Студопедия
Новини освіти і науки:
Контакти
 


Тлумачний словник






Контрольні запитання

1 Охарактеризувати основні тенденції у виробництві та споживанні свіжих плодів та овочів.

2.Охарактеризувати можливості України по виробництву свіжої плодової продукції.

Тема 2

Класифікація та характеристика споживчих властивостей

груп плодоовочевих товарів

 

План лекції

2.1. Класифікація плодів та овочів.

2.2. Харчова цінність плодів та овочів.

Ключові слова: плоди, овочі, класифікація, характеристика груп, харчова цінність, білки, жири, вуглеводи, вода, сухі речовини, міне­ральні речовини, органічні кислоти.

 

2.1. Класифікація плодів та овочів

Для прогнозування попиту і можливості насичення ринку будь-яким видом продукції, попередньої оцінки її транспортабельності і зберігання велике значення має класифікація свіжих плодів і овочів залежно від різних чинників.

ЇЇ визначальними ознаками є спільність анатомічної будови, спе­цифічність складу і значення.

Плодоовочеву продукцію залежно від призначення поділяють на класи: плоди, овочі і гриби.

Клас плодів. За класифікацією, прийнятою в товарознавстві, плоди за змістом або будовою поділяють на наступні групи: насіннєві, кісточ­кові, ягідні й горіхоплідні. У окрему групу виділяють субтропічні й тропічні плоди.

Клас овочів. З урахуванням біологічних властивостей за лежк­істю овочі поділяють на дві групи: здатні переходити в стан спо­кою — картопля і дворічні овочі (морква, буряк, реп'яха, цибуля, часник, капуста й ін.) і нездатні до переходу в стан спокою - овочі плодові і деякі вегетативні листові (цибуля зелена (перо), щавель, салат, кріп та ін.).

Лежкість картоплі і дворічних овочів визначається в основному тривалістю періоду спокою. Тому стан спокою є однією із сортових ознак і всередині даного виду дворічних овочів. Різні сорти розрізня­ються тривалістю періоду спокою. Овочі, не здатні переходити в стан спокою, як правило, мають значно короткий термін зберігання.

Плодові овочі мають, у основному, нетривалі терміни зберігання. Такі листові овочі, як шпинат, салат, щавель, кріп, цибуля зелена (перо), яким властиві підвищена активність дихання і швидке зів'янення після відділення від материнської рослини, не мають стійкості в зберіганні.



Интернет реклама УБС

Крім того, плоди й овочі підрозділяються на ранні, середні і що пізно доспівають. Як правило, відповідно до цього розподілу зростає термін збереження продукції.

2.2.Харчова цінність плодів та овочів

 

Хімічний склад плодів та овочів

Плоди й овочі мають низьку калорійність. Завдяки збалан­сованому співвідношенню різноманітних речовин, вони є необхідною складовою їжі. Їх використовують не тільки як основне джерело над­ходження до організму природних вітамінів і легкозасвоюваних ре­човин, але й у лікувальному харчуванні.

Вода - важливий компонент, який разом зі сполуками органічного та неорганічного походження переважно впливає на харчову цінність, смакові якості, стійкість при зберіганні, активність мікробіологічних та біохімічних процесів. Продукти з високим вмістом води нестійкі при зберіганні.

 

 

 


Ліпідами називають різнорідні у хімічному відношенні речовини з загальними фізико-хімічними властивостями. Вуглеводи - біохімічні сполуки, що утворюються в рослинах як первинні продукти фотосинтезу та є запасними речовинами. Всі вуглеводи поділяють залежно від їх складу, структури та властивостей на три групи:

 

Вітаміни класифікують на: водорозчинні, жиророзчинні, вітаміноподібні сполуки. Кожний вітамін виконує свою біологічну роль, порушення якої призводить до значних змін в рослинному, речовини, задіяні в обміні речовин, мають велике значення у збереженості продукції

 

Контрольні запитання

1. Дати класифікацію плодів.

2. Дати класифікацію овочів.

3. Охарактеризувати харчову цінність плодів та овочів.

Тема 3.

Основі тенденції в формуванні ринку свіжих плодів, овочів та грибів

 

План лекції

3.1. Характеристика основних чинників які впливають на виробництво та споживання свіжих плодів та овочів.

