МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
||||||||||||||||||
Вікова динаміка розвитку рухових якостейЛітература ПЛАН ЛЕКЦІЯ № 7 ТЕМА:ОСОБЛИВОСТІ МЕТОДИКИ РОЗВИТКУ РУХОВИХ ЯКОСТЕЙ У ШКОЛЯРІВ.
Мета- підвищити рівень знань студентів про основи методики розвитку рухових якостей у школярів. Завдання: 1. Озброїти студентів найважливішими теоретичними знаннями щодо особливостей розвитку фізичних якостей школярів. 2. Сприяти формуванню в студентів вміння критично оцінювати отриману інформацію та формулювати на основі цього логічні висновки. 3. Сприяти формуванню наукового світогляду, моральних та етичних якостей студентського колективу. Навчально-матеріальне забезпечення- мультимедійний проектор, презентація. 1. Вікова динаміка розвитку рухових якостей. 2. Особливості методики розвитку витривалості у школярів. 3. Особливості методики розвитку сили у школярів. 4. Особливості методики розвитку швидкості у школярів. 5. Особливості методики розвитку спритності у школярів. 6. Особливості методики розвитку гнучкості у школярів.
1. Ареф’єв В.Г., Єдинак Г.А. Фізична культура в школі (молодому спеціалісту): Навчальний посібник для студентів навчальних закладів ІІ-IV рівнів акредитації. – Кам’янець-Подільський: Абетка-НОВА, 2001 – 384 с. 2. Ареф’єв В.Г., Столітенко В.В. Фізичне виховання в школі: Навч. посібник. – К.: ІЗМН, 1997. – 52 с. 3. Романенко В.А. Двигательные способности человека. – Донецк, 1999. – 336 с. 4. Линець М.М. Основи методики розвитку рухових якостей. – Львів: Штабар, 1997. – 208 с. 5. Теория и методика физического воспитания. Учебник для ин-тов физ. культуры / Под общей ред. Л.П.Матвеева, А.Д.Новикова. – 2-е изд, испр. и доп. – Т.2. – Москва: Физкультура и спорт, 1976. – 256 с. 6. Сергієнко Л.П. Тестування рухових здібностей школярів. – Київ: Олімпійська література, 2001. – 349.
Розгляд питань даної лекції базується на знаннях студентів з дисципліни ТіМФВ, отриманих на попередніх роках навчання. Завдання лекції – закцентувати увагу на особливостях методики розвитку окремих рухових якостей в учнів середнього та старшого шкільного віку. Слід зауважити, що методика розвитку рухових якостей в школярів детально викладена у багатьох навчальних посібниках і підручниках [1-5]. Необхідно нагадати наступне. У науково-методичній літературі можна зустріти терміни “фізичні якості” та “рухові якості”. Одні автори розглядають їх як рівнозначні [4], другі бачать в них відмінності [5]. В даній лекції вживається термін “рухові якості”. Рухові якості в людині розвиваються: по-перше, в результаті природного розвитку опорно-рухової і функціональних систем організму; по-друге, в результаті впливу фізичного навантаження при виконанні рухових дій. В основу методики розвитку рухових якостей покладено можливість та здатність організму до накопичу вальної адаптації, в процесі якої під впливом дій, що регулярно повторюються, відбувається точне пристосування до характеру та сили дій, підвищуються функціональні можливості організму у цьому конкретному напрямі. Необхідність виконання для розвитку рухових якостей дій у певній послідовності дозволяє виділити наступні загальні складові педагогічного процесу (за В.В. Петровським та ін): v вибір мети (яку якість розвивати) і видів потреб (оздоровчі, спортивні); v вибір відповідних вправ; v визначення відповідного способу виконання вправи (швидкість, тривалість, ступінь обтяження); v визначення оптимального способу повторень окремих вправ і їх місця в уроці (способи повторень: безперервний, інтервальний, повторний); v спосіб побудови тижневого циклу уроків; v спосіб побудови процесу розвитку рухових якостей (тривалість періоду, необхідна кількість уроків, динаміка навантаження, послідовність у розвитку рухових якостей.
