МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Цільові орієнтири психологічної освітиЦільові характеристики психологічної освіти опосередковані змістом психологічного знання, яке, з одного боку, обмежує можливості реалізації спільної мети, а з іншого конкретизує її, наповнюючи змістом. Психологічне знання відносять і до природного, і до біосоціального, і до соціально-історичного, і до гуманітарного. Однією з основних особливостей психології як науки, що вивчає людину, є унікальність її практичних наслідків, які «повинні стати не тільки незрівнянно значніше результатів будь-якої іншої науки, але і якісно іншими». Пізнаючи себе, людина вчиться управляти своїми психічними процесами, функціями, здібностями. Оскільки психологічне знання змінює людину, сприяє його розвитку, то психологія це наука, що не тільки пізнає, але і творить людину. У психологію нині впущені такі довго нею ігноровані поняття, як милосердя, співчуття, любов, надія і т.п. Наступний передбачуваний крок це співвідношення з граничними питаннями про сутність людини, про сенс і призначення його життя. Психологія через більш ніж століття знову зустрічається, співвідноситься з філософією, з етикою і за певних умов цієї зустрічі може стати морально орієнтованою. На думку А.В. Брушлінского відомого вітчизняного психолога, психологія «як головна з наук про людину вже по самому предмету дослідження і провідним тенденціям розвитку покликана бути в авангарді гуманізму і все більш глибоко розробляти його проблематику. Тому слідом за філософією вона може і повинна сприяти створенню основи для гуманізації, суб'єктивації всієї системи наук, а також освіти та самоосвіти». Вивчаючи людину як суб'єкт, особистість, психологічна наука покликана допомагати вихованню кращих психічних властивостей і якостей людини, а також підбивати «міцний фундамент духовності під розвиток і викладання всіх наукових дисциплін і навіть наук про неживої природи. Психологія все менш орієнтується на зразок природонаукового підходу до людини як до об'єкта, на «точні» методи дослідження, що припускають, що людина і світ раціональні, детерміновані, кінцеві, повністю пізнавані. Провідну роль в сучасній психології відіграє гуманітарне пізнання, принципова особливість якого визнання складності, суперечливості, постійної мінливості і невичерпності людини. Зміст гуманітарного знання пов'язане з проблемою сенсу людського існування і припускає «перехід від факту до сенсу, від речі до цінності, від відображення до розуміння». Людина потребує не «точності» пізнання, але глибини «проникнення», тому умовою адекватності гуманітарного знання є не відповідність заданим еталонам, а глибина осягнення, ступінь взаємної спряженості пізнає і пізнається. На думку С.Л. Братченко, гуманітарний погляд концентрується на сутнісних проявах людської природи, таких як цінності, смисли, гідність, свобода, відповідальність, творчість, любов, а всі інші аспекти намагається зрозуміти з точки зору того, якою мірою вони сприяють (перешкоджають) розкриття людського в людині. Так, головне гуманітарне питання про утворення звучить не «чому дитина вчиться добре (погано)?» (Хоча і ці питання важливі, але вони є лише попередніми), а «для чого, заради чого він навчається, які цінності здобув, а від яких відмовився? », тобто «Що при цьому відбувається з ним в людському вимірі?». Очевидно, що вивчення власне людського в людині не може обмежитися одностороннім актом пізнання, а має на увазі діалог пізнає і пізнається суб'єктами. У силу цього гуманітарне знання ніколи не може бути остаточним і єдино вірним. Крім того, «психологічне пізнання принципово гетерогенно і припускає не тільки науково-теоретичне, логічне мислення, , але і мислення образне, художнє, символічне, споглядальне, наочно-дійове». Таким чином, психологія як наука, не тільки пізнає, але і творить людину, володіє унікальними практичними наслідками, як сфера гуманітарного знання припускає ціннісно-смислове освоєння людського буття і характеризується особливими можливостями у вирішенні проблем гуманізації суспільства і освіти. Роль психологічної освіти в досягненні мети освіти та реалізації його функцій: Важлива роль психологічних знань в освіті і необхідність викладання психології підкреслюються відомими вітчизняними вченими психологами (К.А. Абульханова-Славська, В.Н. Дружинін, І.В. Дубровіна, Ю.М. Забродін, В . П. Зінченко, Є.О. Клімов, А.А. Леонтьєв, Л.М. Мітіна,В.А. Петровський, І.С. Якиманська та ін.) М.