Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Монополістична конкуренція

Монополістична конкуренція - це нижчий рівень конкуренції, де значна кількість продавців пропо­нує подібний, але неоднаковий продукт; вони переконують покупців, що саме їхні продукти з новими, поліпшеними властивостями є найдешев­шими і найпотрібнішими.

Наприклад, на одній вулиці у двох близько розташованих одна від одної крамницях торгують свіжими булоч­ками. В обох крамницях є свої покупці. Якщо ви запитаєте у постійних клієнтів першої крамниці, чому вони віддають перевагу саме їй, то у відповідь почуєте, що тут булочки завжди найсвіжіші чи найзапашніші, що сюди приваблюють ввічливість продавців, гарне приміщення, чистота тощо.

Аналогічну думку про свою крамницю мають постійні відвідувачі другої з них. Нехай у крамниці 1 ціна булочки 25 коп , а у крамниці 2 24 копійки. Через кілька кварталів у крамниці 3ціна булочки також 24 коп. Проте справи тут ідуть не так добре, як у крамницях 1 і 2. Як бачимо, в усіх трьох крамницях продають однаковий продукт, який різниться з погляду покупців і має різний попит.

Характерні ознаки монополістичної конкуренції такі:

1) кожна фірма володіє порівняно невеликою часткою всього ринку, тому можливість контролю над ринковою ціною невелика;

2) наявність порівняно великої кількості фірм практично уне­можливлює таємні змови - узгоджені дії фірм з метою обмеження обсягу виробництва чи штучного підвищення цін;

3) значна кількість фірм у галузі виключає їхню взаємозалежність. Кожна фірма визначає свою поведінку, незважаючи на можливі відповідні заходи конкурентів. Вилив дій однієї фірми на кожного з її численних суперників незначний, відтак у конкурентів немає причин реагувати на дії фірми.

Для приваблення покупців фірми намагаються надати продуктові унікальних якостей - реальних чи уявних, що називаютьдиферен­ціацією продукту. Якщо цей процес буде успішним, він дасть змогу фірмі створювати постійне коло споживачів, які віддаватимуть пере­вагу її продукту, а не продуктам фірм-конкурентів. Справжні відмінності зазвичай включають функціональні можливості продук­ту, дизайн, якість тощо.

Послуги та умови продажу продукту є важливими чинниками його реальної диференціації. Це - ввічливість і уважність праців­ників магазину, репутація фірми, можливість купівлі у кредит тощо. Диференціація відбувається також на основі місця розташування і доступності. Власники малих крамниць розташовують їх недалеко від житла покупців, у найлюдніших місцях, деякі крамниці працють цілодобово.

Уявні відмінності продукту створюють за допомогою реклами, упакування, використання торгових знаків і торгових марок. Напри­клад, коли марку джинсів чи парфумів пов'язують з ім'ям якоїсь знаменитості, це може істотно вплинути на попит покупців.

За умов монополістичної конкуренції виробники, незважаючи на значну кількість фірм, все ж таки певною мірою контролюють ціну на свій продукт. Покупці віддають перевагу конкретним продавцям продукту й у певних межах платять вищу ціну за цей продукт. Продавці та покупці не пов'язані випадком, як на ринку досконалої конкуренції.

Отже, в умовах монополістичної конкуренції економічне су­перництво зосереджується не лише на ціні, а й на нецінових чинниках продажу продукту. Оскільки продукт диференціюють, то з плином часу він змінюється відповідно до реклами, моди та інших форм стимулювання збуту.

У гонитві за максимальними прибутками фірми використовують три змінних чинники - ціну, продукт і рекламу. Відповідна комбінація цих чинників створює для фірми різні ситуації попиту і витрат. Фірма шукає найкращу, або оптимальну, комбінацію на­званих чинників, яка забезпечує найбільший прибуток. Проте часто таку комбінацію важко передбачити, її нерідко віднаходять методом спроб і помилок.

Монополістична конкуренція як система організації ринку має й істотнінедоліки.

Вона не забезпечує ефективного використання ресурсів. Фірми виробляють дещо менший за оптимальний обсяг продукції; їхні витрати на одиницю продукції більші, ніж були б за умов досконалої конкуренції. Тому для отримання нормального прибутку такі фірми змушені встановлювати ціну, вишу за конку­рентну. Галузі з монополістичною конкуренцією переповнені фірмами, які нераціонально використовують виробничі потужності. Це насамперед підприємства роздрібної торгівлі: крамниці у містах, бензозаправні станції, перукарні, хімчистки, магазини одягу тощо. Через недовантаженість потужностей підприємств потерпають спо­живачі, змушені платити ціну, що перевищує конкурентний рівень. Одночасно диференціація продукту забезпечує споживачам величезну різноманітність продуктів та їх поліпшення у перспективі.

 




Переглядів: 1212

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.