Специфіка бізнес-плану полягає в тім, що це комплексний документ, який відображає всі основні аспекти підприємницького проекту.
Класифікація бізнес-планів за певними ознаками представлена у вигляді таблиці 10.1.
Критерій
| Вид бізнес-плану
| Ключові моменти
|
1. 3а аудиторією користувачів
| 1. Бізнес-план для внутрішнього користування (робочий бізнес-план)
| Містить конфіденційну інформацію стосовно перспектив розвитку підприємства, відповідні розрахунки є максимально реалістичними
|
2. Бізнес-план для зовнішнього користування (офіційний бізнес-план):
| Розробляється з метою налагодження ділового співробітництва та створення сприятливого іміджу підприємства в заінтересованих контактних аудиторіях
|
– для подання кредиторам
| Особлива увага приділяється обґрунтуванню кредитоспроможності позичальника та способів зниження кредитного ризику
|
– для подання потенційним інвесторам
| Особлива увага приділяється показникам ефективності інвестицій та гарантіям безпеки вкладеного капіталу
|
– для подання органам державної влади
| Містить інвестиційні або інші зобов’язання організації-розроблювача. Особлива увага приділяється зобов’язанням покупця об’єкта приватизації, соціальним аспектам і охороні довкілля, у разі участі в тендері – рівню цін на товари, які передбачається реалізувати державі
|
– для подання потенційним контрагентам
| Особлива увага приділяється діловій репутації підприємства, доказам його надійності та фінансової стійкості
|
2. За характером об’єкта
| 1. Бізнес-план нового підприємства
| Плановий документ визначає цілі освоєння нової стратегічної зони господарювання та характеризує його ефективність. Детально обґрунтовується вибір сфери бізнесу, організаційно-правова форма підприємництва, проектується оптимальна організаційна структура управління
|
2. Бізнес-план діючого підприємства
| Визначає напрямки та цілі розвитку підприємства, зосереджує увагу на забезпеченні його конкурентоспроможності через реалізацію відповідних бізнес-проектів
|
3. За масштабом проблеми, що розв’язується
| 1. Локальний бізнес-план
| Розробляється для підприємницьких проектів, реалізація яких не спричиняє принципових змін у діяльності підприємства
|
2. Концептуальний бізнес-план
| Розробляється для обґрунтування кардинальних стратегічних змін у діяльності підприємства
|
4. За цільовим призначенням
| 1. Бізнес-план інвестиційного проекту
| Обґрунтовує доцільність утілення в життя певної підприємницької ідеї, оформленої у вигляді комплексу відповідних заходів – проекту, тобто системи сформульованих цілей, використовуваних для їх досягнення фізичних об’єктів, технологічних процесів, документації, ресурсів, а також управлінських рішень і заходів з їх виконання
|
2. Корпоративний бізнес-план
| Призначений для регулювання поточної діяльності підприємства, узагальнює цілі експлуатації існуючих стратегічних зон господарювання та характеризує її ефективність, визначає перспективні напрями діяльності
|
5. За документа-льним оформленням
| 1. Інвестиційна пропозиція
| Відповідні планові документи різняться за рівнем деталізації матеріалу
|
2. Сублімований бізнес-план
|
3. Розгорнутий бізнес-план
|
6. За ситуаційними особливостями обґрунтування
| 1. Бізнес-план реорганізації підприємства
| Визначає цілі та порядок проведення організаційних змін, зумовлених новими умовами господарювання
|
2. Бізнес-план фінансового оздоровлення підприємства
| Розробляється для обґрунтування антикризових заходів, що вживатимуться для відновлення фінансової стійкості підприємства
|
3. Бізнес-план інноваційного проекту
| Особлива увага приділяється обґрунтуванню реалістичності та ринкової життєздатності запропонованих інновацій, правовому захисту об’єктів інтелектуальної власності
|
4. Бізнес-план диверсифікації діяльності
| Розробляється для обґрунтування доцільності освоєння нових сфер бізнесу
|
Зміст бізнес-планів різних видів визначається також особливостями, притаманними тому чи іншому бізнесу.
Ø характеристики продукції (споживчий або інвестиційний товар, традиційний або інноваційний продукт);
Ø джерела фінансування (власний, позичковий, пайовий (акціонерний) капітал, змішане фінансування);
Ø специфічні галузеві чинники.
Бізнес-планування застосовується переважно на мікроекономічному рівні, однак його елементи можуть використовуватись і на інших рівнях економіки країни.
Запровадження бізнес-плану в повсякденну діяльність підприємства має на меті перетворення його на постійно діючий управлінський інструмент.
При цьому розпочинати доцільно з бізнес-плану для внутрішнього користування, в якому дається об’єктивна оцінка слабких місць підприємства або проекту.
Бізнес-планам для зовнішніх користувачів досить часто бракує реалістичності, тому основу їх складання повинен становити максимально достовірний та життєздатний „внутрішній” бізнес-план.