Природний розвиток систем організму дітей має чітку послідовність і циклічність: етапи прискореного розвитку періодично змінюються фазами уповільненого розвитку. Це стосується і рухової функції школярів. В наукових дослідженнях та досвіді праці встановлено, що організм дітей у зазначені фази, етапи по-різному реагує на засоби ФВ. Одні і ті ж самі методи за однаковим обсягом і інтенсивністю фізичного навантаження можуть дати різний педагогічний ефект. Він підвищується в період природного вікового прискорення темпів розвитку тієї або іншої рухової якості. Ось чому періоди прискореного розвитку тих чи інших рухових якостей називають чутливими (або сенситивними), а також сприятливими (або продуктивними). Ефективність ФВ школярів залежить від того, наскільки широко використовуються особливо сприятливі можливості для впливу на розвиток рухових якостей в саме ці чутливі періоди. Рухові якості, нереалізовані в межах певного вікового періоду, в пізнішому віці можуть бути розвинуті шляхом триваліших вправ, іноді з меншою повнотою, або не можуть бути вдосконалені взагалі [2]. Серед сприятливих періодів розвитку рухових якостей вирізняють високої чутливості (зміни перевищують більше, ніж у 2 рази середньо річну величину приросту показника за 10 років); середньої чутливості (зміни перевищують у 1,5-2 рази середньорічну величину зміни показника), низької чутливості (зміни відповідають середньорічній величині приросту показника). Крім цього, в окремі роки зміна показників менше середньорічної величини їх приросту за 10 років. Ці вікові періоди деякі автори називають критичними або субкритичними [5]. Хронологічні межі періодів прискореного розвитку рухових якостей у хлопців значно ширше, ніж у дівчат і охоплюють весь період навчання у школі (А.Гужаловський). У дівчат вони більш сконцентровані у часі і, починаючи з 12-річного віку, розвиток рухових якостей лише епізодично характеризується високими темпами (табл.1). Наводимо деякі приклади вікової динаміки природного розвитку окремих фізичних якостей у хлопців і дівчат середнього і старшого шкільного віку. Хлопці. Загальна витривалість має високі темпи приросту від 11 до 12 та від 14 до 15 років. Швидкісна витривалість має високі темпи приросту у віці від 13 до 14 та від 15 до 16 років. Абсолютна сила м’язів характеризується високими темпами приросту упродовж всього середнього та старшого шкільного віку (але найбільш інтенсивно сила збільшується у віковий період від 11 до 13 років (рис.1)). Вікова динаміка відносної сили має дещо інший характер. Відносна сила сягає високих показників в 10-11 років, а потім вона стабілізується, або навіть знижується внаслідок бурхливого розвитку тотальних розмірів і маси тіла. Повторне зростання темпів розвитку відносної сили припадає на вік від 15 до 17 років [7]. Бистрість (прудкість). Рухові реакції та частота рухів найкраще розвиваються до 11-12 років, а в 13-14 років ці показники наближаються до величин характерних для дорослих. У віці від 11-12 до 15-16 років спостерігаються високі темпи приросту швидкості цілісних рухових дій – поодиноких та циклічних [4]. Гнучкість природно зростає до 14-15 років, але у різних суглобах вона має різну динаміку розвитку. Так, у кульшових суглобах найвищий темп приросту амплітуди рухів спостерігається з 11 до 13 років. Рухливість суглобів хребта зростає до 15 років (рис.2).
Рис. 2. Вікові зміни активної та пасивної гнучкості хребта (за Б.В. Серцевим, 1970)
Дівчата. Загальна витривалість має високі темпи приросту лише у віковий період від 10-13 років, потім впродовж двох років зростає повільно, а у віці від 15 до 17 років загальна витривалість зростає в середньому темпі. Абсолютна сила найбільш інтенсивно зростає в період з 9 до 14 років. Відносна сила в 10-11 років у дівчат сягає високих показників, близьких до показників дорослих жінок [4]. Бистрість (прудкість). Частота рухів найкраща в середньому шкільному віці розвивається у період 13-14 років (табл. 1), високі темпи приросту швидкості цілісних рухових дій спостерігаються в період від 11-12 до 14-15 років. Гнучкість. Найвищі темпи приросту амплітуди рухів спостерігаються в період з 11-13 років, рухливість суглобів хребта зростає від 13 до 15 років (Б.В.Сермеев). В новій базовій навчальній програмі “Основи здоров’я і фізична культура” для загальноосвітніх навчальних закладів вказані найсприятливіші періоди розвитку рухових якостей для учнів кожного класу (крім 9). Необхідно зауважити, що вказані у даній програмі чутливі періоди в деяких випадках не співпадають з результатами наукових досліджень розвитку рухових якостей у школярів. Наприклад вказано, що період навчання у 9 класі є найсприятливішим періодом розвитку гнучкості у дівчат.
2. Особливості методики розвитку витривалості у школярів
Витривалість – як рухова якість людини – долати втому в процесі рухової діяльності. Розрізняють 4 основі види втоми: розумову, емоційну, сенсорну та фізичну. Остання виникає при тривалій і досить інтенсивній роботі. Загальна витривалість – це здатність людини тривалий час виконувати м’язову роботу помірної інтенсивності за участю переважної більшості скелетних м’язів [4]. Витривалість стосовно конкретного виду рухової діяльності називають спеціальною. У відповідності з цим розрізняють такі типи витривалості, як: швидкісна, силова, швидкісно-силова, координаційна та інші. Доведено, що здоров’я і працездатність людини найбільш тісно пов’язані із загальною витривалістю людини. Дослідження вчених свідчать, що головною передумовою вдосконалення фізичного стану і зміцнення здоров’я людини є розробка програм, пов’язаних саме із розвитком витривалості (Є.А.Пирогова, 1989, М.М.Линець, Г.М.Андрієнко, 1993). У ФВ школярів середнього віку 40% часу відводиться на формування рухових навичок і 60% на розвиток рухових функцій. В процесі розвитку рухових якостей за даними В.Г.Романенко [3] 20% фізичних навантажень передбачають розвиток загальної витривалості і 30% - розвиток таких видів спеціальної витривалості як швидкісна, силова, статична. Відповідно у ФВ школярів старшого шкільного віку 25% навантажень використовують для розвитку загальної витривалості і 30% - для розвитку спеціальної витривалості (табл.2). Читайте також:
|
|||||||||||||||||||
|