Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Repetition devices (apaphora, epiphora, anadiplosis, framing, syntactic tautology)

20. Repetition devices

repetition is an expres­sive means of language used when the speaker is under the stress of strong emotion. It shows the state of mind of the speaker.

When used as a stylistic device, repetition acquires quite different functions. It does not aim at making a direct emotional impact. On the contrary, the stylistic device of repetition aims at logical emphasis, an emphasis necessary to fix the attention of the reader on the key-word of the utterance. For example:

Repetition is classified according to compositional patterns.

If the repeated word (or phrase) comes at the beginning of two or more consecutive sentences, clauses or phrases, we have anaphora. If the repeated unit is placed at the end of con­secutive sentences, clauses or phrases, we have the type of repetition called epiphora.

The repetition may have a slightly different function: it becomes a background against which the statements preceding the repeated unit are made to stand out more conspicuously. This may be called the background function. It must be observed, however, that the logical function of the repetition, to give emphasis, does not fade when it assumes the background function. This is an additional function.

Repetition may also be arranged in the form of a frame: the initial parts of a syntactical unit, in most cases of a paragraph, are repeated at the end of it.

This compositional pattern of repetition is called framing. The semantic nuances of different compositional structures of repeti­tion have been little looked into. But even a superficial examination will show that framing, for example, makes the whole utterance more compact and more complete. Framing is most effective in singling out paragraphs.

Among other compositional models of repetition is linking reduplication (also known as anadiplosis). The struc­ture of this device is the following: the last word or phrase of one part of an utterance is repeated at the beginning of the next part, thus hooking the two parts together. The writer, instead of moving on, seems to double back on his tracks and pick up his last word.

Any repetition of a unit of language will inevitably cause some slight modification of meaning, a modification suggested by a noticeable change in the intonation with which the repeated word is pronounced.

Another pattern of repetition is called chain-repetition.

The distributional model of repetition, the aim of which is inten­sification, is simple: it is immediate succession of the parts repeated.

Repetition may also stress monotony of action, it may suggest fa­tigue, or despair, or hopelessness, or doom, as in:

There are phrases containing repetition which have become lexical units of the English language, as on and on, over and over, again and again and others. They all express repetition or continuity oi the action,

Background repetition, which we have already pointed out, is some­times used to stress the ordinarily unstressed elements of the utterance.

Like many stylistic devices, repetition is polyfunctional. The func­tions enumerated do not cover all its varieties. One of them is the rhythmical function must not be under-estimated

when studying the effects produced by repetition. In fact, any repetition enhances the rhythmical aspect of the utterance.

Another variety of repetition may be called synonymical rep­etition. This is the repetition of the same idea by using synonymous words and phrases which by adding a slightly different nuance of mean­ing intensify the impact of the utterance, as in.

There are two terms frequently used to show the negative attitude of the critic to all kinds of synonymical repetitions. These are pleonasms and tautology. pleonasm is the use of more words in a sentence than are necessary to express the meaning; redundancy of expression. Tautology is defined as "the repetition of the same statement; the repetition (especially in the immediate context) of the same word or phrase or of the same idea or statement in other words.




Переглядів: 3318

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.