Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Інфінітив

Дієслова певної особової парадигми. Безособові дієслова

Не всі дієслова мають повну особову парадигму, тобто форми першої, другої, третьої особи однини і множини. Порівнявши дієслова хворіти і боліти, можна констатувати, що перше з них вживається в усіх трьох особах однини й множини і, таким чином, характеризується повною особовою парадигмою. Що ж до другого дієслова, то відповідно до властивого йому лексичного значення воно має тільки форму третьої особи (палець болить, пальці б­лять тощо). Пор. з цього погляду також такі дієслова, вживані у прямому значенні: цвісти, жевріти, текти, іржати, капати, бубнявіти, тріскатися, виникати, телитися, ягнитися, колоситися, рясніти, терпнути тощо. Наведені приклади показують, що певна частина дієслів позначає процесуальні ознаки, не співвідносні щодо виконання, тривання з особою. Такі дієслова мають неповну, недостатню парадигму, обмежену тільки формами третьої особи однини і множини. У випадках переносного вживання згаданого різновиду дієслів парадигматичні обмеження зникають і відповідні лексичні одиниці можуть виступати в усіх особових формах, наприклад: І сам я тут, обнявши далину, Ряснію, множусь, дихаю травою, І вся земля натягує струну Між сонцем і людиною живою (А. Малишко).

Окрему функціональну групу утворюють безособові дієслова: а) бажання (хотітися, кортіти); б) міри наявності (бракнути, бракувати, вистачати, ставати); в) успіху (таланити, щастити, фортунити, везти); г) фізичного стану (морозити, лихоманити, температурити, тіпати, трусити, трясти); д) на позначення явищ природи (вечоріти, мрячіти, світати, розвиднятися); е) дієслова на -ся, які керують іменниками у формі давального відмінка (сидиться, працюється, пишеться, сниться, п'ється, лежиться, хочеться).

З синтаксичного погляду безособовість дієслів виявляється у відсутності граматичного підмета у складі тих речень, присудками яких вони виступають. Безособові дієслова функціонують як слова з неповною парадигмою. Вони вживаються у формах інфінітива (Його починає морозити), третьої особи однини теперішнього і майбутнього часу дійсного способу (Вечоріє; Незабаром смеркне), середнього роду, а також у формі середнього роду однини умовного способу (Ми не збилися б з дороги, якби так рано не стемніло).

 

Інфінітив (від лат.infinitivus - неозначений), або неозначена форма, - це початкова форма дієслівної парадигми, яка називає дію, процес або стан поза такими морфологічними категоріями, як час, спосіб, особа і число. Іншими словами, формою інфінітива позначається абстрактна, неактуалізована певним чином дія. Порівнявши словоформи пишу і писати, можна зробити висновок, що перша з них вказує на одну особу (я), яка виконує дію, час виконання дії (дія виконується в момент мовлення про неї), зв'язок з дійсністю (виконується реальна дія), тоді як друга позбавлена всіх згаданих ознак, тобто не вказує на особу, число, час і зв'язок з дійсністю. Інфінітиву властиві загальнодієслівні граматичні категорії виду (виконати - виконувати), стану (виконувати твори - дійсний стан, виконуватися акторами - пасивний стан) і лексико-синтаксична категорія перехідності - неперехідності.

Показником інфінітива є суфікс -ти (-ть), після якого у відповідних формальних і лексико-семантичних групах дієслів може виступати постфікс -ся (-сь) (гріти - грітися, боятися, вагатися). Формальний показник інфінітива -ти (-ть) кваліфікують також і як закінчення, зокрема у шкільній лінгводидактичній практиці. Однак статус закінчення морфеми мають лише у випадках взаємозаміни в межах відповідної парадигми, чого не можна твердити про інфінітивний суфікс.

Інфінітив характеризується різноманітними синтаксичними функціями. Він може виступати в рюлі головних і другорядних членів речення, а також бере участь у вираженні різнопланових модальних значень у структурі двоскладних і односкладних речень.

 




Переглядів: 2186

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Категорія особи, числа і роду | Дієприкметник як форма дієслова. Граматичне значення дієприкметника

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.