суб'єктів), наприклад: перестрілюватися, перестукуватися, перешіптуватися.

Оцінні СДД виражають різні особливості вияву процесуальних ознак з погляду суб'єктивного сприймання їх мовцем і мають такі часткові різновиди: 1) переривчасто-пом'якшувальний (позначає переривчасту неповну дію, що характеризується нерегулярною кратністю), наприклад: поболювати, подзвонювати, посміюватися; 2) процесно-пом'якшувальний (виражає конкретно-процесний, послаблений вияв дії"), наприклад: награвати, накрапати, наспівувати, нашіптувати; 3) ускладнено-інтенсивний (виражає підкреслену інтенсивність дії), наприклад: витанцьовувати, висвистувати, вистукувати; 4) процесно-супровідний (позначає послаблену дію, яка супроводжує іншу дію), наприклад: приспівувати, підспівувати, пританцьовувати, притупувати.

Взаємозв'язок між виявом категорії виду і належністю дієслова до того чи того способу дієслівної дії можна простежити на таких конкретних фактах: 1) дієслова починального СДД, за рідкісними винятками (наприклад: заспівати - заспівувати), корелятивної форми доконаного виду не утворюють; 2) дієслова тривало-дистрибутивного СДД не утворюють корелятивної пари доконаного виду; 3) дієслова підсилювально-інтенсивного і багатократно-дистрибутивного СДД не утворюють корелятивних пар доконаного виду; 4) дієслова розподільного (дистрибутивного) СДД не утворюють корелятивної пари недоконаного виду. Отже, неповнота видової парадигми дієслова зумовлюється насамперед конкретним характером його семантики, співвідношенням між такими показниками, як граничність - неграничність у процесуальній ознаці.


Читайте також:

  1. DIMCLRE (РЗМЦВЛ) - колір виносних ліній (номер кольору). Може приймати значенняBYBLOCK (ПОБЛОКУ) і BYLAYER (ПОСЛОЮ).
  2. I визначення впливу окремих факторів
  3. II. Визначення мети запровадження конкретної ВЕЗ з ураху­ванням її виду.
  4. II. Мотивація навчальної діяльності. Визначення теми і мети уроку
  5. Iсторичне значення революції.
  6. Ne і ne – поточне значення потужності і частоти обертання колінчастого вала.
  7. Ocнoвнi визначення здоров'я
  8. V здатність до встановлення та підтримки гарних особистих стосунків і веденню етичного способу життя.
  9. А категорія
  10. А. КАТЕГОРІЯ СУБСТАНЦІЇ.
  11. Аварійно-рятувальні підрозділи Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту, їх призначення і склад.
  12. Автокореляція залишків – це залежність між послідовними значеннями стохастичної складової моделі.




Переглядів: 974

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Зворотні дієслова | Категорія способу

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.