Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






General considerations

Lecture VI

Syntactic EM and SD

General considerations

Within the language-as-a-system there establish themselves certain definite types of relations between words, word-combinations, sentences and also between larger spansof utterances. The branch of language science which studies the types of relations between the units enumerated is called syntax.

In the domain of syntax, as has been justly pointed out by L.A. Bulakhovsky, it is difficult to distinguish between what is purely grammatical, i.e. marked as corresponding to the established norms, and what is stylistic, i.e. showing some kind of vacillation of these norms.

The study of the sentence and its types and especially the study of the relations between different parts of the sentence has had long history. Modern grammars have greatly extended the scope of structural analysis and have taken under observation the peculiarities of the relations between the members of the sentence, which somehow has overshadowed problems connected with the structural and semantic patterns of larger syntactical units.

Stylistics takes as the object of its analysis the EM and SD of the language which are based on some significant structural point in an utterance, whether it consists of one sentence ar a string of sentences. In grammar certain types of utterances have already been patterned; thus for example there are all kinds of simple, compound or complex sentences which may be regarded as neutral or non-stylistic patterns.

At the same time, the peculiarities of the structural design of utterance which bear some particular emotional colouring, that is, which are stylistic and therefore non-neutral, may also be patterned and presented as a special system.

Stylistic syntactical patterns may be viewed as variants of the general syntactical models of the language and are the more obvious and conspicuous if presented not as isolated elements or accidental usages, but as groups easily observable and leading themselves to generalization.

Syntactical relations can be studied in isolation from semantic content. In this case they are viewed as constituents of the whole and assume their independent grammatical meaning. This is most apparent in forms embodying nonsense lexical units, as in Lewis Carrol's famous lines, so often quoted by linguists.

" Twas brilling, and the slithy toves

Did gyre and gimbol in the wabe

All mimsy were the borogroves,

and the mome raths outgrabe."

The structural elements of these lines stand out conspicuously and make sense even though they are materialised by nonsense elements/Moreover, they impose on the morphemes they are attached to a definite grammatical meaning making it possible to class the units. So it is due to these elements that we can state what the nonsense words are supposed to mean. Thus, we know that the sequence of the forms forcibly suggests that after twas we should have an adjective; the in slithy makes the word an adjective; gyre after the emphatic did can only be a verb. We know that this is a poem because it has rhythm and rhyme.

A close examination of the structural elements will show that they outnumber the semantic units: nineteen structural elements and eleven are meant to be semantic. The following inferences may be drawn from this fact:

1) it is the structural element of the utterance that predetermines the possible semantic aspect;

2) the structural elements have their own independent meaning which may be called structural or, more widely, grammatical;

3) the structural meaning may affect the lexical, giving contextual meaning to some of the lexical units.




Переглядів: 489

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.