Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Analysing a poem

The scheme of poetic analysis

1. Define the genre (an elegy, an epigram, an ode, etc.), the genre group the poem belongs to judging by the thematic principle (a love, philosophic, patriotic, landscape, etc. poem) or by the character of the poetic expression:

- lyric poetry – a direct presentation of feelings;

- conception lyric – a lyrical reflection;

- role lyric – a direct rendering of some personage’s emotional experience;

- descriptive lyric – a description of a situation or a landscape;

- narrative lyric.

2. Comment on the title (if there is any).

3. Reveal the lyrical plot of the poem, its emotional dynamics.

4. Define the theme of the poem – a general topic of discussion the author touches upon in the poem.

5. Define the message of the poem – a general idea the author expresses on the theme.

6. Analyse the compositional structure of the poem.

7. Comment on the images (the image of the lyrical protagonist, allegoric, symbolic images, emotive images and the material world presented in the poem, etc.).

8. Analyse the portrayals and the situations evoking the feelings.

9. Comment on compositional patterns of rhythmical arrangement (metre, line, rhyme, stanza).

10. Comment on the function of phonetic, lexical and syntactical stylistic devices in the poem.

 

3.1. Choose one of the following poems and analyse it according to the sceme.

 

The Dummy

Michael Mack

In that forgotten part of town
Where wasted hopes and dreams abound,
A wrinkled man with life near end,
In hopes to have at least one friend,
Fashioned bits of wood and things
And made a dummy run by strings.

He sat alone for hours on end,
Conversing with his only friend
And found delight within the fact
That he controlled it's every act.
He told it how he never had
A chance, since all his luck was bad
Although he'd tried so to succeed –
The dummy nodded and agreed.

And how his journeys in romance
Had never given him a chance,
And wasn't it a crying shame
That he was always held to blame
When everyone knew, oh so well,
That life is but a living Hell,
Controlled by lust and power and greed?
The dummy nodded and agreed.

With patience that would rival saints,
That dummy sat through all complaints
And, with each little expert tug,
He'd droop his head or bow or shrug
And give some comfort to the man
Who held his lifelines in his hand
And helped to fill a lonely need
When he just nodded and agreed.

Senility increased with time
As did the old man's pantomime,
And feverish fingers pulled with glee
The dummy's dance of misery.
They never left each other's side
Until the day both stopped and died.
We found them lying, hand in hand,
The dummy – and his wooden friend.

 




Переглядів: 316

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.