МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
МикротекстСверхфразовое единство Minimal supra-syntactical units of the text A. partitioning Integration Implicitness Information Conceptuality Discreteness Modality Basic categories of the text To the artists the communication he offers is a by-product. The work created may be good art or bad art. That is the matter for the reader to decide. He forms his decision from the aesthetic value of the communication that is offered to him. If it enriches his soul and enlarges his personality he will rightly describe it as great. The artist produces for the liberation of his soul. It is his nature to create as it is the nature of water to run downhill. By the author by the reader Perceived text re-created Reality reality The addresser - the text - the addressee Art is a veil rather than a mirror B. artefactual A. mentafactua Literary fiction, essays, publicistic texts S. Maximov: Expository texts - the reflection of the objective world - objects exist in the reality
Literary (fictional) texts - an imaginative reality of reality -an artistic model of the outside world dual nature of the literary text: 1.verbal - a product of the natural language - (the primary modelling system) 2.aesthetic - a work of art - (the secondary modelling system) - image bearing • Text in the communicative act:
V. Kukharenko - the author-reader communication = in the form of a funnel
W.S. Maugham The Summing up
In the production of his work, the author has fulfilled himself. The reader of a book is not concerned with the artist’s feelings. The artist has sought release, but the reader seeks for a communication, and he alone can judge whether the communication is valuable to him. text is not a sum of its constituting elements Textual categories: - are specific constituent qualities characterizing texts of all registers (FS); - have semantic-structural character (content and form); - are interconnected in the text; - vary in different text types (functional-stylistic features) General textual categories: personality/impersonality, etc discreet /discretion # discrete/ discreteness
1. The category of discreteness = formation of a text from its distinct constituent parts (sentences, paragraphs, chapters, plot elements, etc.) Types:
b. compositional structure a.Text partitioning = a spatial arrangement of its basic syntactical, graphical and logical parts ? - the supra-phrasal unity - the paragraph
supra-phrasal unity (SPU) terms: надфразова єдність складне синтаксичне ціле прозаїчна строфа SPU = - a succession of no less than two sentences united by a micro-theme and cemented by means of inter-phrasal connection
|
||||||||
|