МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Тема 2:Первісні вірування, ранні та пізні національні релігіїПлан.
Особливості ранніх національних релігій • об’єктами поклоніння були вже не духи, а боги, які, мали антропоморфний і деколи зооморфний характер; • послідовний політеїзм (poly-багато, teoc – Бог), виникають ієрархії богів, на їх чолі стоять, як правило, боги Сонця чи Неба, або ж боги-деміурги; • зародження уявлень про потойбічний світ та загробну відплату; • особливості культової діяльності: - існування спеціальних служителів культу – жреців; - поява постійних культових споруд; - формування релігійного ритуалу, основою якого були жертвопринесення.
Характерні особливості пізніх національних релігій: • поширення релігійних вірувань та офіційного відправлення культу серед усіх верств населення; • виникає стійка система приписів та заборон, які детально регулюють всі сфери життя віруючого; • співіснування політеїзму та монотеїзму; • спрощення ритуалів жертвоприношень; • довготривалість існування.
Конфуціанство Засновник - Конфуцій (Кун-цзи, Кун Фу-цзи, 551 – 479 рр. до Р.Х.). Священна книга: “Лунь юй” (“Бесіди та судження”). Кількість прихильників: 580 млн. чол. Особливості: • було не лише основною релігією, але й виконувало функції офіційної державної ідеології; • вирізнялося байдужістю до містики і емоційного накалу (окрім загальнодержавного культу Неба не визнають жодних божеств); • конфуціанські вчені були не так жрецями як чиновниками; • базувалося на вченні про досконалу людину (цзюнь-цзи), основними чеснотами якої повинні бути: гуманність (жень) і почуття обов’язку (і), вірність і щирість (чжен), благопристойність і дотримання церемоній та обрядів (лі), строге підкорення старшим (сяо); • форма стала еквівалентом релігійного ритуалу. Наслідки: • кожен китаєць, незважаючи на віросповідання, перш за все є конфуціанцем; • культ предків сприяв розвитку культу сім’ї, клану, звідси – постійна тенденція до росту сім’ї, це з часом призвело до виникнення могутніх кланів, які було засновано на конфуціанських принципах: чіткого патерналізму, залізної дисципліни і строгого церемоніалу, консерватизму; • культ освіченості, ієрогліфа призвів до появи верстви шеньши (вчених-чиновників); • конфуціанство підтримало культ правителя “сина Неба”, який керує Піднебесною від імені великого Неба, отже утвердився культ Піднебесної, яка розглядалася як центр Всесвіту, вершина цивілізації. Даосизм
Засновники: Лао-цзи (VI-V ст. до Р.Х.), Чжуан Чжоу (IV-III ст. до Р.Х.) Священна книга: “Дао де цзін” (“Книга про шлях до доброчестя”). Кількість прихильників: більше 31 млн. чол. Особливості: • заповнив вакуум містичного, що існував в конфуціанстві; • базується на концепціях Дао, Інь і Ян; • проповідує відносність буття, життя і смерті, принцип недіяння • обгрунтування концепції безсмертя: в тілі людини є духи-монади і тому потрібно створити умови, щоби вони стали в тілі домінуючими, внаслідок чого тіло дематеріалізується. Умови досягнення безсмертя: • Регулювання тіла; • Регулювання дихання; • “Регулювання серця”. • пантеон даосизму величезний, особливо виділяли кількох: імператора Юй Хуан Шанді (родоначальник китайців), Сіванму (богиня заходу), Паньгу (першоістота), Тайцзи (Велика Межа). Крім того входили герої і навіть прості люди, які проявили себе після смерті. Особливою категорією були безсмертні (ба-сянь). • даоси не створили чіткої церковної структури; створювали храми, монастирі; У 1957 р. створена проурядова Китайська даоська асоціація. Наслідки: - серед даосів з’явилися перші аскети; - визвали розвиток алхімії, астрології (створили гороскопи), геомантії (фен шуй), медицини (внаслідок пошуків шляхів безсмертя). Сучасна релігійна система Китаю (синкретизм). Відбулося поступове поєднання: • конфуціанства (домінувало в сфері етики і соціально-сімейних відносин); • даосизму (звернення до сфери почуттів, з його магією, містикою); • буддизму (замолював гріхи, породжував і підтримував мрії про світле майбутнє). Ознаки синкретизму:
Індуїзм Індуїзм дуже розпливчате поняття, яке охоплює образ життя, всю суму життєвих принципів, норм, цінностей, вірувань, обрядів, міфів і т.д. Час заснування: ІІ-І тис. до Р.Х. Священні книги: “Веди”, “Брахмани”, “Упанішади”, епічні поеми. Кількість прихильників: 720 млн.чол. Особливості віровчення n спирається на категорії: - Сансара - нескінченне коло перероджень душі людини; - Карма – закон моральної відплати; - Мокша – вічне злиття зі світовою душею (Брахманом), припинення перероджень; - Дхарма - закон, порядок, якого потрібно дотримуватися, до основних заповідей належать: - не заподіяння шкоди живому, - правдивість, - нестяжання, - утримання від негативних почуттів, - не прелюбодіяння. - практика аскези, медитації; - акцент на індивідуальний пошук шляхів спасіння; - індуїзм тісно пов’язаний із поділом суспільства на варни, касти; - для релігійної системи характерні структурна неоформленість, терпимість, свобода особистого вибору. Пантеон індуїзму Основні боги (Трімурті): Брахма. Основна функція – творець. Світовий цикл триває 2 млрд. 160 млн. р. (одна доба в житті Брахми). Потім все гине у вогні і Брахма знову створює світ. Це триватиме 100 років життя Брахми Вішну. Основна функція – збереження. Мав безліч перевтілень-аватар, але основними вважаються десять, зокрема Рама, Крішна, Будда, месія-Калка, прихід якого очікують. Шива. Основна функція – руйнування (бог смерті, змін), звичайно сприймається танцюючим, бог ритму і танцю. Вважається також грозою демонів, з якими постійно воює. Жіноче джерело символізували дружини Шиви (богині плодовитості, яким до сих пір приносять людські жертви). Богиня Калі вважається покровителькою всіх занятих нечистими справами.
Читайте також:
|
||||||||
|