Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Енергетика м’язового скорочення. Теплоутворення.

Сила і робота м’язів.

Сила м’яза – це напруга, яку розвиває м’яз при скороченні. Максимальне її значення вимірюється в ізометричному режимі (в умовах ізометричного скорочення) й виражається в кілограмах ( максимальний вантаж, який вона може підняти).

Фактори залежності сили м’яза:

1) Товсті волокна розвивають силу більшу, ніж тонкі, що залежить від кількості білків, що входять до його складу.

2) Сила м’яза залежить від кількості м’язових волокон одночасно втягнутих в процес скорочення. Найменша кількість м’язових волокон, що може бути одночасно збудженою, дорівнює 3%, а найбільша 80% м’яза.

3) Сила м’яза залежить від довжини, яку він має на початку скорочення. Попередньо розтягнутий м’яз сильніший.

4) Сила м’яза залежить від розташування волокон у ньому. Розрізняють паралельно волокнисті, веретеноподібні і перисті м’язи. Сила м’яза прямо пропорційна її фізіологічному поперечнику (перпендикулярно м’язовим волокнам). Сила косих м’язів більша за поздовжньо розташованими м’язовими волокнами в поздовжніх м’язах. Абсолютна сила – максимальна сила в кг на 1 см2 фізіологічного поперечника м’яза. Абсолютна сила литкового м’яза – 5,9 кг/см2, жувального – 10 кг/см2.

5) Сила м’яза залежить від характеру впливу симпатичної НС – СНС підвищує силу м’яза.

Робота м’яза:

1) Внутрішня робота – пов’язана з процесами, які відбуваються в самому волокні: рух іонів під час збудження і після нього, тертя, втрати енергії при ресинтезі АТФ тощо.

2) Зовнішня робота – при переміщенні будь-якого вантажу, тіла або його частин у просторі.

При статичній формі скорочень роботу необхідно оцінювати енергетичними витратами, що йдуть на підтримання напруження м’яза у скоротливому стані. Величина роботи, яку виконує м’яз, залежить від навантаження. Максимальна зовнішня робота буває при середній швидкості (закон середніх навантажень і середніх швидкостей). Показник ефективності роботи – коєфіціент корисної дії. Він залежить від механічної роботи і від загальних енергетичних витрат(ККД= А/Q). ККД м’язів людини становить 0,25-0,30 на механічну роботу використовується 25%-30% енергії, 70% енергії розсіюється у вигляді тепла.

В основі м’язового скорочення – перетворення хімічної енергії в механічну.

Хімічні процеси:

1) Безкисневі (анаеробні) процеси –розпад АТФ, креатинфосфату на забезпечення м’язового скорочення. Однак, запаси АТФ в м’язі невеликі, тому йде постійний ресинтез за рахунок розпаду КФ і енергії при розщепленні глікогену (анаеробний гліколіз). За рахунок енергії анаеробного гліколізу ресинтезує креатинфосфат. При цьому утворюються продукти гліколізу – молочна і пировиноградна кислоти, які накопичуються в м’язах.

2) Кисневі (аеробні) процеси – окислення молочної і пировиноградної кислот, вуглеводів і жирів на мітохондріях м’язових клітин. Молочна кислота окисляється до вуглекислого газу і води. Енергія, яка утворюється при цьому, йде на ресинтез АТФ і, частково, на ресинтез глюкози і самого глікогену.

Отже, витрати організму при м’язовому скороченні зводяться лише до часткових витрат глікогену.

При скороченні 40% хімічної енергії перетворюється на тепло. Тепло в м’язах необхідно для нормального перебігу ферментативних процесів.

В процесі скорочення теплоутворення перебігає у дві фази:

1) Фаза початкового теплоутворення:

- теплоактивація (під час латентного періоду);

- теплоскорочення (під час скорочення м’яза);

- теплорозслаблення (під час розслаблення м’яза);

В основному це теплоутворюється за рахунок анаеробних хімічних процесів в м’язах.

2) Запізненого теплоутворення (відновлювального) – триває декілька хвилин, після того, як м’язове скорочення закінчилося. Тепло в цю фазу утворюється за рахунок процесів окислення.

Втома м’язів.

Втома – тимчасове зниження працездатності в результаті роботи. Для пояснення механізмів розвитку втоми було висунуто декілька теорій. За теорією «виснаження». Втома розвивається внаслідок втрати м’язом енергетичних запасів – глікогену, АТФ, креатин фосфату, які потрібні для його скорочення. Теорія «засмічення» базується на тому, що в процесі роботи у м’язі накопичуються продукти метаболізму (фосфорна, молочна кислота), які знижують його працездатність. Теорія «удушення» пояснює розвиток втоми внаслідок гіпоксії, яка виникає в процесі роботи. В цілому організмі втома залежить не лише від процесів, що проходять у м’язах, але і від процесів в нервовій системі, яка регулює м’язову активність. Дослідження І.М. Сєченова, І.П.Павлова, М.Є. Введенського було доведено, що в тривалому збереженні працездатності і розвитку втоми головну роль відіграє ЦНС. Введенський спостерігав у досліді втому м’яза при рефлекторному впливі, що досягалось подразненням одного з відцентрових нервів. Після цього наносили подразнення іншому відцентровому нерву. На це подразнення м’яз відповідав скороченням з попередньою силою. Очевидно, що втома настає спочатку не в м’язі, а в ЦНС (периферичні нерви практично невтомні). Вплив ВНС (симпатичних нервів) на роботу м’язів було показано на класичному досліді Орбеллі і Гінецинським. Експеримент проводився на нервово-м’язовому препараті жаби. Електричним струмом подразнювали спочатку руховий нерв литковий м’яза; при цьому м’яз скорочувався до того часу, поки не настала втома. Після цього подразнювали симпатичний нерв, що іннервував цей м’яз. І спостерігали відновлення його працездатності. Таким чином, зробили висновок, що симпатичний відділ ВНС відіграє трофічну роль і збільшує інтенсивність обмінних процесів у м’язі, що призводить до підвищення його працездатності.

Кора великих півкуль має вплив на працездатність і розвиток втоми. В експерименті, колі досліджуваному, який виконував значну роботу, навіювалось, що він виконує легку роботу, затрата енергії зменшувалась, а інтенсивність роботи не знижувалась, і втома наставала пізніше. Поширена думка, що найкращім засобом відновлення працездатності є цілковий спокій. Але дослідження І.М. Сєченова довели, що працездатність відновлюється швидше при активному відпочинку, тобто зміні одного виду діяльності іншим.


Читайте також:

  1. БІОЕНЕРГЕТИКА:УТВОРЕННЯ АТФ
  2. БІОЕНЕРГЕТИКА:УТВОРЕННЯ АТФ
  3. БІОХІМІЯ М’ЯЗІВ І М’ЯЗОВОГО СКОРОЧЕННЯ
  4. Будова та функції нервово-м’язового синапсу.
  5. Вікові особливості м’язового апарату, розвиток рухів у дітей
  6. Властивості м’язового волокна. Механізми утворення та передачі збудження, скорочення скелетних м’язів.
  7. Воднева енергетика
  8. Електроенергетика
  9. Енергетика
  10. Енергетика
  11. ЕНЕРГЕТИКА І КІНЕТИКА РЕАКЦІЙ.
  12. Енергетика картин




Переглядів: 7845

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема: Фізіологія скелетних і гладких м’язів, опорно-рухового апарату. | Лекція №8.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.