Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






НАЙПРОСТІША МОДЕЛЬ ПОЛІТИЧНОЇ СИСТЕМИ

(за Д.Істоном)

 

середовище середовище

 
 


Політична система
вимоги

рішення

підтримка дії

 

 

 
 


середовище середовище

 

Примітка: “Вхід” означає вплив навколишнього середовища на систему та її

компоненти.

“Вихід” – вплив системи на суспільне середовище.

 

 

Вагомих результатів у дослідженні політичної системи досягнув і американський політолог Г.Алмонд (“Порівняльні політичні системи”, “Порівняльний політичний аналіз”). Він розглядає цю систему як набір ролей, що взаємодіють, або як рольову структуру. Основна позиція вченого щодо політичної системи полягає в наступних принципах: будь-яка політична система має свою структуру; кожна політична система багатофункціональна (врівноваженість влад); усі політичні системи змішані в культурному значенні (відсутність “чистого” правлячого режиму). Введення інформації, за Г.Алмондом, полягає в політичній соціалізації населення, аналізі наявних інтересів, політичних комунікаціях. Функції виходу інформації: установлення правил (законодавча діяльність), застосування правил (виконавча діяльність), формалізація правил (їх юридичне оформлення), безпосередній вихід (практична діяльність у політичній сфері). Найважливіша функція політичної системи – вивчення та з’ясування особливостей ситуації. Модель Г.Алмонда має назву мікро-структуралістського функціоналізму, так як головне її завдання полягає у фіксації різних інтересів всередині системи, їх інвентаризації, зіткненні та гармонізації.

Окрім Д.Істона та Г.Алмонда значних успіхів у дослідженні політичної системи досягли також С.Коулмен, Р.Кхан, Т.Мадрон, Т.Парсонс, Г.Спіро та інші західні вчені.

У колишній радянській науці тривалий час панували погляди, які ототожнювали політичну систему лише з політичними інститутами – державою, партією, громадськими організаціями і трудовими колективами. Поширеною серед них була думка про широкий і вузький підходи до політичної системи. При широкому підході елементами політичної системи вважали не лише політичні інститути, а й їхнє функціонування, а також політичні ідеї, цінності, політичну культуру. При вузькому розумінні політичної системи в неї включали механізм здійснення політичної влади й управління (політичні установи, організації і норми), але не включали політичну діяльність та її відображення у свідомості людей.

З в е р н і т ь у в а г у: Дослідження проблем політичної системи в різних країна мають свої особливості. В американській політичній науці основну увагу приділяють встановленню внутрішніх ресурсів і зовнішніх факторів, які впливають на стан та поведінку політичної системи, виявленню характеру взаємозв’язків і взаємозалежностей між компонентами системи, внутрішньо- системних і міжсистемних відносин та інше. Німецькі політологи традиційно акцентують увагу на питанні місця і ролі держави в політичній системі, а також структурі і змісту політичного процесу, функцій політичної системи, проблем її відносної самостійності.

У сучасній українській політології науковці особливу увагу приділяють питанням держави та інших політичних інститутів. Водночас широко досліджують функціональний бік політичної системи, пов’язаний з політичною діяльністю та політичними технологіями.

Політична система суспільства, як і будь-яка інша, складається з певних компонентів, має свою структуру, тобто внутрішню організацію, яка відображує спосіб взаємозв’язку, взаємодії цих компонентів.

 

Основнікомпоненти політичної системи:

· політичні відносини;

· політична організація суспільства;

· політичні принципи й норми;

· політична свідомість;

· політична культура;

· засоби масової інформації.

 

Політичні відносини – взаємини суб’єктів політики з приводу завоювання та здійснення влади, обміну її ресурсами.

 

Політична організація суспільства – це система інститутів, в межах яких відбувається політичне життя суспільства. Вона складається з власне політичних організацій (держава, політичні партії, політичні рухи), політизованих організацій (народні рухи, профспілки, ініціативні групи, групи впливу й тиску), неполітичних організацій (об’єднання за інтересами).

З в е р н і т ь у в а г у: Деякі вчені важливе місце в політичній організації відводять трудовим колективам. Адже, створені для виконання виробничих завдань, вони за певних умов можуть стати політичними суб’єктами. Це відбувається зокрема тоді, коли економічні методи вирішення питань стають неефективними і колектив перебирає на себе політичні функції.

 

Політичні принципи та норми – формують політичну поведінку та свідомість людини відповідно до цілей і завдань політичної системи. Закріплені в Конституції, законах, кодексах, законодавчих актах, вони регулюють політичні відносини.

Політична свідомість – опосередковане відображення політичного життя, формування, розвиток, задоволення інтересів та потреб політичних суб’єктів, а також сукупність поглядів, оцінок, установок, які відображають політико-владні відносини.

 

Політична культура – це якісний бік системи політичних уявлень і політичної поведінки: рівень політичних знань, міра включеності в політичний процес, компетентність і професіоналізм, стан демократії тощо. Вона значною мірою зумовлює характер діяльності владних структур та всіх інших суб’єктів політичного процесу.

Засоби масової інформації – розгалужена мережа установ, які займаються збором, обробкою та поширенням інформації. Вони впливають на регулятивно-управлінську діяльність усіх ланок управління, сприяють реалізації цілей політики, пропагують вироблені політичні й правові норми.

 

Існують і інші погляди на структуру політичної системи, за якими в ній виділяють ряд структурних рівнів, або структурних підсистем (див. схему 2).

Схема 2.




Переглядів: 285

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.