Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Тема 2:Первісні вірування, ранні та пізні національні релігії

План.

  1. Первісні культи (срс).
  2. Особливості ранніх та пізніх національних релігій.
  3. Релігійна система Давнього Сходу, Давньої Греції та Риму (срс).
  4. Китайські національні релігії: конфуціанство, даосизм, сучасний синкретизм.
  5. Індійські національні релігії.
  6. Іудаїзм - перша монотеїстична релігія (срс).

 

Особливості ранніх національних релігій

• об’єктами поклоніння були вже не духи, а боги, які, мали антропоморфний і деколи зооморфний характер;

• послідовний політеїзм (poly-багато, teoc – Бог), виникають ієрархії богів, на їх чолі стоять, як правило, боги Сонця чи Неба, або ж боги-деміурги;

• зародження уявлень про потойбічний світ та загробну відплату;

• особливості культової діяльності:

- існування спеціальних служителів культу – жреців;

- поява постійних культових споруд;

- формування релігійного ритуалу, основою якого були жертвопринесення.

 

Характерні особливості пізніх національних релігій:

• поширення релігійних вірувань та офіційного відправлення культу серед усіх верств населення;

• виникає стійка система приписів та заборон, які детально регулюють всі сфери життя віруючого;

• співіснування політеїзму та монотеїзму;

• спрощення ритуалів жертвоприношень;

• довготривалість існування.

 

Конфуціанство

Засновник - Конфуцій (Кун-цзи, Кун Фу-цзи, 551 – 479 рр. до Р.Х.).

Священна книга: “Лунь юй” (“Бесіди та судження”).

Кількість прихильників: 580 млн. чол.

Особливості:

• було не лише основною релігією, але й виконувало функції офіційної державної ідеології;

• вирізнялося байдужістю до містики і емоційного накалу (окрім загальнодержавного культу Неба не визнають жодних божеств);

• конфуціанські вчені були не так жрецями як чиновниками;

• базувалося на вченні про досконалу людину (цзюнь-цзи), основними чеснотами якої повинні бути: гуманність (жень) і почуття обов’язку (і), вірність і щирість (чжен), благопристойність і дотримання церемоній та обрядів (лі), строге підкорення старшим (сяо);

• форма стала еквівалентом релігійного ритуалу.

Наслідки:

• кожен китаєць, незважаючи на віросповідання, перш за все є конфуціанцем;

• культ предків сприяв розвитку культу сім’ї, клану, звідси – постійна тенденція до росту сім’ї, це з часом призвело до виникнення могутніх кланів, які було засновано на конфуціанських принципах: чіткого патерналізму, залізної дисципліни і строгого церемоніалу, консерватизму;

• культ освіченості, ієрогліфа призвів до появи верстви шеньши (вчених-чиновників);

• конфуціанство підтримало культ правителя “сина Неба”, який керує Піднебесною від імені великого Неба, отже утвердився культ Піднебесної, яка розглядалася як центр Всесвіту, вершина цивілізації.

Даосизм

 

Засновники: Лао-цзи (VI-V ст. до Р.Х.), Чжуан Чжоу (IV-III ст. до Р.Х.)

Священна книга: “Дао де цзін” (“Книга про шлях до доброчестя”).

Кількість прихильників: більше 31 млн. чол.

Особливості:

• заповнив вакуум містичного, що існував в конфуціанстві;

• базується на концепціях Дао, Інь і Ян;

• проповідує відносність буття, життя і смерті, принцип недіяння

• обгрунтування концепції безсмертя: в тілі людини є духи-монади і тому потрібно створити умови, щоби вони стали в тілі домінуючими, внаслідок чого тіло дематеріалізується.

Умови досягнення безсмертя:

• Регулювання тіла;

• Регулювання дихання;

• “Регулювання серця”.

• пантеон даосизму величезний, особливо виділяли кількох: імператора Юй Хуан Шанді (родоначальник китайців), Сіванму (богиня заходу), Паньгу (першоістота), Тайцзи (Велика Межа). Крім того входили герої і навіть прості люди, які проявили себе після смерті. Особливою категорією були безсмертні (ба-сянь).

• даоси не створили чіткої церковної структури; створювали храми, монастирі;

У 1957 р. створена проурядова Китайська даоська асоціація.

Наслідки:

- серед даосів з’явилися перші аскети;

- визвали розвиток алхімії, астрології (створили гороскопи), геомантії (фен шуй), медицини (внаслідок пошуків шляхів безсмертя).

