Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Сирітство та бездоглядність як соціальні явища

Незважаючи на те, що діти (тобто особи до до­сягнення 18-річного віку) в Україні перебувають під опікою держави та з огляду на існуючі суспільні цінності і традиції користуються посиленою увагою з боку громадськості, вони зазнають впливу різних негативних наслідків, викликаних дією соціально-економічних, політичних, екологічних факто­рів. Серед вразливих груп дітей особливо виділяються діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування.

Дитина-сирота,за Законом України «Про охорону ди­тинства»,- це дитина, в якої померли чи загинули батьки [1].Проте останнім часом в Україні набуло поширення явище соціального сирітства, яке зумовлене ухилянням або усу­ненням батьків від своїх обов'язків щодо неповнолітньої ди­тини. Соціальні сиротив Україні - це діти, батьки яких за рішенням суду позбавлені батьківських прав, перебувають на лікуванні або в установах відбуття покарання, а також діти, які при живих батьках, не позбавлених батьківських прав, страждають через відсутність батьківського вихован­ня та піклування [2].

Українське законодавство також визначає дану групу дітей як діти, позбавлені батьківського піклування.До них належать ті, хто залишився без піклування батьків у зв'яз­ку з позбавленням їх батьківських прав, відібранням у бать­ків без позбавлення батьківських прав, визнанням батьків безвісно відсутнімиеабо недієздатними, оголошенням їх по­мерлими, відбуттям покарання в місцях позбавлення волі та перебуванням їх під вартою на час слідства, розшуком їх органами внутрішніх справ, пов'язаним з ухиленням від сплати аліментів та відсутністю відомостей про їх місцезна­ходження, тривалою хворобою батьків, яка перешкоджає їм виконувати свої батьківські обов'язки, а також підкину­ті діти, діти, батьки яких невідомі, діти, від яких відмовили­ся батьки, та безпритульні діти [3].

Ще одна вразлива група дітей - це безпритульні діти,тобто діти, які були покинуті батьками, самі залишили сім'ю або дитячі заклади, де вони виховувались, і не мають пев­ного місця проживання [4].Таких дітей часто називають «дітьми вулиці».

Упродовж останніх років відбувається падіння рівня на­роджуваності, одночасно простежується тенденція до збіль­шення кількості дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківської опіки. Так, за підрахунками Міністерства освіти і науки Украї­ни, у 1999 р. кількість дітей-сиріт та дітей, позбавлених бать­ківського піклування, становила майже 103,4 тис. [5].За зве­деними даними державної статистики, на початок 2003 р. тільки в Київській області налічувалося 3502 дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, з них 991 - си­роти, 2511 - позбавлені батьківського піклування [6]. Кіль­кість «дітей вулиці» визначити важче. За даними уряду, 2003 р. в Україні було близько 50 тис. безпритульних дітей, і майже чверть із них перебувала в Києві [7].

У науковій літературі до причин залишення дітей без батьківського піклування відносять: соціально-економічні (економічна криза, безробіття, голод, міграція) та соціаль­но-психологічні причини (збільшення чисельності розлу­чень, втрата одного з батьків, погіршення клімату в родині через брутальне ставлення батьків до дітей, фізичне пока­рання) [8, 9].

Українські експерти, аналізуючи виникнення явища «діти вулиці», сформулювали такі головні причини соціального сирітства: зубожіння населення; збільшення кількості не зай­нятих роботою або навчанням дітей і підлітків; послаблення виховної функції сім'ї, проблема жорстокого поводження з Дітьми в сім'ях; загострення суперечностей і конфліктів між Дітьми та батьками у зовні благополучних сім'ях; послаблен­ня роботи з організації дозвілля дітей за місцем навчання або проживання; пропаганда засобами масової інформації насильства та «легкого» життя [10].

Слід зазначити, що причинами дитячої бездоглядності є також асоціальна поведінка батьків; сексуальні домагання 3 боку дорослих; несумлінне виконання обов'язків опікуном або піклувальником; захворювання батьків на алко­голізм та наркоманію; безробіття.

Втрата батьків або їх відсутність з моменту народження чи пізніше руйнує психіку, волю, характер і, як наслідок, впливає на фізичний та інтелектуальний розвиток дитини. Зміни, як правило, виявляються в затримці психічного роз­витку й інколи залишають свій відбиток на все життя. Чис­ленними дослідженнями доведено, що найповноцінніший розвиток діти отримують від своєї «постійної» матері або особи, яка замінює її. Тоді вони розвиваються найкраще в усіх відношеннях [11].

Конвенція про права дитини проголошує право кожної дитини на проживання в родині. Бо саме родина як безпо­середнє соціальне оточення має максимальні, порівняно з іншими соціальними інститутами, можливості для поступо­вого залучення підростаючої особистості до світу соціальних та емоційних цінностей, до виконання соціально значущих ролей, до оволодіння знаннями, вміннями й навичками, не­обхідними дитині для становлення її соціальної та емоцій­ної компетентності.

Проте, згідно з підрахунками, понад 100 мільйонів дітей світу проводять значну частину свого життя в дитячих уста­новах [12].У більшості з цих дітей є батьки, котрі змушені (через злидні, небажану вагітність, дисфункції родини або війни) віддати своїх дітей до державних установ. В Україні діти, котрі залишилися без батьківського піклування, пере­важно потрапляли й донині потрапляють в інтернатні закла­ди, перебування в яких призводить до появи таких явищ, як депривація та «госпіталізм» (інституційний дефект).

Становлення незалежної України вимагає нових підхо­дів до розвитку системи опіки та піклування на засадах гуманізму, в якій кожна дитина є особистістю й потребує інди­відуального підходу до виховання. Це неможливо зробити в дитячих будинках та інтернатних закладах, оскільки тут не передбачено залучення дитини до соціальних процесів, які відбуваються в реальності. Важливим є і запобігання со­ціальному сирітству та дитячій бездоглядності, що перед­бачає роботу не тільки з дитиною, а й з її оточенням заради майбутнього цієї дитини. Отже, метою соціальної роботи з цією групою, дітей є створення турботливого середовища, яке допомагає дитині розвиватися, сприяння соціалізації дитини, що перебуває в державному закладі, запобігання появи бездоглядних дітей або їхньої інституціалізації.

 




Переглядів: 2585

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.