Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Я.А. Коменський – виразник демократичних і гуманістичних ідей педагогіки.

Життя та діяльність Я.А. Коменського

Я.А.Коменський народився у 1592 р. у м. Нівніце (Че­хія), у сім’ї мірошника. Родина хлопчика належала до християн­ського об’єднання богемських братів і приймала активну участь у боротьбі за національне звільнення від тиску німецьких баронів у рамках гусицького руху.

З 1604 р. Я.А. Коменський разом із сестрою залишаються сирота­ми і їм призначають опікунів.

У 1608 р. Я.А. Коменський вступає до латинської школи в м. Пшерові, яку закінчує з відзнакою, а в 1611 р. мо­лодого Я.А. Коменського зарахували до Гернборнського університету на богословський факультет, який він закінчує в 1613 р.

У 1614 р. Я.А. Коменського призначають керівни­ком Пшеровської братської школи, де він в першу чергу намага­ється полегшити процес навчання. Він написав одну з перших своїх педагогічних праць "Правила більш легкої граматики".

З 1616 р. Я.А. Коменський стає помічником пшеровського єпископа. В цей період він пише працю "Листи до неба", де роз­виває свої демократичні погляди на існуючий стан речей в су­часному йому суспільстві.

В 1618 р. община "чеських братів" призначає Я.А. Коменського пастирем-проповідником в м. Фульнеці і одночас­но ректором братської школи. За час життя і діяльності в Пшерові і Фульнеці Я.А. Коменський отримав досвід роботи з дітьми в школі, що в значній мірі обумовило багатство і різноманітність його пе­дагогічного вчення. Цей період діяльності великого педагога мо­жна вважати одним з найвизначніших в становленні його педаго­гічного кредо, яке стало в подальшому основою його наукового вчення.

У1628 р. Я.А. Коменський переселяється до м. Лешно (Польща), де працює у гімназії "бра­тів": викладає у старших класах суспільнознавчі предмети та фізику, а потім стає ректором цієї гімназії (1635).

У 1642 р. йому доручають посаду секретаря ради старій­шин. У ці ж роки він активно працює над головною працею свого життя – "Великою дидактикою", роботу над якою завершує в 1632 р.

Весь період діяльності у м. Лешно Я.А.Коменський працює і над відомою книгою "Материнська школа". Паралельно з "Великою дидактикою" він пише підручник з латинської мови під назвою "Відкриті двері до всіх наук". У 1633 р. він публікує допов­нення "Відкриті двері до мов і всіх наук".

У 1641 р. Я.А.Коменського запросили до Лондона; у цей час в Англії йшла громадянська війна, тому її парламенту і правлін­ню було не до освіти і культури. Але великий дидакт не залишає і в цих умовах науково-педагогічної роботи. Він створює працю пансофічного характеру, яку називає "Шлях світла".

У серпні 1642 р. їде до Швеції. Канцлер Швеції переконує Я.А.Коменського зайнятись питаннями викладання латинської мо­ви і розробкою раціональної методики її викладання. У 1646 р. до вищого журі Стокгольмського університету надійшли ще не закінчені дидактико-методичні праці, в числі яких "Новітній метод викладання мов", де описувалась методика викладання латинської мови, в основу якої покладено індуктив­ний метод викладання: спочатку – приклад, потім – правило; предмет іпаралельнослово.

Навесні 1648 р. синод запросив Я.А.Коменського зайняти по­саду єпископа общини "чеських братів". В Угорщині Я.А.Коменський відкриває в м. Шарош-Паток три класи гімназії за новою системою навчання. Тут він закінчує книгу "Видимий світ у малюнках", яка була опублікована в 1658 р.

Останнім твором його стало "Продовження братського завіту", який, по суті, є автобіографією великого чеського педагога-мислителя (1669). 15 листопада 1670 р. Я.А.Коменський помер. Він був похова­ний в м.Неардені, поблизу Амстердама, на території французької церкви.

Я.А.Коменський про організацію освіти і навчальної діяльності.Я.А.Коменський розробив періодизацію і систему шкільної осві­ти. Все життя дитини він розбив на чотири вікових періоди по 6 років у кожному. І для окремого періоду пропонується своя шко­ла: дитинство – від народження до 6-ти років – материнська школа; отроцтво – від 6-ти до 12-ти років – школа рідної мови; юність – від 12-ти до 18-ти років – латинська школа чи гімназія; змужнілість – від 18-ти до 24-х років – академія чи університет.

В системі Я.А.Коменського першим ступенем навчанняє мате­ринська школа – це сім’я, де протікає життя дитини від наро­дження до 6-ти років. Вихованню дітей цього віку він присвятив роботу під назвою "Материнська школа". Головним призначен­ням цієї школи він вважав захист дитини від шкідливих впливів, а також створення твердої основи для всієї системи наступного навчання і виховання. Тут визначався зміст, організація, методи виховання дітей в сім’ї і обов’язки батьків. Головний обов’язок батьків полягає в тому, щоб турбуватися про здоров’я дітей, по­чинаючи з процесу зачаття, для чого жінка повинна саме в цей період піклуватися про своє здоров’я, щоб не зашкодити майбут­ній дитині. Великого значення в материнській школі він надавав грі. Я.А.Коменський пропонував у цьому віці здійснювати необхідний розумовий розвиток дитини. В той час панувала точка зору, що дитина від народження наділена такою ж душею, інтелектуаль­ними якостями та іншими здібностями, що й доросла людина. При цьому не брались до уваги вікові особливості духовного роз­витку дитини. Я.А.Коменський висуває в своїх роботах принцип природовідповідності, згідно з яким в навчальному процесі необхід­но враховувати вікові особливості дитини.

