Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Показники і критерії вихованості школярів

Можливості виховання в ранній юності

Вищим етапом формування особистості є юнацький вік. Провідною діяльністю в юнацькому віці є учіння, яке стає не лише засобом здобуття знань, підвищення рівня загальної освіченості, а й необхідною умовою визначення учнем свого життєвого шляху, обрання професії, засобом формування почуттів, волі, ідейно-політичних, моральних переконань, естетичних смаків, ідеалів, світогляду в цілому.

Роль навчальної діяльності у вихованні особистості учнів зростає в міру зміцнення її зв’язку з практикою, в міру збагачення соціальної функції.

Праця є засобом входження учнів у світ багатогранних і складних соціально-політичних, виробничих взаємин трудових колективів дорослих. В ній продовжується процес формування у юнаків та дівчат відповідальності, почуття обов’язку, суспільного ставлення до праці як першої життєвої необхідності.

Старшокласники усвідомлюють свої якості і можливості, звітують про свої вчинки.

Моральне самоудосконалення полягає у формуванні таких рис особистості як: доброти, щедрості, вірності другові, готовності прийти на допомогу тощо.

Одним з важливих аспектів виховання в ранньому юнацькому віці є морально-психологічна підготовка старшокласника до сімейного життя. Формування у юнаків та дівчат високоморальних ціннісних орієнтацій в проблемах дружби, кохання, шлюбу, виховання дітей – одна з багатогранних і складних завдань, що стоять перед школою і сім’єю. Від успішного розв’язання цього завдання залежить процес становлення громадянської зрілості юнацтва, його соціально-психологічної моральної готовності до вступу на шлях самостійного життя.

 

(самостійне опрацювання)

Однією зі складних проблем виховання залишається проблема критеріїв вихованості. У різні часи прогресивні діячі намагалися сформулювати ідеал вихованої людини. Так, наприклад, А.П.Чехов вважав, що виховані люди повинні відповідати таким вимогам:

1) поважати людську особистість, а тому завжди мають бути м'якими, ввічливими, поступливими;

2) співчувати не тільки котам і жебракам, а й тому, що не помітиш простим оком;

3) поважати чужу власність, а тому віддавати борги;

4) бути чистосердечними і боятися брехні;

5) не принижувати себе з метою викликати в іншого співчуття;

6) поважати свій талант;

7) виховувати в собі естетичні погляди.

Основою вихованості є мораль людини, її найсуттєвішим показником. Як зазначають Звєрєва, Коваль, Флоров, про ступінь морального розвитку індивіда судять за певними критеріями.

 

Критерії вихованості – ознаки, за допомогою яких роблять висновок про рівень вихованості людини, оцінюють результати виховного впливу.

 

 

В психолого-педагогічній літературі можна зустріти різні ознаки, які висуваються як критерії моральної вихованості. До таких критеріїв належать:

- ставлення школярів до суспільства, праці, людей, активна життєва позиція, спрямованість особистості, рівень розвитку суспільно значущих якостей особистості, співвідношення мотивів поведінки та характеру вчинків особистості, з одного боку, та норм, правил моралі - з іншого;

- інтелектуальний критерій - знання відповідних мораль­них норм і правил, здатність висловлювати на основі цих знань моральні судження;

- поведінковий критерій - здатність протисто­яти спокусі порушити ці правила;

- емоційний критерій - переживання почуття провини у разі порушення цих правил.

 

Перелічені ознаки є загальними критеріями моральної вихованості. Поряд із критеріями загальної моральної вихованості автори виділяють інші важливі, але менш узагальнені критерії, такі як критерії розвитку окремих моральних якостей, глибина осмислення та знання норм і правил моралі, ступінь розвиненості та сформованості моральних умінь, навичок і звичок поведінки, характер моральної орієнтації у складних моральних ситуаціях, ступінь принциповості та рівень розвитку вольової сфери, в оточенні спокуси - міра моральної вимогливості до себе та інших людей, характер поведінки у колективі, а також наодинці із собою, наявність гуманістичних рис у характері та поведінці, ступінь поважного та доброзичливого ставлення до інших людей, рівень розвитку почуття власної гідності, сором'язливості, честі, совісті.

 

На думку В.П. Кутішенка критеріями вихованості повинні бути:

Ø відповідність поведінки, ставлень, установок людини мо­ральним вимогам суспільства;

Ø гармонійне поєднання усіх видів виховання в поведінці, ставленнях, діяльності;

Ø ступінь практичного прояву в особистості почуття відповідальності, самостійності, активності;

Ø співвідношення в установках і поведінці людини колективізму-індивідуалізму, альтруїзму-егоїзму;

Ø співвідношення внутрішнього гуманізму і зовнішньої вихованості;

Ø особливості поведінки в ситуації безкарності та поза примусом і контролем;

Ø поведінка в ситуації емоційного напруження, стресових, екстремальних ситуацій;

Ø ступінь самоволодіння, орієнтація, ясність мислення;

Ø здатність творчо змінювати поведінку в нестандартних умовах.

 


Читайте також:

  1. IV група- показники надійності підприємства
  2. Абсолютні показники фінансової стійкості
  3. Абсолютні показники фінансової стійкості та її типи
  4. Абсолютні та відності показники результатів діяльності підприємства.
  5. Алгебраїчні критерії стійкості
  6. Аналітичні показники динаміки та прийоми їх обчислення
  7. Аналітичні показники ряду динаміки.
  8. Аналітичні показники ряду динаміки.
  9. Анатомо-фізіологічні особливості молодших школярів
  10. Базисні показники
  11. В якості критеріїв для оцінки або вимірювання предмета завдання з надання впевненості не можуть використовуватись очікування, судження або власний досвід аудитора.
  12. Вартісні показники обсягу виробництва.




Переглядів: 8324

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Виховання підлітків | Психологія самовиховання та перевиховання.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.