Студопедия
Контакти
 


Тлумачний словник

Реклама: Настойка восковой моли




Авто | Автоматизація | Архітектура | Астрономія | Аудит | Біологія | Будівництво | Бухгалтерія | Винахідництво | Виробництво | Військова справа | Генетика | Географія | Геологія | Господарство | Держава | Дім | Екологія | Економетрика | Економіка | Електроніка | Журналістика та ЗМІ | Зв'язок | Іноземні мови | Інформатика | Історія | Комп'ютери | Креслення | Кулінарія | Культура | Лексикологія | Література | Логіка | Маркетинг | Математика | Машинобудування | Медицина | Менеджмент | Метали і Зварювання | Механіка | Мистецтво | Музика | Населення | Освіта | Охорона безпеки життя | Охорона Праці | Педагогіка | Політика | Право | Програмування | Промисловість | Психологія | Радіо | Регилия | Соціологія | Спорт | Стандартизація | Технології | Торгівля | Туризм | Фізика | Фізіологія | Філософія | Фінанси | Хімія | Юриспунденкция

Основні риси середньовічної філософії

Загрузка...

Лекція 5. Філософія середніх віків

1. Основні риси середньовічної філософії

2. Номіналізм і реалізмнапрямки середньовічної філософії

3. Філософія Августина Блаженного

4. Філософія Фоми Аквінського (томізм)

 

Середньовічна теологічна філософія– філософський напрямок, розповсюджений в Європі в V — XVI ст., який розглядав Бога в якості вищого початку, а увесь навколишній світ його творінням. Теологічна філософія почала зароджуватися ще в Римській імперії в I — V ст. н.е. на основі раннього християнства та античної філософії. Найбільш яскравими представниками середньовічної філософії були: Тертуліан (160 — 220), Августин Блаженний (354 - 430), Боецій (480 - 524), Фома Аквінський (1225 - 1274), Ансельм Кентерберийский (1033 - 1109), Пьер Абеляр (1079 - 1142), Вільям Оккам (1285 - 1349)

Основні риси середньовічної філософії: теоцентризм (головною причиною всього сущого, вищою реальністю, основним предметом філософських досліджень є Бог); проголошувався принцип свободи волі людини в рамках божественного творення та підкреслювалася божественна сутність людини; висувалася ідея про воскресіння людини з мертвих; світ вважався пізнаваним через пізнання Бога.

Основними ідеями середньовічної філософії і теології були ідеї про творенняі одкровення:Бог створив навколишній світ з нічого, творення світу є результат Божественної волі, оскільки природа не може створювати сама себе, а справжнім буттям є лише Бог, тоді як створений Богом світ не є справжнє буття, він вторинний стосовно Бога. Тому оскільки світ не має самодостатності, він непостійний, мінливий і тимчасовий. Єдиним творчим початком у Всесвіті є Бог, вічний, постійний і трансцендентнийщодо світу. Світ можна пізнати, тільки пізнавши Бога, однак Бог недоступний для пізнання. Спосіб пізнання Бога і всього сущого – тлумачення Біблії. Особливе місце в середньовічній теологічній філософії займає проблема добра і зла. Бог є носієм і зосередженням добра і справедливості, тому, оскільки зла спочатку у світі не було, отже, навколишній світ споконвічно наповнений добром, зло у світ приносить диявол, що повстав проти Бога. У світі йде постійна боротьба між добром і злом.



Интернет реклама УБС

Середньовічна теологічна філософія (на відміну від античної) не протиставляє матерію і ідею (форму). Однак те, що давньогрецькі філософи (Платон, Арістотель) вважали єдиною сутністю — буттям, теологічна філософія розділяє на два види буття: (існування) – екзистенцію та сутність — есенцію.

Екзистенція(буття, існування) показуєте, чи є річ взагалі (тобто існує чи не існує). Есенція(сутність) характеризує річ з точки зору питань: що таке річ? Яка ця річ? Для чого вона існує?

Якщо античні філософи бачили сутність (ознаки) і існування (факт буття) у нерозривній єдності, як єдину сутність — буття, то відповідно до теологічної філософії сутність може мати місце і без буття (без існування). Щоб стати існуючим (буттям), сутність повинна бути створена Богом. Інакше кажучи, безтілесна сутність (ознаки, образи, те саме що платонівські “чисті ідеї”) актом волі Бога і завдяки властивій тільки йому здатності діяти стає матеріальним буттям. Існування (буття) може бути пізнано відчуттями, досвідом як існуюче і доступне для такого пізнання, сутність же (ознаки буття, Божественний задум) — тільки розумом.

Дані ідеї розвивалися в межахсхоластики (пануючий тип середньовічної теологічної філософії, що мала мету філософськи обґрунтувати релігійне вчення і догмати Церкви. Назва походить від латинського слова schola (школа), оскільки даний тип філософії кілька століть викладався в школах і університетах Європи). Для схоластики характерне сприйняття Біблії як абсолютної істини. Схоласти підрозділяли знанняна два види: надприродне, що дається в одкровенні (тобто те, що мав на увазі Бог, закладаючи ту чи іншу думку); природне, що відшукується людським розумом (тобто те, як зуміла людина зрозуміти ідеї Бога).

 


Читайте також:

  1. II. Основні закономірності ходу і розгалуження судин великого і малого кіл кровообігу
  2. Адвокатура в Україні: основні завдання і функції
  3. Амортизація основних засобів, основні методи амортизації
  4. Антропологічна спрямованість філософії Г.С.Сковороди.
  5. АПОЛОГІЯ «НАДЛЮДИНИ» У ФІЛОСОФІЇ Ф. НІЦШЕ
  6. Артеріальний пульс, основні параметри
  7. Банківська система та її основні функції
  8. Біржові товари і основні види товарних бірж. Принципи товарних бірж.
  9. Будова й основні елементи машини
  10. Будова оптоволокна та основні фізичні явища в оптоволокні.
  11. Бюджетування (основні поняття, механізм).
  12. Валютний ринок, основи його функціонування. Основні види валютних операцій

Загрузка...



<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Скептицизм як філософське вчення | Філософія Августина Блаженного

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:


 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.002 сек.