Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Судовий процес на Київській Русі

Давньорусь­ке право не знало чіткого розмежування між кримінальним і цивільним процесом, хоч, деякі процесуальні дії (заклич, звід та гоніння сліду) могли застосовуватися тільки у кримінальних справах. У будь-якому випадку і в криміналь­них, і цивільних справах застосовувався змагальний процес, за якого сторони були рівноправними. Обидві сторони у процесі називалися позивачами, проте особливу роль у процесі відігравав саме позивач, оскільки за його заявою розпочиналося судочинство. Суд, власне, виконував роль посередника в судовому процесі. Судовий процес відбувався усно.

Руська Правда передбачала детальну про­цедуру виявлення або розшуку злочинця. Це були так звані «заклич», «звід» і «гонін­ня сліду».

«Заклич» – у разі викрадення або зникнення холопа, коня, зброї чи одягу потерпілий оголошував про це на торжищі. Якщо протягом 3 днів, після оголошення, річ знаходили у кого-небудь, то він зобов’язувався повернути річ. А в разі віднайдення пропалої речі в кого-небудь опісля, потерпілий не лише повертав собі свою пропажу, а й отримував від неправо­мірного володільця винагороду в розмірі 3 гривень.

«Звід» – другий спосіб розшуку відповідача. Він відбувався у тому разі, коли річ знаходилася до «закличу». Власник, який знайшов свою річ, не міг одразу її повернути, а звертався до володільця речі з вимо­гою – «пойди на свод, где есть взял». Тобто, покупець, який купив річ, що виявилася вкраденою, повинен був показати того, у кого він її купив, або присягти у своїй невинності(варіант очної ставки). У межах свого міста (громади) звід продовжували до третьої людини. На­далі річ вилучалася на користь потерпілого, а невдалий покупець зазнавав збитків, або міг сам шукати злодія далі. Якщо ж воло­ділець доводив добросовісність набуття, одначе не міг указати на людину, в якої придбав річ, він утрачав свої гроші, які заплатив за річ, але зберігав право позову у випадку, якщо розшу­кає особу, котра продала йому річ.

 

«Гоніння сліду» виражалося в гони­тві за злодієм по залишених ним слідах. Якщо сліди губилися, вла­сник припиняв розшук. Наприклад, якщо сліди було втрачено на великій до­розі чи в степу, розшуки припинялися. Якщо ж вони вели до якого-небудь населе­ного пункту, то його жителі повинні були відвести від себе підозру: видати злочинця або взяти участь у його розшуку. Інакше вони несли колективну відповідальність за вчинену крадіжку. Наприклад, у таких випадках верв платила штраф розкладкою. Те саме чекало общину, якщо на її території знаходили вбитого князівського слугу. Траплялося, що виплата такого штрафу – дикої вири тривала де­кілька років і реально призводила до закабалення громади князем.

На судовому процесі використовувалися такі види судових до­казів: особисте зізнання; свідчення «послухів і видоків»; ордалії «суди божі»; присяга (складали сторони і свідки); речові докази – сліди побоїв (синці на обличчі і тілі потерпілого), знайдені у підозрюваного вкрадені речі, знайдення трупа на території верві та ін.

Інститут свідків у Київській Русі був досить розвинутим і вважався невід’ємною частиною судочинства. Видок – свідок протиправних дій, по факту злочину (тілесних ушкоджень, викрадення майна тощо), який при­водився потерпілою стороною до суду. Послухи – свідчили про добру репутацію («добру славу») тої чи іншої сторони процесу. Від необґрунтованого звинувачення можна було «очиститися», ви­ставивши сім свідків-послухів, які підтвердили би їм добре ім'я підозрюваного.

Недоведене звинувачення спричиняло стягнення судового мита на користь князівського уповноваженого від пози­вача і відповідача (штраф 3 гривні – за смерда і 12 – за боярина).

У випадку, коли доказів не вистачало, або сторони наводили однакові свідчення, винний (або невинний) визначався за допомоги випробувань ордалій (судів божих) – водою, залізом або «полем» тощо. Най­більш поширеною з ордалій у Київській Русі був судовий поєди­нок - «поле». Переможець поєдинку вигравав процес.

Якщо вартість вкраденої речі була відносно незначною (менше 2 грн.), обвинувачення доводилось або спростовувалося про­стою клятвою. Той, хто прийняв таку присягу, вважався невин­ним.

Зважуючи значення всіх доказів, наданих сторонами, суд вино­сив (усно) рішення-вирок. Суд сам не виконував цивільних рішень. Про це дбала заінтересована сторона. Кримінальні вироки виконував здебільшого князь або його урядовці. Стороні-переможниці допо­магала держава.

 


[1] Апостольські правила були сформульовані і виконувалися ще учнями Ісуса Христа. На них посилаються ще при обговоренні питань Нікейського (І Вселенського) Собору, як на щось загальноприйняте і усім зрозуміле і відоме.

[2] Стародавня шаноблива назва християнських богословів і церковних діячів, які зробили вагомий внесок у створення і розробку правил, устрою, віровчення і обрядів Церкви, Святого Писання. Головні Отці Церкви в православ’ї – Василій Великий (Кесарійський), Григорій Богослов (Назіанзин) та Іоанн Золотоустий.

[3] В історії християнства відбулося 21 вселенські собори, які мали важливі наслідки та значення для подальшого розвитку церкви. Після розколу християн на католиків і православних 1054 р. Вселенський Собор з делегованими представниками від усіх церков світу, майже 1000 років не скликався. Єдиного центру Вселенського Собору немає. Визнаються усіма церквами: Перші Нікейський (325 р.) та Константинопольський (381 р.) собори. Визнаються православними, католиками та усіма крім Ассирійської: Ефеський собор (431 р.), Халкедонський собор (451 р.), Другий (553 р.) та Третій (680-681 рр.) Константинопольські собори, Другий Нікейський собор (787 р.); Православні визнають рішення наступних соборів, але не визнають їх Вселенськими – Софіївський (879-880 рр.) та П’ятий Константинопольський (1341-1351 рр.) собори.




Переглядів: 1313

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.