МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Системно-аналітичний законСистемно-аналітичний законпередбачає аналізякостітаефективності продукту мисленнєво-мовленнєвої риторичної діяльності. Аналіз якості (як зроблений продукт) здійснюється на всіх етапах мисленнєво-мовленнєвої переконуючої діяльності: підготовчому, виконавському, наслідковому (докомунікативному, комунікативному, посткомунікативному). Аналіз ефективності (результативності), ступеня реалізації цільової установки, співвідношення задуманого результату (мети) і одержаного результату проводиться на наслідковому етапі діяльності. Зауважимо, що у більшості випадків ефективність визначається якістю продукту, хоча не завжди спостерігається збіг цих категорій. Наприклад, якісно побудований продукт може бути недостатньо ефективним через такі чинники: - не проникнення , закритість мислення аудиторії; як наслідок, аудиторія не чує суб’єкта, витрачаючи всі сили на внутрішній опір, самозахист, а не на розуміння іншого; - наявність руйнівних тенденцій в аудиторії, що може досить швидко поширитися на всю аудиторію завдяки психологічному зараженню; - могутню силу інерції, властивої аудиторії (небажання щось міняти тільки тому, що ля цього необхідно докласти певні зусилля); у цьому випадку лінива думка та дії настільки паралізують людину, що вона здатна змиритися з будь-якою, навіть найгіршою, ситуацією свого існування; - коротка терміновість спілкування, яка не дозволяє аудиторії відмовитися від певних стереотипів, неістинних суджень, помилкових поглядів. - Системно-аналітичний закон базується на двох етапах критичної діяльності, а саме: на самоаналізові (суб’єкт аналізує свій продукти, свої дії) та аналізові інших (суб’єкт аналізує чужий продукт і дії іншого суб’єкта). - Системно-аналітичний закон передбачає саме таку послідовність етапів (від першого до другого), оскільки уважний погляд суб’єкта на самого себе дозволяє йому об’єктивніше оцінити іншого. “Найвище навчання – це навчити людське серце самопізнання, і чим глибше це самопізнання, тим людина мудріша, справедливіша, щиріша, терпиміша і добріша” (П.Шелл). Процес самоаналізу становить собою двохелементну систему . Рефлексія (дослідження відчуттів)починається з виявлення відчуттів. Відчуття, за З. Фрейдом, є досить благодатним матеріалом для вивчення, оскільки в них відображається істинний стан людини. Аналіз відчуттів дозволяє суб’єкту шукати відповіді на ряд життєво важливих запитань: що слід зробити для посилення джерел, які породжують приємні відчуття? Як уникнути причин, які викликають негативні відчуття? Коригування продукту мисленнєво-мовленнєвої риторичної діяльності (уточнення, додавання, заміна одних положень іншими тощо) проходить успішно, продуктивно тоді, коли йому передує рефлексія, оскільки остання звільняє суб’єкт від стану самообману, ілюзій з приводу якості й ефективності продукту мисленнєво-мовленнєвої діяльності. Інакше кажучи, після рефлексії процес корекції набуває досить об’єктивного характеру й будується на суворо логічній основі. Логіка корекції становить триступеневий процес, який виражається системою трьох запитань, які суєт ставить собі: Що хотів? Що робив? Що отримав? Далі останнє питання розчленовується на кілька підпитань: Що вийшло? (в чому секрет успіху?) Що не вийшло і чому? Як зробити краще? Отже, самоаналіз, як свідчить практика, є надзвичайно сильним джерелом розвитку особистості, бо дає можливість суб’єкту пізнати себе в тій чи іншій мірі, тобто виявити свої не тільки сильні, але й слабкі сторони. Інакше кажучи, в оді самоаналізу суб’єкт природно виходить на рівень самовизначення (що у мене є цінного? Що слід розвивати далі? Які якості мне заважають? Що необхідно зробити? Які зусилля докласти, щоб таких якостей було якомога менше? І под.). ті, хто надавав тобі послуги” (постулати Сенеки-молодшого). Після того, як суб’єкт оволодів механізмом самоаналізу, він здатний повноцінно, не однобічно, неупереджено здійснювати аналіз інших Аналіз інших (оцінювання якості та ефективності чужого продукту мисленнєво-мовленнєвої діяльності та дій іншого суб’єкта) становить наступний етап критичної діяльно осі, який базується на такій системі принципів: - визначити мету конструктивної критики (узагальнення чужого досвіду для збагачення власного, допомога іншому в тому, як зробити його справу ще краще); - оцінювати, виходячи зі свого рівня підготовки; - вміти слухати і чути іншого, оцінювати те, як він робить а не те, як ти бачиш; - вміти відійти від однобічності оцінок – тільки хвалити чи тільки лаяти; - перш за се бачити раціональне в чужому продукті, яке побачити буває нелегко на відміну від негативного, що, як правило, лежить на поверхні. Бо зосередженість на негативному може заступити і навіть перекреслити досвід іншого; - бути точним і стислим в оцінках; - вміти таким чином дати оцінку, щоб не принизити іншого, щоб іу суб’єкта з’явилося бажання працювати далі, удосконалювати себе і свій продукт мисленнєво-мовленнєвої риторичної діяльності. Отже, системно-аналітичний закон становить собою дієвий інструмент розвитку в людини таких якостей, як самокритичність ві відкритість мислення (здатність сумніватися: дії повинні бути відкритими до сприйняття інших точок зору), мовне чуття (уміння відбирати найбільш стислі, влучні слова, звороти), Шанобливість, тактовність і коректність у ставленні до інших людей. У підсумку відзначимо, що хоча стистемно-аналітичний закон завершує риторичну формулу, однак він не робить її замкненою, застиглою завдяки тому, що сам по собі символізує вічний процес удосконалення всього існуючого на землі.
Читайте також:
|
||||||||
|