Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Проблема відчуження. Соціально-економічні аспекти справедливості

Однією з найважливіших проблем соціально-трудових від­носин є проблема відчуження, яка характеризується настроями безглуздості, безпорадності, відособленості в ставленні до праці.

Безглуздість праці відчувають люди, які виконують роботу не уявляючи призначення кінцевого продукту, та думають, що їх діяльність не дає користі. Чиновники, літератори й політики це відчувають частіше, ніж робітники.

Безпорадність може відчувати будь-яка людина перед сва­волею в будь-якому вигляді, перед колективом, керівником, представниками влади, кримінальним світом.

Відособленість зумовлена труднощами ділових і дружніх контактів, відсутністю перспектив, неприйняттям цінностей ко­лективу, підприємства або суспільства.

Відчуження у формі безпорадності, сваволі (адміністратив­ної, політичної й економічної) на Україні завжди було більше, ніж у розвинутих країнах. І особливо воно посилилося у зв’язку з різкою і невиправданою диференціацією доходів і якості життя робітників та службовців, з одного боку, і вищого керівництва – з іншого. Більшість населення негативно ставляться до людей, що стали за 1-3 роки власниками великих капіталів. Відчуження має ряд несприятливих наслідків у психологічному, економічному й політичному аспектах.

Психологічні наслідки відчуження зумовлені впливом нега­тивних емоцій на здоров’я людини, що призводить до порушень психіки, а потім – і фізіологічних функцій організму.

Економічні наслідки відчуження пов’язані з ослабленням мо­тивації до продуктивної і якісної праці, що позначається на еко­номічних показниках підприємства.

Політичні наслідки відчуження виявляються в нестабільно­сті соціальних відносин, порушеннях контактів між різними гру­пами населення, посиленні екстремізму.

В останні десятиліття для поліпшення соціальних контактів на підприємствах і мотивації підвищення продуктивності викори­стовують різні форми участі робітників і службовців підприємств в управлінні власністю й розподілі прибутку (США, Японія, Захі­дна Європа).

Найбільш радикальним засобом боротьби з відчуженням є загальна орієнтація персоналу на безупинний процес нововведень у продукцію, технології, організацію праці, виробництва й управ­ління.

Найважливіша соціаль­ній потреба людини - потреба в справедливості.

Різне розуміння справедливості виявляється на­самперед у таких напрямах:

§ при розподілі суспільного багатства та продуктів праці;

§ при захисті гідності й майна громадян;

§ при визначенні доступності освіти і медичної допомоги;

§ у розвитку й використанні природних здібностей;

§ у поведінці на ринках праці, товарів і ресурсів:

§ при участі в управлінні підприємством, діяльністю регіональних і державних органів влади.

Перший із цих аспектів часто зводиться до рівності в майні і споживанні (булгаківський Шариков: «Усе поділити порівну»). На думку західних економістів, орієнтація держави на таке розу­міння справедливості веде в безвихідь. Рівність у майні і спожи­ванні можлива тільки в господарствах релігійних громад.

Розподіл доходів істотно залежить від їх структури (за раху­нок праці, власності та суспільних фондів), і найбільш справед­ливим вважається розподіл за працею при підвищенні частки до­ходу із суспільних фондів. Проблема оптимізації структури дохо­дів далека від її вирішення.

Диференціація доходів у країні істотно залежить від досяг­нутого рівня економічного й соціального розвитку, у тому числі від продуктивності праці, характеристик добробуту, ступеня де­мократизації суспільства. Дослідженнями встановлено, що роз­ходження в рівнях диференціації доходів населення в розвинутих країнах істотно менше, ніж у тих, що розвиваються.

Інакше кажучи, чим бідніша країна, тим більша розбіжність між багатими й бідними.

Другий аспект справедливості – захист гідності та майна громадянгарантується законодавствами всіх цивілізованих країн, конвенціями МОП, що підкреслюють рівність усіх громадян пе­ред законом, необхідність захисту їх честі, гідності, майна.

Розходження в доходах і власності істотно впливають на доступність освіти й медичної допомоги. Рівність можливостей для розвитку та використання природних здібностей людини є однією з важливих характеристик справедливості суспільних від­носин. Однак, оскільки реалізація здібностей людини значною мірою залежить від соціального походження, освіти й виховання, остільки в цій сфері зберігається нерівність. Здібності, що визна­чають результати діяльності людей у винахідництві, підприємни­цтві, мистецтві, спорті впливають на рівень доходів більше, ніж освіта й соціальне походження. Тому в розвинутих країнах при­родні здібності стали однією з найбільш значимих причин нерів­ності.

В умовах ринкової економіки справедливість часто розгля­дається як рівність можливостей на ринках праці, товарів і ре­сурсів, що передбачає справедливу конкуренцію.

Можливість участі в управлінні підприємствами в діяльнос­ті органів влади передбачає участь представництва різних соціа­льних груп в органах, що розподіляють ресурси, доходи та інші блага.


Читайте також:

  1. IV. Проблема антропогенних змін клімату або «парниковий ефект».
  2. Актуальність і завдання курсу безпека життєдіяльності. 1.1. Проблема безпеки людини в сучасних умовах.
  3. Альтернативність ресурсів і проблема економічного вибору
  4. Антропічні аспекти
  5. Антропічні аспекти
  6. Антропічні аспекти. Забруднення та самоочищення геосистем
  7. АРХІВОЗНАВЧІ АСПЕКТИ ІНФОРМАТИЗАЦІЇ
  8. Аспекти вибору системи складування
  9. Аспекти незалежності аудиторської професії
  10. Аспекти незалежності аудиторської професії.
  11. Аспекти організаційного порядку
  12. Аспекти роботи над зв'язним мовленням




Переглядів: 786

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Загальна характеристика соціально-трудових відносин. | Розподіл праці. Види розподілу праці, границі розподілу праці.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.