3.2. Заходи по стабілізації ринку плодів та овочів.

 

Ключові слова: плоди, овочі, ринок, основні чинники виробництва та споживання, заходи по стабілізації.

 

3.1. Характеристика основних чинників які впливають на виробництво та споживання свіжих плодів та овочів

В умовах зниження платоспроможності населення окремі види овочів (капуста, буряк, морква, цибуля) і картопля стають головни­ми в структурі харчування. Споживання перших, особливо картоплі, має тенденцію до зростання. Хоча обсяги продажу всіх видів свіжої плодоовочевої продукції знижуються. Це протиріччя зумовлене, ма­буть, тим, що велика частина населення переходить на самозабезпе­чення. У 1999 р. в 11,5 млн. особистих підсобних господарств город­ництвом займалися 3 млн. і садівництвом — 2,8 млн. Отже, це населення не є фактичним і потенційним споживачем плодоовочевої продукції. Межа платоспроможності, що знижується постійно, гнітить споживання і виробництво, не дає їм зростати.

Одним із найголовніших критеріїв прогресу будь-якої держави, у тому числі й України, є обсяг виробництва сільськогосподарської про­дукції. Він скоротився в нашій державі більш ніж удвічі, що стало однією з причин зниження рівня і зміни структури споживання насе­ленням продуктів харчування. На тлі зростання споживання кар­топлі знизився рівень споживання м'ясопродуктів, фруктів і овочів. Водночас, у західних країнах і США за незмінне високого середнього рівня споживання м'ясопродуктів постійно зростає споживання свіжих і фруктів і овочів Ці й інші чинники призвели до того, що за останні 10 років рівень життя населення знизився вдвічі. На зазначені негативні аспекти життя населення додатково накладається чинник техногенного забруднення навколишнього середовища.

Нестача в рівні споживання продуктів, порушення в структурі хар-
чування балансу рослинної і тваринної їжі і досить складна екологічна
ситуація відбиваються на здоров'ї населення, що виявляється в зростанні смертності, у тому числі від онкологічних захворювань.

 

3.2. Заходи по стабілізації ринку плодів та овочів

Ринок свіжої плодоовочевої продукції в Україні вимагає постійних досліджень із метою розробки заходів для просування продукції. Це зумовлено мінливою тенденцією в економіці і прибутках населення, інвестиційною політикою держави, розукрупненням і приватизацією підприємств агропромислового комплексу (АПК) та ін.

Аналіз динаміки обсягів виробництва, споживання і продажу свіжих плодів і овочів показує що зниження обсягів продажу неадекватне обсягам їхнього валового збору, але корелює з динамі­кою зростання частки особистих підсобних господарств у загальному обсязі валових зборів, картоплі, овочів і фруктів.

Найбільший товарний попит овочі і фрукти мають у промислово розвинених регіонах, де є високими щільність населення і рівень ур­банізації. Це Київська, Харківська, Луганська, Донецька і Дніпро­петровська області.

За рівнем споживання лідирують Херсонська, Запорізька і Чер­каська області. Найменше споживання відзначається у Львівської, Закарпатській та Івано-Франківській областях.

У даний час місцем реалізації овочів залишаються міські ринки, хоча ціни на них дещо вищі, ніж у магазинах. Тут має значення те, що традиційно споживачі закуповують овочі на ринках. Причина в тому, що на ринки продукція надходить свіжою, має кращий товар­ний вигляд, є можливість вибору. Крім цього, ринкові крамарі більш гнучкі стосовно попиту і пропозиції, що відбивається на роздрібних цінах. Під час масового збирання врожаю і, відповідно, різкого зрос­тання пропозиції, ціни на овочеву продукцію установлюються ниж­че, ніж у торговельній мережі. Тому є об'єктивні причини: ціна вста­новлюється відповідно до рівня цін на даному ринку; відсутній ряд витрат, які властиві роздрібній торгівлі; у магазинів немає можли­вості самостійно встановлювати ціну - її диктує постачальник.

