МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Методи вивчення патофізіологіїКожна наука має свої пріоритетні методи дослідження. Патофізіологія є ос-новною експериментальною дисципліною в медицині, а її основним методом є експериментальне дослідження, яке дозволяє моделювати /відтворювати/, як правило, в простішій формі, патологічні процеси на тваринах, вивчати їх етіо-логію та патогенез, розробляти науково обгрунтовані методи профілактики та терапії, а також оцінювати їх ефективність. Особливість патофізіологічного експерименту полягає у відтворенні на ла- бораторних тваринах експериментальних моделей хвороб з метою виявлення механізмів їх виникнення, розвитку та завершення у людини. За К.Бернаром, експеримент - це спровоковане спостереження на піддослідних тваринах, яке здійснюється за бажанням експериментатора. Експеримент проводиться на різних видах тварин, на окремих органах, тканинах, клітинах і субклітинних структурах. Відтворення у лабораторних тварин штучного захворювання, яке має ті чи інші риси відповідної хвороби людини називають експериментальним моделюванням (ЕМ). ЕМ - це заміна оригіналу більш простим об'єктом, вивчаючи який можна отримати нові дані про оригінал. Великий інтерес має виявлення на тваринах основних закономірностей механізму розвитку захворювань людини, а також впливу на них нових лікарських засобів і вивчення при цьому механізмів видужання. Разом з тим необхідно відмітити, що організм людини набагато складні-ший найбільш організованих тварин і є підвладний впливу соціальних факто-рів. У зв'язку з цим моделювання хвороби людини у повному об'ємі на твари-нах не є реальним. Етапи відтворення експерименту: - створення робочої гіпотези (мети, завдань досліджень); - підбір об'єкту дослідження ( виду тварин). Вибір тварин має надзвичай-но важливе значення для успішного вивчення закономірностей розвитку пато-логічних процесів. Наприклад, експериментальні виразки шлунку необхідно викликати у щурів, а не у кроликів, бо у останніх спостерігається спонтанне виразкоутворення. Алергію, анафілактичний шок краще за все моделювати на морських свинках, а неврози - на собаках; - вибір спеціальної методики, яка найкраще відповідає поставленому завданню; - підбір реактивів, приладів, інструментарію, які відповідають методиці до-слідження; - планування експерименту; - моделювання хвороби (патологічного процесу) і проведення самого експе-рименту; - фіксація результатів досліджень; - аналіз отриманих даних та створення висновку згідно поставленої мети. Види експериментів: І. 1) Гострі - короткочасні (вивчення порушення кровообігу на судинах язика жаби). 2) Хронічні - довготривалі (моделювання пухлинного процесу). ІІ.1)Фізіологічні – ті, що завершуються зі збереженням функції та структури. 2)Патологічні - ті, що завершуються без збереження функції чи структури або летально. III. 1)Основні - ті, що дають основні дані, виявляють причину явища, що відбувається, характеризують його. 2)Контрольні -ті, що виключають можливість помилкового висновку з основного досліду. Контрольні досліди існують для підтвердження правильного висновку, зробленого з основного досліду і відрізняються від нього якісно лише однією умовою. Наприклад, якщо групі мишок, на яких випробовують дію нового фа-рмакологічного препарату, вводиться в основному досліді 1,0 мл цього препа-рату, то контрольній групі тварин обов'язково необхідно ввести аналогічним чином таку ж кількість індиферентної речовини (1,0 мл фізрозчину). Експериментальний висновок буде невірним, якщо відмінність між дослідами становитиме 2 умови (у більшості випадків). Різниця у 3 умови категорично недопустима. Для вивчення патологічних процесів використовують наступні методи моде-лювання хвороб: - метод виключення: проводять видалення або пошкодження якогось органу (хірургічне, хімічне) і порівнюють симптоми, які з'явились при порушенні функції цього ж органу в людини; - метод включення (введення): вводять в організм тварин різні речовини, гор-мони і порівнюють результати їх дії з результатами аналогічних впливів при тих чи інших захворюваннях людини; - метод подразнення: шляхом різних впливів змінюють функції того чи іншо-го органу та вивчають їх; - метод ізольованих органів: (ізольовані серце, печінка і т.д.): дозволяє оціни-ти дійсний характер, глибину пошкодження цього органу і його роль у розвит-ку недостатності кровообігу, травлення і т.д.; - метод тканинних культур: дає можливість вивчати пронеси злоякісні і оці-нювати ефективність протипухлинних препаратів поза організмом; - метод порівняльної патології: дозволяє вивчити у порівняльному (еволю-ційному) аспекті гарячку, запалення, гіпоксії і т.д. І.І.Мечніков вивчав фагоцитоз: спочатку на амебах, потім у більш складних організмах, і в кінцевому результаті - у людини. При проведенні експерименту постає питання чи правомірно переносити на людину висновки патофізіологічного експерименту, який проведений на тва-рині? Патофізіологічний експеримент не відтворює повністю хворобу людини. Закони розвитку хвороби у людському організмі принципово відрізняються від закономірностей розвитку патологічних процесів у тварин. Але ЕМ пато-логічних процесів у тварин залишається могутньою зброєю для вияснення закономірностей виникнення, розвитку і завершення хвороби у людини. Читайте також:
|
||||||||
|