В. Попова пише про парадоксальну ситуацію, в школі, коли учню даються знання про природу, суспільство, виробництві, але не про самого себе. «Відтак у свідомості людини мимоволі віддруковується уявлення про якесь« безглузде», фінальне положення« самого себе »в оточенні речей, техніки, суспільства і природи, знання про які він отримує. Пізнаючи світ не через себе, не через людину, а крім нього (його сутності), дитина не зможе навчитися чути логіку й ритм природи, а тому буде будувати понятійні псевдоструктури, які часто не відображають, а руйнують істину. Людині ж необхідно жити, погодившись з ритмом світу, і відчувати себе вплетеним в цей світ ». На думку автора, «засвоєння психологічних знань є неодмінною умовою розвитку творчих можливостей особистості, розширює межі самоактуалізації, дозволяє не триматися за стереотипи, а вибирати свій шлях в освоєнні світу. Основна роль психологічної освіти в досягненні мети освіти та в реалізації її основних функцій культурній, соціальній, гуманістичній пов'язана з тим, що адекватні уявлення людини про себе, інших людей, психологічні особливості міжособистісних взаємин, творчості, розвитку, самореалізації є важливим чинником становлення особистості. І це ставить психологію як навчальний предмет на особливе місце. Ні мова, ні біологія, ні навіть історія і література не мають такого особистісно-розвивального потенціалу. Конкретизуємо роль психологічної освіти, згрупувавши її можливості в три функції, що відповідають повноваженням освіти і задають умовно окремі цільові спрямування: 1) розвиток базисної психологічної культури; 2) допомога у самовизначенні; 3) підтримка та розвиток особистісно-психологічного та духовно-морального здоров'я. Необхідно відзначити, що при різних підходах до трактування понять культури, здоров'я, самовизначення ці три функції можуть бути представлені у формі ієрархічної структури або співвідносяться як частина-ціле. Розглянемо суть даних цільових напрямків послідовно. Психологічна культура розглядається вченими з різносторонніх позицій від елементарної психологічної грамотності до особистісної властивості. Найбільш детально це поняття опрацьовано в роботах Л.С. Колмогорова. Виходячи з розуміння культури як: а) системи специфічно людських видів діяльності; б) сукупності духовних цінностей; в) процесу самореалізації творчої сутності людини, нею виділено п'ять складових психологічної культури особистості: грамотність, компетентність, ціннісносмисловий компонент, рефлексія і культуротворчість. Психологічна грамотність представляє собою ази психологічної культури, з яких починається її освоєння з врахуванням віку, індивідуальних, національних та інших особливостей. Психологічна грамотність означає оволодіння психологічними знаннями (фактами, уявленнями, поняттями, законами і т.д.), вміннями, символами, правилами і нормами у сфері спілкування, поведінки і т.д. Психологічна грамотність може проявлятись в кругозорі, ерудиції, поінформованості з приводу різноманітних явищ психіки як з точки зору наукового знання, так і з точки зору життєвого досвіду, що витягується з традицій, звичаїв, безпосереднього спілкування людини з іншими людьми і т.д. Психологічна грамотність передбачає оволодіння системою знаків і їх значень, способами діяльності, способами психологічного пізнання. Психологічна компетентність це особливий тип організації психологічних знань, що дозволяє приймати ефективні рішення у відповідній області діяльності. Основна відмінність психологічної грамотності від компетентності полягає в тому, що грамотна людина знає, розуміє (наприклад, як вести себе, як спілкуватися в тій чи іншій ситуації), а компетентний реально і ефективно може використовувати знання у вирішенні тих чи інших проблем. Завдання розвитку компетентності не просто більше і краще знати про людину, але і включати ці знання в життєву практику. Ціннісносмисловий компонент психологічної культури особистості являє собою сукупність особистісно-значущих і особистісно-цінних прагнень, ідеалів, переконань, поглядів, позицій, відносин, вірувань в області психіки людини, його діяльності, взаємовідносин з оточуючими і т.д. Цінність на відміну від норми (нормативу) передбачає вибір, тому саме в ситуаціях вибору найбільш яскраво проявляються характеристики, що відносяться до ціннісно-смислового компоненту культури людини. Рефлексія являє собою відстеження цілей, процесу і результатів своєї діяльності по присвоєнню психологічної культури, усвідомлення тих внутрішніх змін, які відбуваються, а також себе як особистості, що змінюється, суб'єкта діяльності і відносин. Свідоме ставлення особистості до свого життя, до себе в сьогоденні, минулому і майбутньому є одним з показників психологічної культури особистості. Культуротворчість означає, що людина вже в дитячому віці є не тільки творінням культури, але і її творцем. Творчий початок притаманний культуроосвоєнню вже в дошкільному віці. Об'єктом психологічної творчості можуть виступати образи і цілі, символи і поняття, вчинки і відносини, цінності і переконання. У процесі творчого пошуку дитина робить для себе відкриття, хай і невеликі, в області людинознавства. Читайте також:
|
||||||||
|