Останнім часом реалізація овочів усе більше зміщується в бік міських і стихійних ринків. При цьому кількість спеціалізованих овочевих магазинів катастрофічно скорочується. Причиною тому є низька прибутковість магазинів. Найбільшим по­питом користується продукція так званого "борщевого набору" - капуста., ріпчаста цибуля. морква, буряк. Однак цей товар має низьку ціну, і навіть великі обсяги продажу не дають можливості покрити накладні витрати.

Роздрібна торгівля овочами зимою і навесні в магазинах дещо "оживає", а літо для овочевих магазинів є практично "мертвим сезо­ном". Відносним виходом є лоткова торгівля — це дає можливість наблизити товар до покупця і скоротити терміни реалізації швидко- п­сувного товару.

Для успішної торгівлі овочами необхідна постійна наявність різно­манітного асортименту всіх видів продукції. У спеціалізованих магази­нах, що існують, асортимент овочів дуже убогий, як правило, він обме­жений присутністю в продажу картоплі, капусти, моркви, ріпчастої цибулі, буряка, а в літній період додаються перець і баштанні культури.

Асортимент овочевих магазинів можна було б розширити відмовив­шись від централізованих постачань, і скористатися послугами приват­них осіб і фермерських господарств, що надасть можливість гнучко підхо­дити до політики ціноутворення і формування асортименту.

Спеціалізовані овочеві магазини поступово викорінюють себе, і варто зробити акцент на створенні овочевих відділів в універсамах і супермаркетах. Але, для того щоб залучити споживача в ці відділи, варто вирішити низку проблем із тарою, упаковуванням і калібру­ванням товару. Відсутність практики упаковування овочів зумовлює низьку популярність їхньої закупівлі в магазинах, тому що в торго­вельному залі овочі, реалізовані на вагу, мають поганий товарний вигляд, сприяють утворенню специфічного запаху, властивого овоче­вим магазинам. Це є відразливим чинником для покупців. Викорис­тання упаковування сприятиме збільшенню термінів реалізації про­дукції, їі цілості, поліпшенню товарного вигляду і прискоренню обслуговування покупців.

На ринку свіжих плодів і овочів відбувається переорієнтування споживачів на продукцію вітчизняного виробництва, що зумовлено також і зростанням курсу долара. Тому споживачі змушені відмовлятися від імпортної продукції. Ця тенденція має всі шанси зберегтися і надалі. Частину імпорту складатимуть овочі, що не виробляються в Україні, або товар, що постачається на ринок у міжсезоння (листопад-квітень), коли деякі види продукції вже розпродані (помідори, огірки, зелень), а тепличні овочі на ринок ще не надійшли.

Велике значення у просуванні товару мають маркетингові дослід­ження про купівельну спроможність населення. Вони довели, що цитрусові та тропічні не є про­дуктами повсякденного попиту.

У останні роки все більшим попитом користується екологічно без­печна продукція, у тому числі свіжі плоди й овочі. Основними моти­вами придбання екологічно чистої плодоовочевої продукції є захист дітей, різні захворювання, харчова цінність. При цьому число спо­живачів, зацікавлених у придбанні такої продукції, складає на фрукти 67,3, на овочі 72,1 % (від числа опитаних). Звичайно, така про­дукція дорожче, однак попит на неї відносно стійкий у межах підви­щення рівнів ціни від 1,2 до 1,4 раза

 

Контрольні запитання

1. Охарактеризувати основні чинники які затримують розвиток ринку.

2. Дати характеристику деяких заходів які можуть сприяти розвитку ринку плодів та овочів.

Тема 4.

Характеристика способів зберігання свіжої плодоовочевої продукції

 


Читайте також:

  1. Бесіда за запитаннями.
  2. Відповісти на запитання письмово.
  3. Відповісти на запитання письмово.
  4. Відповісти на запитання письмово.
  5. Відповісти на запитання письмово.
  6. Відповісти на запитання письмово.
  7. Грошові кошти — готівка, кошти на рахунках у банку та депозити до запитання.
  8. Дайте відповіді на контрольні питання
  9. Закриті запитання
  10. Запитання
  11. ЗАПИТАННЯ
  12. ЗАПИТАННЯ




<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Потенціал Украіни з виробництва свіжої плодоовочевої продукції | Характеристика сфери зберігання свіжих плодів та овочів

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:


 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.