Сучасна релігійна система Китаю (синкретизм).

Відбулося поступове поєднання:

конфуціанства (домінувало в сфері етики і соціально-сімейних відносин);

даосизму (звернення до сфери почуттів, з його магією, містикою);

буддизму (замолював гріхи, породжував і підтримував мрії про світле майбутнє).

Ознаки синкретизму:

  • еклектизм і універсалізм пантеону, терпимість у сфері культу, простота і легкість деіфікації нових святих;
  • суттєвої різниці між богом, героєм і звичайною людиною, особливо після смерті не було;
  • не стільки особисті зусилля релігійно активного індивіда, скільки поєднання незалежних від нього обставин визначали статус людини після смерті;
  • звичка ставитися до божих сил не як до чогось надзвичайного, діяти за принципом “я – тобі, ти – мені”.

 

Індуїзм

Індуїзм дуже розпливчате поняття, яке охоплює образ життя, всю суму життєвих принципів, норм, цінностей, вірувань, обрядів, міфів і т.д.

Час заснування: ІІ-І тис. до Р.Х.

Священні книги: “Веди”, “Брахмани”, “Упанішади”, епічні поеми.

Кількість прихильників: 720 млн.чол.

Особливості віровчення

n спирається на категорії:

- Сансара - нескінченне коло перероджень душі людини;

- Карма – закон моральної відплати;

- Мокша – вічне злиття зі світовою душею (Брахманом), припинення перероджень;

- Дхарма - закон, порядок, якого потрібно дотримуватися, до основних заповідей належать:

- не заподіяння шкоди живому,

- правдивість,

- нестяжання,

- утримання від негативних почуттів,

- не прелюбодіяння.

- практика аскези, медитації;

- акцент на індивідуальний пошук шляхів спасіння;

- індуїзм тісно пов’язаний із поділом суспільства на варни, касти;

- для релігійної системи характерні структурна неоформленість, терпимість, свобода особистого вибору.

Пантеон індуїзму

Основні боги (Трімурті):

Брахма.

Основна функція – творець.

Світовий цикл триває 2 млрд. 160 млн. р. (одна доба в житті Брахми). Потім все гине у вогні і Брахма знову створює світ. Це триватиме 100 років життя Брахми

Вішну.

Основна функція – збереження.

Мав безліч перевтілень-аватар, але основними вважаються десять, зокрема Рама, Крішна, Будда, месія-Калка, прихід якого очікують.

Шива.

Основна функція – руйнування (бог смерті, змін), звичайно сприймається танцюючим, бог ритму і танцю. Вважається також грозою демонів, з якими постійно воює.

Жіноче джерело символізували дружини Шиви (богині плодовитості, яким до сих пір приносять людські жертви).

Богиня Калі вважається покровителькою всіх занятих нечистими справами.

 

 


Читайте також:

  1. Антропологічний матеріалізм та психологічний аналіз сутності релігії Л.Фейєрбаха
  2. Взаємовідношення віри і розуму, філософії та теології у Фоми Аквінського та пізній схоластиці.
  3. Взаємовідношення віри і розуму, філософії та теології у Фоми Аквінського та пізній схоластиці.
  4. Відкриття банками рахунків у національній та іноземній валютах і режим функціонування цих рахунків. Переоформлення та закриття рахунків
  5. Вплив християнської релігії на розвиток фізичного виховання.
  6. Громадські, національні та революційні рухи в Україні XIX ст. Декабристи.
  7. Демографічні процеси і проблема на українськиї землях к. 17- п. 19 ст. Багаттонаціональність як фактор соціальної історії
  8. До фізико-хімічних методів очищення стічних вод нале­жать: коагуляція, сорбція (абсорбція, адсорбція), мембранні методи, іонний, обмінні, електроліз, екстракція.
  9. Духовний спадок етнокультури українців: вірування, міфологічні образи, демонологія.
  10. Духовний спадок етнокультури українців: вірування, міфологічні образи, демонологія.
  11. Етнонаціональний склад населення України. Міжнаціональні відносини. Проблема громадянськиї і політичних прав національних меншин.
  12. Етнонаціональний склад населення України. Міжнаціональні відносини. Проблема громадянськиї і політичних прав національних меншин.




Переглядів: 1022

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тестові завдання | БІОЕНЕРГЕТИКА:УТВОРЕННЯ АТФ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.