Другим ступенем в системі освіти і виховання Я.А.Коменського є школа рідної мови, котра, на його думку, повинна бути в кожній общині, кожному населеному пункті. Навчання на цьому етапі повинно проводитись рідною мовою, причому учитися повинні всі діти обох статей, незалежно від станів, віросповідань і націо­нальності.

Третім ступенем навчання, запропонованим Я.А.Коменським, бу­лалатинська школа чи гімназія. На його думку, це повинна бу­ти всезагальна школа, де навчалися б юнаки незалежно від їх майнового і станового положення. Такі гімназії повинні бути від­криті в кожному місті і складатися з б чи 7 класів. Тут, крім "се­ми вільних мистецтв" (граматика, діалектика, риторика, арифме­тика, геометрія, музика і астрономія), пропонувалось вивчати фі­зику, географію, історію і мораль.

Кожному з 6-ти класів гімназії давалась своя назва, і кожен клас включав історію як предмет і підпорядковував її викладання вивченню основної науки. Так, наприклад, 1-й клас – граматич­ний. 2-й клас – фізичний, де передбачалось вивчати історію при­родознавства. 3-й клас – математичний, де повинна була вивча­тись історія мистецтв разом з історією різних винаходів. 4-й клас – етичний. В ньому повинні були вивчатись історія моралі І най­кращі приклади добра. 5-й клас – діалектичний, передбачав для вивчення звичаї різних народів. 6-й клас – риторичний, предме­том вивчення якого повинна бути загальна історія, тобто історія всієї землі і головних народів.

Встановлюючи таку послідовність вивчення основ наук, Я.А.Ко­менський виходив із своїх філософських поглядів, а також із тео­рії сенсуалізму і був на той час педагогом-новатором.

Академія і подорож (18-24 р.) є останнім, вищим ступенем навчання в системі Я.А.Коменського. Це вік змужнілості чи зрілості. В часи Я.А.Коменського академія мала 3 традиційних факультети: богословський, юридичний і медичний. Великого значення нада­валось забезпеченню вищої школи того часу висококваліфікова­ними вченими, необхідною літературою, приділялась велика ува­га комплектуванню добре підготовленими студентами. В систему занять, поряд з лекціями, входила обов’язково система самостій­ної роботи студентів, а також подорожі, які сприяють розширен­ню знань. До того ж подорожі вважались обов’язковою частиною вищої освіти.

Проте найважливішим є те, що у "Великій дидактиці'' Я.А.Коменський не тільки розробив чіт­ку систему навчання і виховання, але й розкрив суть основних її прин­ципів, таких як: наочність; свідомість і активність; послідов­ність і систематичність знань; міцне оволодіння знаннями і на­вичками. Природно, що керуючись відчуттями, як основою пі­знання, вчений основним у навчанні визначав наочність.

Крім того, Я.А.Коменський детально вивчив досвід навчання з урочної системи та надав теоретичне обґрунту­вання класно-урочної системи шкільного навчання і сформулю­вав її основоположні принципи. Тому в історії педагогічної дум­ки саме він вважається творцем класно-урочної системи навчання.

Значну увагуЯ.А.Коменський приділяв підручникам, за якими навчалися діти. Його підручники містять багатий навчальний матеріал, в них вміщені цікаві вправи для засвоєння граматики, відомості з природознав­ства. Найбільшою популярністю серед вчителів та учнів користу­вались "Видимий світ у малюнках" та "Відкриті двері до мов і всіх наук".

У "Великій дидактиці" та в "Законах добре організованої школи" Я.А.Коменського також закладені ідеї виховання особистості, ви­ховання людяності в людині. В основі вчення про виховання осо­бистості лежить ідея виховуючого навчання і природовідповідності. Говорячи про виховання людяності в людині, Я.А.Коменський виділяє чотири основних доброчесності: мудрість, поміркова­ність, мужність і справедливість.

Я.А.Коменський, поряд з головними доброчесностями, рекоме­ндував розвивати в дітях скромність, слухняність, охайність, до­брозичливість до інших людей, повагу до старших, працелюб­ність. Великого значення він надавав у моральному вихованні позитивному прикладу вчителів, батьків, товаришів, бесідам з дітьми на морально-етичні теми.

Основним у шкільному вихованні дітей Я.А.Коменський вважав дисципліну. Тут він керувався чеською говіркою: "Школа без ди­сципліни, що млин без води". Природно, що вчений заперечував фізичне покарання дітей, котре на той час широко використову­валося в західноєвропейській школі. Лише, як крайній випадок, він рекомендував використовувати зазначені вище щодо поруш­ників християнської традиції.

Загалом, Я.А.Коменський вважав, що цінність нації визначаєть­ся тим, як вона ставиться до школи, до вчителя. Останнього ж він порівнював із сонцем. Педагог мріяв про той час, коли розумні вчителі будуть випромінювати "мудрість", а вчені напишуть такі навчальні книги, які дозволять перетворити справу навчання з важкої на легку, таку, що діти з великим бажанням, легкістю бу­дуть спішити до школи, як на свято.

 




Переглядів: 759

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.